stoppning i grenen

Re: Re: Böte:

[/QUOTE]


är det fortfarande meningsfullt med stoppning om man redan är ägare av en juste gelsadel? [/QUOTE]

Det är klart det är det. Ursäkta mej, men det verkar som du försöker komma på alla anledningar att inte behöva köpa cykelbyxor. Är man cyklist ska man ha cykelbyxor, punkt slut. Det är liksom inget att diskutera. :)
 
Re: Re: Re: Böte:



är det fortfarande meningsfullt med stoppning om man redan är ägare av en juste gelsadel? [/QUOTE]

Det är klart det är det. Ursäkta mej, men det verkar som du försöker komma på alla anledningar att inte behöva köpa cykelbyxor. Är man cyklist ska man ha cykelbyxor, punkt slut. Det är liksom inget att diskutera. :)
[/QUOTE]

Ursäkta om jag låter brysk. Detta är naturligtvis inte meningen och ovanstående inlägg är bara min egen synpunkt i ämnet. Med cykelbyxor går det bättre att cykla kort och gott. För övrigt har jag köpt nya Briko cykelbyxor i sommar för trehundra kronor.
 
jo du lät rätt brysk faktiskt.

jag försöker inte alls hitta alla anledningar till att inte köpa cykelbyxor. jag försöker utreda om jag ska göra det. och jag vet faktiskt inte vartåt det lutar. det är väl ungefär fifty fifty just nu.
 
Skit i sadel så behöver Du inte fundera!

Ett sista råd är kanske att ge sjutton att använda sadel för då slipper man ju problemet med cykelbyxor eller inte cyxelbyxor, he he he!

Skämt åsido, ett par cykelbyxor hör till garderoben för utan ett par sådana skulle det kännas lite konstigt!

Ha det gott i sommarSverige med eller utan sadel, med eller utan cykelbyxor, med eller utan cykel, för det är kanske bättre att vandra och fundera på sulan, he he he!
Utmanaren, som bara skämtar, det är klart att man egentligen inte behöver cykelbyxor det beror ju på hur ofta man cyklar och hur långt men visst ser det väl lite proffsigare ut med!!!
 
Snälla Anna-Kerstin, jag tycker att de här sista inläggen om att sprätta bort blöjan etc antagligen bara förvirrar dig. Vi har ju redan gett dig de svar du söker efter om cykelbyxor mm.

Om du vill slippa ont i baken ska du: 1) Ha en lagom bred och mjuk sadel, eventuellt med gelöverdrag. 2) Ha cykelbyxor med bra stoppning. 3) Ha rätt sittställning och rätt vinkel på sadeln (horisontell). 4) Slutligen ska du härda baken genom att cykla då och då.

Gå till en bra cykelbutik och be dem hjälpa dig.

/ G
 
Sadeltest

Tyska cykeltidingen Tour (finns i välsorterade tidningsbutiker i Sverige) har i sitt juninummer en tänkvärd sadeltest bland annat med blodflödestest i de ädla regionerna.

Testpersonerna var män, känner någon av er till motsvarande test för kvinnor?

Thure
 
Re: Sadeltest

thureb; sa:
Tyska cykeltidingen Tour (finns i välsorterade tidningsbutiker i Sverige) har i sitt juninummer en tänkvärd sadeltest bland annat med blodflödestest i de ädla regionerna.

Testpersonerna var män, känner någon av er till motsvarande test för kvinnor?

Thure

Jag tror att man skall kunna köpa deras test (i PDF-fomrat) på nätet, för 2 € / st , men just sadeltestet finns nog inte på nätet än.

http://www.tour-magazin.de/
 
Re: Sadeltest

thureb; sa:
Tyska cykeltidingen Tour (finns i välsorterade tidningsbutiker i Sverige) har i sitt juninummer en tänkvärd sadeltest bland annat med blodflödestest i de ädla regionerna.

Testpersonerna var män, känner någon av er till motsvarande test för kvinnor?

Thure

När det gäller sadeltesten i Tour så var det 13 pers, både män och kvinnor, som ingick i testpanelen då det gälde testmomentet komfort. När det gälde test av genomblödning i penis så var det dock bara män med.

Kort sammanfattning av testet.
En mycket viktig parameter då man väljer sadel är den egna sittbredden dvs måttet mellan sittknölarna. För att sitta bekvämt måste detta mått passa med sadelns mått. En för smal sadel i förhållande till måttet mellan sittknölarna medför att trycket ej kan avlastas på sittknölarna och det ger upphov till obehag.

De sadlar som uppvisade minst påverkan på genomblödning var sadlar med hålighet i mitten. Traditionella sadlar har överlag starkt nedsatt genomblödning.

När det gäller komfort så är dock traditionella sadlar mycket bekvämare än sadlar med hål. Detta då hålet tar bort mycket av ytan som behövs för att avlasta trycket.

Slutsatsen av testet var att man får välja mellan en bekväm sadel eller en genomblödningsvänlig sadel.

För er som inte hittat rätt sadel ännu kan testet i Tour rekommenderas.

/Anders
 
Tester och teori

Tester av sadlar är nog bra för dem som cyklar 25 mil om dagen i tre fyra veckor i sträck för de som ska ut och cykelsemestra i lite lugn takt ska man inte överdriva detta med sadlar och cykelbyxor. Att cykla några mil/dag förebereder man sig bäst genom att cykla till jobbet dagligen eller ta sig en cykeltur var varannan dag på sin fritid.

Skulle man få lite ont i ändan så kan man cykla vidare ändå. Man glömmer bort det till slut.

Än en gång trevlig cykelsommar och är det någon som paddlat runt Vänern någon gång så berätta gärna lite om det, eftersom jag snart ska göra det.

MVH
Utmanaren
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PontusEricsson Brooks B17, behövs cykelbyxor med pad/stoppning? Långcykling 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.