Stoppa varghatarna!!!

Re: Fick ni nåt svar

Jerja; sa:
Hallå
Staffan Danielsson
Dan Lindbeck
Fick ni nån ordning på min historia som ni inte trodde på som jag skrev här 2003-07-08 19:56.
Bara nyfiken om ni fortfarande tror jag jög.
Kan komma med en aldeles ny historia om hur du duktiga vi är med att få nytt blod från öst till vargstamen. Men det känns inte så meningsfullt om man inte blir trodd.
Jag är inte in här så ofta men om nån dag kanske.
Spårar vargar.:0)
Mvh/-Anders
Hej Jerja.

Jag skrev till SNF 2003-08-14. Mitt brev:

"Hej.
På nätet finns ett forum som heter "Utsidan". Där diskuteras bl.a. vargen. Nu kommer en person som kallar sig "Jerja" med en mängd påståenden om en i mitt tycke tvivelaktig verksamhet, som han påstår att SNF varit inblandad i. Han nämner Naturskyddsföreningen i Arjeplog och personer:
citat:
"Du kan fråga Anders Bjärvall och Robert Fransen om vargparet i Varjistrsk också när du liks håller på.
Skulle vara kul veta vart håret for.
Du kan även fråga Naturskyddsföreningen i Arjeplog och Arvidsjaur eftersom det troligen är där du får fram sanningen.
Du kan fråga Susann Backe på Länsstyrelsen i Norrbotten om mötena förekom.
Du kan nog få fram den mesta sanninge av Bert-Ove Lindström i Gemträsk. Eftersom han var med mig och spårade ibland samt också var på möten.
Sen kan du fråga dig efter alla svar, Vilka ljuger och vilka talar saning."
slut citat.
Kanske SNF bör kommentera "Jerja´s" påståenden?:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21375
Vänliga hälsningar Dan"

Jag skickade samma brev till olika adresser inom SNF 2003-08-15. Fick svar 2003-08-20.

Svaret från SNF:

"Hej, Detta verkar vara lösryckta påståenden. Vad handlar det egentligen
om? Att SNF Arjeplog skulle sysslat med skumma saker med varg?

Klas Hjelm

Klas Hjelm
Naturvårdschef
Svenska Naturskyddsföreningen
tel 08 702 65 16, fax 08 702 08 55
klas.hjelm@snf.se"

Hjelm verkar vara den som fått hand om mina brev. Han verkar inte veta ett skvatt, eller påstår sig inte veta ett skvatt. Jag skrev tillbaks och uppmanade SNF igen att kommentera tråden, men hörde inget mer.

Lycka till med vargspårningen Jerja, om den är för en god sak, dvs. för vargens skull. Men som jag förstått det har det i år inte alls varit lika gott om från öst vandrande varg in i norra Sverige, som under de senaste åren. Eller vad har dina spårningar gett?

Mvh Raskesven
 
Re: Re: Fick ni nåt svar

Raskesven; sa:
[
Jag skickade samma brev till olika adresser inom SNF 2003-08-15. Fick svar 2003-08-20.

Svaret från SNF:

"Hej, Detta verkar vara lösryckta påståenden. Vad handlar det egentligen
om? Att SNF Arjeplog skulle sysslat med skumma saker med varg?

Klas Hjelm

Klas Hjelm
Naturvårdschef
Svenska Naturskyddsföreningen
tel 08 702 65 16, fax 08 702 08 55
klas.hjelm@snf.se"

Hjelm verkar vara den som fått hand om mina brev. Han verkar inte veta ett skvatt, eller påstår sig inte veta ett skvatt. Jag skrev tillbaks och uppmanade SNF igen att kommentera tråden, men hörde inget mer.

Lycka till med vargspårningen Jerja, om den är för en god sak, dvs. för vargens skull. Men som jag förstått det har det i år inte alls varit lika gott om från öst vandrande varg in i norra Sverige, som under de senaste åren. Eller vad har dina spårningar gett?

Mvh Raskesven

Är du inte lite sent ute? Det där var ju i augusti förra året. Skicka infon till Uppdrag granskning i stället. De verkar ju vara bra på att undersöka saker. Hittar de något blir det säkert en uppföljning.
 
Re: Re: Re: Fick ni nåt svar

crazy; sa:
Raskesven; sa:
[
Jag skickade samma brev till olika adresser inom SNF 2003-08-15. Fick svar 2003-08-20.

Svaret från SNF:

"Hej, Detta verkar vara lösryckta påståenden. Vad handlar det egentligen
om? Att SNF Arjeplog skulle sysslat med skumma saker med varg?

Klas Hjelm

Klas Hjelm
Naturvårdschef
Svenska Naturskyddsföreningen
tel 08 702 65 16, fax 08 702 08 55
klas.hjelm@snf.se"

Hjelm verkar vara den som fått hand om mina brev. Han verkar inte veta ett skvatt, eller påstår sig inte veta ett skvatt. Jag skrev tillbaks och uppmanade SNF igen att kommentera tråden, men hörde inget mer.

Lycka till med vargspårningen Jerja, om den är för en god sak, dvs. för vargens skull. Men som jag förstått det har det i år inte alls varit lika gott om från öst vandrande varg in i norra Sverige, som under de senaste åren. Eller vad har dina spårningar gett?

Mvh Raskesven

Är du inte lite sent ute? Det där var ju i augusti förra året. Skicka infon till Uppdrag granskning i stället. De verkar ju vara bra på att undersöka saker. Hittar de något blir det säkert en uppföljning.
Vem är sent ute? Jag svarade på Jerjas brev, dvs. det var han som tog upp en gammal grej. Eller var det inte mig du tänkt citera?

Raskesven
 
Re: Fick ni nåt svar

Jerja; sa:
Hallå
Staffan Danielsson
Dan Lindbeck
Fick ni nån ordning på min historia som ni inte trodde på som jag skrev här 2003-07-08 19:56.
Bara nyfiken om ni fortfarande tror jag jög.
Kan komma med en aldeles ny historia om hur du duktiga vi är med att få nytt blod från öst till vargstamen. Men det känns inte så meningsfullt om man inte blir trodd.
Jag är inte in här så ofta men om nån dag kanske.
Spårar vargar.:0)
Hej Anders!
Jag och Dan ifrågasatte några uppgifter i din historia, inte alla. Jag vill minnas att vi inte gick så långt som att påstå att du ljög, men i ett diskussionsforum som detta är väl poängen att väga och prova argumenten? Det lät som en historia som om man hört den från flera inblandade separat skulle man inte förstå att det är samma historia, om du förstår vad jag menar.

Jag antar att det är du som är den Anders Gustafsson som är aktiv i skogsfrågor i Norrbotten? Här i forumen finns det sk "troll", som häver ur sig väldigt kontroversiella påståenden bara för att provocera fram en reaktion. Ett sådant är du verkligen inte.

Det jag vände mig mot var att du påstod att det fanns någon slags sanktion av en mörkningsoperation från olika håll, vilket lät lite väl konspirationteoretiskt.

Anders, du är hemskt välkommen med en till historia. Tyvärr kan jag inte lova att jag eller någon annan tror på den innan du skrivit den ;) Jag är intresserad iallafall! Apropå en sann episod om en bonde och en björn, rulla ner till Bonden och Björn....

Spårar vargar skriver du... jag trodde att man inte sett några vargspår i Norrbotten sedan John "försvann"... hoppas att jag har fel. En stor anledning till att det bör finnas många fler vargar är att då skulle jobben som vargspårare öka, och man kanske skulle komma ut ur sitt skrivbordsfängelse ;)

/Staffan
[Ändrat av Stadan 2004-04-27 kl 09:09]
 
Hej
Kom inte ut i dag.
Det var aldrig nån mening att mörklägga.
Det var Klas Hjelm som sponsrade med 1000kr.
Nåja, med tanke på Dan's och Mikaels inlägg så tror jag inte det är nån ide att fortsätta här.
Min trovärdighet har väl blivit än mindre nu då jag påstår att det var just Klas H som skickade pengarna.
Möjligen har han glömt det.
Han var däremot inte inblandad i diskusionerna om vargarna. Han skickade bara pengarna.
Kan väl hålla med Mikael om att det är kanske tid att glömma.
Ville bara ge en historia om hur det kan vara.
Nåja, Ha det bra.
(Jo Staffan, Vi har varg i Norrbotten varje vinter.)
Mvh/-Anders
 
Re: Re: Re: Re: Fick ni nåt svar

Raskesven; sa:
Vem är sent ute? Jag svarade på Jerjas brev, dvs. det var han som tog upp en gammal grej. Eller var det inte mig du tänkt citera?

Raskesven

Jag missade den delen. Det är så satans svårt att läsa med alla dessa långa citat. .)
 
Re: Re: Fick ni nåt svar

Raskesven; sa:
Svaret från SNF:

"Hej, Detta verkar vara lösryckta påståenden. Vad handlar det egentligen
om? Att SNF Arjeplog skulle sysslat med skumma saker med varg?

Klas Hjelm

Klas Hjelm
Naturvårdschef
Svenska Naturskyddsföreningen
tel 08 702 65 16, fax 08 702 08 55
klas.hjelm@snf.se"

Hjelm verkar vara den som fått hand om mina brev. Han verkar inte veta ett skvatt, eller påstår sig inte veta ett skvatt. Jag skrev tillbaks och uppmanade SNF igen att kommentera tråden, men hörde inget mer.

Eftersom jag har jobbat på kansliet på Naturskyddsföreningen i Stockholm kan jag bara bekräfta att Klas Hjelm är rätt man att tala med om såna här saker. Han är klok och gammal i gamet. Dock är det ett stort avstånd mellan kansliet i Stockholm och de lokala förmågorna ute i landet. Det är de lokala medlemmarna som ÄR Naturskyddsföreningen, medan kansliet mest jobbar med massmedia etc för att påverka opinionen och makthavare mm. Vi talar om en mycket löst sammanhållen organisation där huvudsätet långt ifrån vet allt som sker i den lokala föreningen. Finns väl drygt 200 st såna.

Ring Klas och fråga honom på ett vänligt och sansat sätt så kommer han säkert berätta vad han vet och nysta i det som är tvivelaktigt. Det ligger ju inte i föreningens intresse att såna här rykten florerar. Man tappar förtroende och medlemmar på sånt och medlemmarna är föreningens levebröd.

/ G
 
Jerja; sa:
Hej
Kom inte ut i dag.
Det var aldrig nån mening att mörklägga.
Det var Klas Hjelm som sponsrade med 1000kr.
Nåja, med tanke på Dan's och Mikaels inlägg så tror jag inte det är nån ide att fortsätta här.
Min trovärdighet har väl blivit än mindre nu då jag påstår att det var just Klas H som skickade pengarna.
Möjligen har han glömt det.
Han var däremot inte inblandad i diskusionerna om vargarna. Han skickade bara pengarna.
Kan väl hålla med Mikael om att det är kanske tid att glömma.
Ville bara ge en historia om hur det kan vara.
Nåja, Ha det bra.
(Jo Staffan, Vi har varg i Norrbotten varje vinter.)
Mvh/-Anders
Hej Jerja.
Jag vet inte mer om den här storyn än vad jag fått veta genom dig och Hjelm. Håller helt med Stadan att du är hemskt välkommen med en ny historia. Vad jag reagerade mest på i din förra historia var att Naturvårdsverket och WWF var inblandade. Och du håller väl med om att historien är anmärkningsvärd? Men jag har ju liksom de flesta ingen koll på vad lokala SNF grupper pysslar med. Som sagt; förtälj gärna din historia.

Mvh Raskesven
 
Jo en sak till inan jag går.
Förstår inte varifrån ni får konspirationsteorin ifrån.
Möten hölls för att hitta en lösning som sen skulle bli offentlig.
Är inte så onormalt eller?
Miljöorganisationernas tryck på att ingen varg skulle dödas oavsett läge gjorde att iden sprack då myndigheter inte ville gå ut med en sån lösning offentligt. Så det blev aldrig offentligt.
Att miljöorganiationerna har den tanken i sin grund är väl bra. Men jag tror åtminstone att man här uppe får ändra på en del om vi ska få en vargföryngring eller nya vargar från öst till sverige.
Att man måste titta på en sån här historia för att kunna se klarare för att hitta en lösning.
Jag tyckte naturligtvis att miljöorganisationerna var oförstående, att trycket på att inte döda nån varg oavsett läge var fel.
I dag vet jag inte var miljöorganisationerna skulle stå i samma läge.
Så, som situationen var så hade inte SNF något större ansvar än någon annan miljöorganisation som hade samma åsikt då.
Så nog kan ni vara med i SNF.:0)
Kunde vara kul i alla fall att möjligen hitta en lösning när det händer igen. Och det före det händer.
Så inte alla går upp i limningen eller bajsar i byxan.
Mvh/-Anders
 
Re: Re: Re: Fick ni nåt svar

tigertamjaren; sa:
Eftersom jag har jobbat på kansliet på Naturskyddsföreningen i Stockholm kan jag bara bekräfta att Klas Hjelm är rätt man att tala med om såna här saker. Han är klok och gammal i gamet. Dock är det ett stort avstånd mellan kansliet i Stockholm och de lokala förmågorna ute i landet. Det är de lokala medlemmarna som ÄR Naturskyddsföreningen, medan kansliet mest jobbar med massmedia etc för att påverka opinionen och makthavare mm. Vi talar om en mycket löst sammanhållen organisation där huvudsätet långt ifrån vet allt som sker i den lokala föreningen. Finns väl drygt 200 st såna.

Ring Klas och fråga honom på ett vänligt och sansat sätt så kommer han säkert berätta vad han vet och nysta i det som är tvivelaktigt. Det ligger ju inte i föreningens intresse att såna här rykten florerar. Man tappar förtroende och medlemmar på sånt och medlemmarna är föreningens levebröd.

/ G
Jag skrev till Hjelm och flera andra när det begav sig. Svaret jag fick var det jag visat ovan. Sen skrev jag tillbaks till Hjelm, med länk till denna tråd, och undrade igen om SNF inte borde kommentera det hela. Jag testar och skickar yttereligare EN propå till till Hjelm, och ber om en kommentar. Sen kan jag inte göra mycket mer tycker jag. Blir upp till SNF om de vill nysta och kommentera. Som du skriver tämjar´n; det ligger ju inte i SNF´s intresse med dessa rykten. Och pysslar lokalföreningar med skumma hanteringar borde det från centralt håll finnas intresse at reda upp soppan.

Raskesven
 
Jo en sak till inan jag går. Datoriseringen funkar dåligt i dag.
Förstår inte varifrån ni får konspirationsteorin ifrån.
Möten hölls för att hitta en lösning som sen skulle bli offentlig.
Är inte så onormalt eller?
Miljöorganisationernas tryck på att ingen varg skulle dödas oavsett läge gjorde att iden sprack då myndigheter inte ville gå ut med en sån lösning offentligt. Så det blev aldrig offentligt.
Att miljöorganiationerna har den tanken i sin grund är väl bra. Men jag tror åtminstone att man här uppe får ändra på en del om vi ska få en vargföryngring eller nya vargar från öst till sverige.
Att man måste titta på en sån här historia för att kunna se klarare för att hitta en lösning.
Jag tyckte naturligtvis att miljöorganisationerna var oförstående, att trycket på att inte döda nån varg oavsett läge var fel.
I dag vet jag inte var miljöorganisationerna skulle stå i samma läge.
Så, som situationen var så hade inte SNF något större ansvar än någon annan miljöorganisation som hade samma åsikt då.
Så nog kan ni vara med i SNF.:0)
Kunde vara kul i alla fall att möjligen hitta en lösning när det händer igen. Och det före det händer.
Så inte alla går upp i limningen eller bajsar i byxan.
Mvh/-Anders
[Ändrat av Jerja 2004-04-27 kl 11:28]
 
Få se nu om detta går fram.

Så frågan är ju:

Nästa gång ett vargpar bildar revir i norrbotten och renskötarna säger att man kan gå med på en föryngring om man efter att ungarna växt upp och börjat fara iväg spränger flocken med att döda en av alfavargarna så reviret upplöses.
P g a att man inte anser sig klara av vargar i sitt område hela tiden.
Vad säger då miljöorganisationerna.
Mvh/-Anders
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.