• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Stöd rökfriheten from 1 juni

Lustigt det där om att folk är rädda för att det ska lukta kropp på uteställena nu när det inte stinker rök...

För det vet ju alla som har varit på bio, åkt tunnelbana eller varit på konsert att det är i det närmaste outhäääärdligt av alla kroppslukter på de ställena. Eller?

Det som luktar illa på krogen är förmodligen alla inrökta och inölade inredningar.

Och även om det kommer lukta svett och fis på krogen så kommer de dofterna inte att sitta i mitt hår och mina kläder på morgoen efter. Förutom min egen svett- och fislukt, såklart :)
 
Nordesjö; sa:
Och även om det kommer lukta svett och fis på krogen så kommer de dofterna inte att sitta i mitt hår och mina kläder på morgoen efter. Förutom min egen svett- och fislukt, såklart :)

he he, fislukt i håret dan efter...vad heter krogen och rätten som man bör undvika, nåt med bönor kanske??:)

F ö håller jag med att det är skönt att bli av med den passiva rökningen, inte minst för hälsorisken, visst är det så att anhöriga till rökare har ökad risk för lungcancer?

Snuset drabbar ju inte andra på samma sätt, och forskningen anser att snus är ofarligt, eller näst intill, beroende på vilken undersökning man refererar till.

Trots allt är jag stundom gärna aktiv rökare av en god cigarr eller cigarill vid festliga tillfällen, varav toppturer är ett sådant.

Frågan är om det är skillnad på cigarr och cigarett vad gäller farlighet? - halsbloss förutsätts.
 
björner; sa:
Jag tror inte det är så enkelt för alla att sluta förresten, vi är ju olika utrustade vad gäller transmittorerna i hjärnans belöningssystem, tex är benägenheten för alkoholism delvis ärftlig, nikotin korsreagerar delvis med alkohol. Det är ingen slump att många alkoholister och psykiatriska patienter röker.

När hundar är sjukligt stressade så säger man att dom är högt tempererade, när hundar e inavlade så heter det linjeavel.. det finns en massa fina ersättningsnamn på dåliga saker, prexis som klen viljestyrka heter olika utrustade med transmittorer i hjärnan, det kanske är så att det är folk med klen vilkestyrka som blir missbrukare o.s.v. visst har vi olika förutsättningar men det e nog inte bara det...
 
Nikotin är nikotin

björner; sa:
forskningen anser att snus är ofarligt, eller näst intill

Nja... att nikotin inte direkt är fullkornsknäcke är väl de flesta ganska ense om? Sen finns det ju av naturliga skäl inga världsomfattande snusstudier... :)
Och en NORMALsnusare får i sig en dagsdos nikotin som motsvarar ungefär 20-30 cigg om dan (vilket det ju är få rökare som kommer upp i).

Det forskningen visar är väl mest att nikotin via munnens slemhinnor inte är lika farligt som att dra i sig det via brandrök.

NE:
en giftig alkaloid från tobaksplantan med ett flertal effekter på såväl centrala som perifera nervsystemet. Nikotin är starkt vanebildande, och hos många rökare och snusare är avvänjning svår p.g.a. utpräglad abstinens vid försök att avbryta tillförseln

Hur som helst... jag tycker det sitter bra med en cigarr då och då, men jag tycker att det är dags att rökarna släpper sin väl intränade egoism (har man rabblat "det är min kropp, jag röker fan om jag vill" sen man var 12 så sitter det i) och fattar att vi skiter i om de dör av lungcancer och har glömt hur nyklippt gräs luktar, bara vi slipper andas deras jävla rök hela tiden.

Den nya lagen inkräktar inte på deras frihet - den sätter stopp för deras inkräktan på vår. Det verkar vara svårt att begripa.
 
Patric- (-Patric -) skrev:
... "det kanske är så att det är folk med klen vilkestyrka som blir missbrukare o.s.v. visst har vi olika förutsättningar men det e nog inte bara det..."

Jag läste en artikel (DN eller SvD) för ett tag sedan som rörde drogmissbruk och en läkare inom området hade ett exempel med intressant perspektiv. Han sa ungefär såhär: "dra ner på ditt kaloriintag till 30-40% av vad du behöver, håll den nivån i tre månader - sedan har du en aning om hur det kan vara för en drogmissbrukare som inte får sin drog".

Oavsett om det är lätt eller svårt att sluta röka har ickerökarna en rökfri miljö numera på krogar och caféer. Själv har jag hört många ickerökare säga att det är hemskt att gå på inrökta krogar. Det ska bli intressant att se om det blir någon effekt av den rökfria miljön - kommer folk verkligen gå ut mer? :)

MvH
Aina

Tillägg: m a o håller jag med trådstartaren. :)
[Ändrat av Spöket 2005-06-01 kl 14:48]
 
Spöket; sa:
Det ska bli intressant att se om det blir någon effekt av den rökfria miljön - kommer folk verkligen gå ut mer? :)

MvH
Aina
Jag kommer att gå ut mer. Min familj och min släkt kommer att fira mer högtider på svensk restaurang, istället för hemma eller utomlands. Jag kommer att kunna hänga med mina kompisar och arbetskamrater ut, för nu sabbar det inte närmaste veckans träning eller helgens utflykter.
Men om ägarna av restauranger och cafe'er börja spruta parfym över lokalen kande lika gärna tillåta rökning igen, det är samma skit för mina luftrör.
 
Spöket; sa:
Jag läste en artikel (DN eller SvD) för ett tag sedan som rörde drogmissbruk och en läkare inom området hade ett exempel med intressant perspektiv. Han sa ungefär såhär: "dra ner på ditt kaloriintag till 30-40% av vad du behöver, håll den nivån i tre månader - sedan har du en aning om hur det kan vara för en drogmissbrukare som inte får sin drog".

meen, en sådan parallell funkar väl inte.. man kan väl inte jämföra koffein, nikotin, heroin eller LSD. det är naturligtvis olika svårt att sluta med olika droger.. men det e väl inte politiskt korekt att kalla missbrukare för klena i köttet..
 
-Patric-; sa:
Spöket; sa:
Jag läste en artikel (DN eller SvD) för ett tag sedan som rörde drogmissbruk och en läkare inom området hade ett exempel med intressant perspektiv. Han sa ungefär såhär: "dra ner på ditt kaloriintag till 30-40% av vad du behöver, håll den nivån i tre månader - sedan har du en aning om hur det kan vara för en drogmissbrukare som inte får sin drog".

meen, en sådan parallell funkar väl inte.. man kan väl inte jämföra koffein, nikotin, heroin eller LSD. det är naturligtvis olika svårt att sluta med olika droger.. men det e väl inte politiskt korekt att kalla missbrukare för klena i köttet..

Japp, missbrukare är ofta klenare i köttet, dvs. har utan egen förskyllan sämre förutsättningar att motstå vissa saker. Att då enbart komma med något sorts "ta dig i kragen"-mentalitet visar att man inte är tillräckligt insatt.
 
cykelstina - kalas & kul att ändringen ger er större möjligheter, kul om/när åtgärderna ger önskad effekt ... :)

Patric - parallellen var mer på nivån "det är väldigt knepigt att veta vad som är lätt eller svårt för någon annan". Belöningscentrat i hjärnan reagerar olika för olika individer. Exemplet jag beskrev gav mig en tankeställare helt enkelt.

Möjligt att det inte är politiskt korrekt att kalla missbrukare för "klena i köttet". Jag skulle nog säga att det dessutom är felaktigt. :)

MvH
Aina

PS. Beror ju lite på hur man tolkar "klen i köttet" ..... :)



[Ändrat av Spöket 2005-06-01 kl 15:36]
 
Con Vector; sa:
Japp, missbrukare är ofta klenare i köttet, dvs. har utan egen förskyllan sämre förutsättningar att motstå vissa saker. Att då enbart komma med något sorts "ta dig i kragen"-mentalitet visar att man inte är tillräckligt insatt.

precis lika väl som att bara skylla på andra saker, det hela handlar om flera olika saker, bland annat att dom är klena i köttet precis lika väl som att dom är mottagligare och så vidare.. MEN det är nikotin vi pratar om här och inte Heroin. Sluta med nikotin är bara en fråga om mer eller mindre viljestyrka, av alla nikotinister vilka jag känner som slutat och misslyckats så är det ganska lätt att se på resten av deras liv ifall dom besitter viljestyrka eller inte, dom som misslyckas gång på gång har tyvärr ofta klen vilja gällande allt annat i livet.. tyvärr så är det de svagsintas ursäkt.. hur långt kommer man med socialfalls romantik…



.
[Ändrat av -Patric- 2005-06-01 kl 15:39]
 
Du menar att om jag röker så är jag en misslyckad individ med mindre viljestyrka och dålig självdisciplin?

MvH
Aina
 
Antar att der finns många äventyrare på denna sida? En sån som gillar utmaningar och adrenalinkickar. En del är bergsklättrare, andra extremskidåkare och vissa forspaddlare. Alla har kickarna, närheten till det "farliga" och äventyret gemensamt. Ingen på den här sidan skulle få för sig att kalla dessa "klena i köttet" eller för att ha taskig viljestyrka? Dock har studier visat att unga människor med just denna personlighetstyp är i riskzonen för ett framtida missbruk. Likheterna mellan en missbrukare och en "adrenline junkie" är större än vad man tror...
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.