Stockholm - Göteborg

Tack för att du letade fram den sidan!

Det verkar vara bäst att går via Svartån och följer den ända till den nordligaste spetsen av Ölen och gå från söder om Kockas till Möckeln och sätter in mellan Gläntan och Ängarna.

Förutom alla slussar är det alltså enda landgången på hela sträckan Stockholm-Göteborg.
Nästan så man vill tar fram en spade och gräver en egen kanal istället för dessa 5km (ganska exakt 5km dessutom :) ) landgång

Det finns en blå linje på kartan nästa där man går (från Granfallet och slutar vid Rovnäset). Men jag misstänker att man inte klarar sig igenom denna med kajaken.
 
Planerar att köra det hela i slutet av April då förhoppningsvis all is har släppt.
Jag ska försöker köra rätt flott och tänker även paddlar i mörkret sålänge förhållanden tillåter detta.
Fem dagar är mitt mål men ska såklart har lite space ifall det tar längre tid. Jag kan dock tänker mig att det skulle gå att klarar det hela på fyra dagar i "tävlingsstress".
Och "tävling" är just en tanke som jag har ifall det hela känns okej samt om jag få lite positiv respons av paddlare så kan det kanske bli ett lopp nästa år på sommaren? Det vore i alla fall rätt roligt tycker jag :)
Ifall någon är sugen på att vara med redan i år är ni hjärtligt välkommen!
 

Bilagor

  • Sthlm GBG.JPG
    Sthlm GBG.JPG
    42.8 KB · Visningar: 400
Kul projekt, det vore roligt om du postade en "After Action"-rapport här när turen är genomförd.

Angående vägvalet över vattendelaren Svartån/Letälven kollade jag också på att gå upp i Ölen istället för att ta vägen från Björken. Om man tar den vägen får man dock ett extra lyft i Degerfors förbi dämmet vid bruket, vilket kan undvikas om man lämnar Svartån lite tidigare och hamnar i Letälven nedströms Degerfors.
 
Javisst, kommer nog att skriva lite under turen och en sammanfattning efteråt.

En vän till mig har nu erbjudit sig att köra mig till startplatsen som är Stadshuset i Stochholm och även hämta mig.
Frågan är vart man ska sätter "målet" ? Har aldrig paddlat i Göteborg....
 
Har paddlat Svartån nedströms på sommaren för många år sedan (-99?). Den går säkert att paddla uppströms på sommaren. Vi mötte några med en "vikingabåt" som de rodde den vägen över. Tror faktiskt att de var på väg ner mot Vänern. Dock funderar jag över tidpunkten April. Det är precis i vårfloden och då är flödena höga. Från en lugn flytande på några m3/s till 40-50 m3/s och ibland mer. Det är ingen direkt snöfattig vinter. Kilsbergen har nu 25 cm snö i terrängen.
Så kolla hur det är med flödena innan du ger dig iväg. Länsstyrelsen i Örebro brukar ha bra koll.

Resten av vägen blir det mer eller mindre "go with the flow" utför. Det finns små vagnar med en klyka som man lägger stäven i och med remmar runt skrovet. Väger som ett mjölkpaket och stort som två. Något att fundera på. Det är många lyft uppåt Svartån.

Lycka till.
 
tack för tipsen! har funderat på det, kanske smidigare att lägger turen till september (senare i vår och sommar är jag helt upptagen tyvärr) ?
ska funderar lite kring det...
 
Fin sandstrand i Göteborg

Du kan med fördel sluta din tur på sandstranden vid Gamla Sockerbruket, alldeles innanför Älvsborgsbron. Du får då fördelen av att ha paddlat genom hela Göteborgs hamn (där du är nästan den enda sjöfarten numera). Nära till parkering, nära till trevligt café där du kan ta en styrketår efter turen *L* .

Ha en fin tur, glöm inte berätta för oss här på Utsidan hur det gick!

Jens
 
Jag ska skjuta upp denna idé lite.
Har tyvärr varit väldigt krassligt flera gånger hela denna vinter och haft svårt för att träna uthållighet ordentlig. Lite strul både på jobbet och i det privata har också tryckt ned lusten att göra så mkt i ett tag.
Sen har ju vintern också hållit sig rätt länge och jag misstänker att det bli lite väl mkt vårvatten på sina ställen som det redan hade påpekats förut här i tråden.
Från början tänkte jag att typ nu i veckorna kunna provpaddlar just vid de ställen där det var lite oklart hur det kommer att funkar med bärandet osv men det är fortfarande för mkt is tyvärr.

Jag har inte bestämt mig för ngt nytt datum än men funderar ang september i år då jag kommer har en del lediga helger då.

Om ngn har lust att hänger på är det bara att höra av sig :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Våtmark Passage Slussen Stockholm Paddling allmänt 2
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Lasse Be Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
majjen Kanotvatten nära Stockholm? Paddling allmänt 6
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
xblp 1,5 dgr kanadensartur nära Stockholm Paddling allmänt 9
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
lesliedouglas älv-/flodliknande stystem 3-4h från Stockholm Paddling allmänt 1
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
curtan Becky Mason kommer till Stockholm Paddling allmänt 1
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
Raftö Testa rätt kvalitetskajak i Stockholm för skärgårdsbruk Paddling allmänt 3
Christofp Suggestions for canoe trip close to Stockholm? Paddling allmänt 7
Urban packrafter Packrafting i Stockholm Paddling allmänt 2
marcuso Kajakbutiker i Stockholm Paddling allmänt 7
Mackan2 Nätverk för distanspaddlare i Stockholm/Mälardalen – intresse? Paddling allmänt 4
ElisaT Kajakförvaring Stockholm utanför tullarna Paddling allmänt 8
Jote Tips på kajaktur i centrala Stockholm. Paddling allmänt 8
Charles.Cassino Förvaring av kajak i Stockholm/ Enskede? Paddling allmänt 1
the_nice_dude Kajakförvaring i Stockholm City? Paddling allmänt 14
henrich Var hyra kajak i Stockholm? Paddling allmänt 8
fuchs paddlar genom Stockholm Paddling allmänt 2
tor_selden Uthyrning Kanadensare södra Stockholm Paddling allmänt 5
maolwi Paddling från Garnsviken till Stockholm Paddling allmänt 4
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
Brundin Hitta bra och billig kajak i Uppsala/Stockholm Paddling allmänt 2
lindstrm Stockholm - gotland Paddling allmänt 3
vastero Filmad paddeltur genom Stockholm Paddling allmänt 3
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
John Stark Stockholm - Öregrund Paddling allmänt 11
Magnus de Brito Öppet vatten i Stockholm Paddling allmänt 14
henrich Paddlingsutrustning i Stockholm? Paddling allmänt 5
Pumpagubben Stockholm Kanotmaraton Paddling allmänt 18
salgo60 Slussa Stockholm Paddling allmänt 6
rubella kajakpaddling stockholm? Paddling allmänt 5
grippa Kajakplats i Stockholm? NU! Paddling allmänt 1
tool Kajakförvaring Stockholm Paddling allmänt 2
Fredriks79 Kanotpolo i Stockholm? Paddling allmänt 5
salgo60 Paddla Stockholm norrut Paddling allmänt 1
AHL Kanotbryggor i Stockholm Paddling allmänt 6
David2 kajakförvaring nordvästra Stockholm Paddling allmänt 6
articphoto Frakt av kajak, Stockholm - Vänersborg inom kort Paddling allmänt 0
niklaz Bassängträning/kurs i Stockholm Paddling allmänt 21
Unis Vart hyra solokanadensare i Stockholm Paddling allmänt 1
the_nice_dude Kajakförvaring i Stockholm Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.