Stopp efter 3 mil!

Jag löptränar regelbundet ca 3ggr i veckan och kör pass alltifrån 5 km till 3 mil. Under flera års tid har jag haft problem med mitt ena knä. Problemet uppstår efter 2-3 mil och består i en brännande smärta på ovansidan av knät. Smärtan kommer plötsligt och innebär att jag inte kan fortsätta springa utan måste gå sista biten hem. Jag har försökt att stretcha lårets framsida, men problemet försvinner inte. Den brännande smärtan försvinner efter en dags vila och därefter kan jag köra på som vanligt igen upp till 2-3 mil då smärtan återkommer.

Tacksam för info från någon med liknande problem eller någon som kan spekulera i vad det beror på och hur smärtan kan undvikas.
 
Är smärtan tämligen koncentrerad så låter det som om det skulle vara problem med ett senfäste kanske?
 
Uppsök idrottsläkare!

Jag kom dock att fundera på om det kloka i att löpa 30 km-pass när ligger på en så förhållandevis liten träningsmängd. Jag kan säkert vara ute och cykla i mina funderingar (det beror ju mycket på din löparbakgrund), men kanske tål du helt enkelt inte de långa passen med den relativt ringa träningsdosen?

Mer löpning (!) skulle teoretiskt kunna vara en lösning. En grej som funkade bra för mig (tidigare, då jag låg på de distanserna) var att lägga in ett pass i veckan med spinning eller mtb. Jag inbillar mig att det där enda passet alternativträning uträttade under (i perioder då jag inte körde alternativträning så kände jag mig lättare ansträngd i vader/knän).

Men som sagt: Snacka med en idrottsläkare!

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2004-05-11 kl 14:41]
 
Under vintersäsongen tränar jag innebandy tre ggr i veckan samt långfärdsskridskor de helger det går i sthlms området + diverse andra aktiviteter. Jag springer inte tremilspass varje vecka utan kanske max 1ggr i månaden. Kanske är det mer träning som behövs jag hinner dock inte med mer.
[Ändrat av tmthulin 2004-05-11 kl 14:48]
 
tmthulin; sa:
Under vintersäsongen tränar jag innebandy tre ggr i veckan samt långfärdsskridskor de helger det går i sthlms området + diverse andra aktiviteter. Jag springer inte tremilspass varje vecka utan kanske max 1ggr i månaden. Kanske är det mer träning som behövs jag hinner dock inte med mer.
Ingen riktig löpning vintertid och långpass varannan vecka. Det skulle ju kunna tala för att du har för liten löpvana för de längre distanserna.
tmthulin; sa:
Kanske är det mer träning som behövs jag hinner dock inte med mer.
Broder, du är icke ensam...

/Håkan
 
Det låter som liten kronisk bristning/inflammation i senan, och platsen tyder på att det är Jumpers Knee.

Instämmer i synunkten att du mer successivt bör vänja dej vid långa löppass, alternativt kompletterar med andra idrotter.

Sen har jag hört att man kan operera, men jag vet inget om NÄR det är lönt och vad RESULTATET blir.

Men pröva att söka på nätet på Jumpers Knee och se om det stämmer med dina symtom.
 
Sjukgymnast

Om du har haft detta problem under en längre tid så tycker jag faktiskt att du ska uppsöka en sjukgymnast. Det kostar inte så jäkla mycket, tror det är 100-lapp/besök. Sjukgymnasten kommer ge dig övningar som hjälper.

Det är faktiskt det bästa du kan göra.

mvh
 
A.S.; sa:
Om du har haft detta problem under en längre tid så tycker jag faktiskt att du ska uppsöka en sjukgymnast. Det kostar inte så jäkla mycket, tror det är 100-lapp/besök. Sjukgymnasten kommer ge dig övningar som hjälper.

Det är faktiskt det bästa du kan göra.

mvh

Ett sjukgymnastbesök i Stockholms läns landsting kostar 140 kr för första besöket och 70 kr därefter. Man får gå på 8 besök utan remiss från läkare.


tmthulin; sa:
Tacksam för info från någon med liknande problem eller någon som kan spekulera i vad det beror på och hur smärtan kan undvikas.

Jag råkade ut för nåt liknande när jag började löpträna nu på våren... (men på betydligt kortare sträckor).

Efter konsultation med min mor, som tillika är sjukgymnast, kom vi fram till att det var en triggerpunkt som var aktiv.
Den ömmande punkten letades upp, låg vid sidan om knäskålen. I ca 2 minuter applicerades tryck med tummen tills den utstrålande smärtan gått över och slapp problemen därefter.

Nu är det inte säkert att det är det du lider av och jag skulle nog precis andra i denna tråd rekommendera dig att uppsöka sjukgymnast.

Lycka till!
 
Skulle tippa på inflammerat fäste för patellasenan pga överansträngning. Rekommenderar ingen löpning och ingen innebandy på 14 dgr, endast promenader eller korta löppass om ingen smärta. Börja sedan stärka upp muskulaturen runt knät med övningar som benböj med låga vikter (ej djupa), vaden och framsidan av skenbenet/vristen. Problem med knät som inte rör minisk eller korsband är ofta problem med patellasenan. Kan vara små bristningar i senan eller övergången stora lårmuskeln/patella. Vid inflammation är det också sällan något annat än vila hjälper, så ge kroppen en chans att läka ordentligt innan du börjar bygga upp igen, annars är det ogjort arbete. Vilan kan förstås kombineras med dämpande preparat, tex Voltaren.
 
tillägg till ovan...

Hade lite knäproblem i våras ("knäskålens" undre senfäste till skenbenet). Körde rehab men det var först när jag bytte mina gamla löpardojjor som problemet försvann. VIPS var det onda borta!

Har du riktiga skor för ändamålet?
Är det slitna?

MVH
Jmlove
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
thureb Blodtrycksfall i duschen efter bastubad Träning och hälsa 23
insumaster Supertrött efter löprundan Träning och hälsa 7
camoscio Efter en hälsoundersökning. Träning och hälsa 17
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
aksello letar efter app till iphone Träning och hälsa 2
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
såg gå ner i vikt efter julmaten. Träning och hälsa 68
soderkisen Komma tillbaka efter benfraktur / gipsad Träning och hälsa 13
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
tinook Efter höftoperation. Träning och hälsa 17
mararv Asics GT2090 slut efter 70 mil? Träning och hälsa 20
schweingaard Bastu efter träning Träning och hälsa 9
ingopongo Efter Vasaloppet. Träning och hälsa 1
Mathew Vad äta efter träning? Träning och hälsa 13
mararv Äta efter träning Träning och hälsa 8
tbt Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter Träning och hälsa 3
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
Duff Träning efter förkylning Träning och hälsa 9
Calle_sthlm Sötsugen efter träning. Träning och hälsa 5
x-treme Efter influensan? Träning och hälsa 7
markthenils Mat efter träning... Träning och hälsa 5
bensson 47 mil med 30 kilo... Träning och hälsa 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.