Stor "fet" kniv

Bruk elller skryt?

Det är en viktig faktor! En brukskniv som Mora No 4, eller Glocks militärkniv samt Ka-Bar har inga stora hipfaktorer, men är relativt lätta, billiga och mycket bra verktyg. (Jag har sorterat dem efter min värdeskala)
En Koori eller en manchete är mycket mer än så. Lappkniven kommer mitt emellan. Men en röjkniv är inte så sexig, men väl så bra att gräva med också!
Så vad får det väga, kosta? Hur skall du använda den eller kommer den mest att vara en konversationspryl? Verktyg eller pryl du avgör!
Själv har jag gått från två slidknivar till micra, men kan fortframt se situationer där en liten slidkniv och lapphuggare skulle kunna göra god nytta. I såfall skulle jag helst välja en med kort parerstång...

Go tur

Johan K
 
Cold Steel

Jag har en Cold Steel SRK. Svart knivblad och handtaget har gummi så att man har bra grepp.
Rätt bra kniv, men jag tycker att den (och alla andra stora knivar) är för tung när man vandrar.
Bättre på älgpasset!
 
Återkoppling

Hallå, igen!
Tänkte bara ge en återkoppling till vad det blev för kniv, mycket tack vare Era synpunkter här! Som sagt, var jag ut efter en kniv att bruka, inte i första hand att "visa upp". Samtidigt ville jag ha en kniv med "själ" och inte bara stål och gummi...ett krav jag har lämnat därhän då ju dessa "påkostade" knivar endera är enbart smäck eller också så dyra att ångesten kramar skiten ur en när man börjar "bryta och bända". Efter "research" och Era synpunkter har jag dragit slutsatsen att Ka-bar är i den tyngre klassen ungefär vad Morakniven är bland mindre knivar, nämligen; mycket kniv för pengarna, speciellt om man kan köpa det från utlandet. Valde att beställa en så kallad "next generation"-modell, vilket innebär att den är gjord i rostfritt stål av god kvalité samt kratongummihandtag, parerskydd, genomgående tånge etc. Innalles kostade den 547 kr att beställa från Amerikat, inklusive frakt! Jag tycker jag har fått en kanonkniv som verkar mycket stryktålig och till ett pris som gör att jag kommer att "Våga" använda den fullt ut. Eftersom jag bor i Västernorrlands inland så kommer den att främst användas vid fiske- och skogsturer i våra "storskogar" häromkring, främst vid iordningställande av lägerplatsen. På fjället gäller nu som tidigare att min 25-årige vän; Victorinoxen följer med i fickan, Ka-baren får ligga kvar hemma på hyllan.

Fridens!
Anders
 
Utmärkt val Har sjäkv den klassiska modellen av KA-Bar och den är helt outstanding. är stor men den har sina fördelar när man är i skogen. Kallas inte "yxa modell mindre" för ingenting
 
Dom verkar helt klart seriösa. Funderar på att beställa en fällkiv från Buck.

Har du fått hem kniven?

Någon som vet om det finns en leverentör för Buck i Sverige.

/superpuppan
 
Kniven kom...

...för 2 veckor sedan, så jag har redan varit ute och "röjt" en del...är mycket nöjd! Som du noterat är de seriösa. Finns ett färdigt formulär att fylla i för beställning där man genast får reda på vad paketet kommer att kosta inklusive frakt. Vad gäller Buck så har jag för mig att det i Stockholm finns ett företag, vad det nu heter...Forsgrens, Lidgrens...hmm, nä tyvärr kommer jag inte ihåg vad de heter. De är iallafall stora på vapen och brukar alltid finnas med på friluftsmässan varje år. Förutom vapen har de ett stort urval av knivar, däribland Buck. Förhoppningsvis har någon annan här på forumet bättre koll på vad företaget heter.

Trevlig helg!
Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklas L Köpa kniv i Stockholm? Butiker och leverantörer 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.