Stighudskletande

Sitter just nu och är irriterad och frustrerad.

Jag har försökt rengjöra och förnya klistret på mina G3-stighudar. Eftersom jag varit lite missnöjd med orginalklistret köpte jag Black Diamonds klister, varianten som kommer på klistrade mellan ark av glatt papper som sedan stryks på de rengjorda hudarna. BDs klister verkar vara omtyckt, därav valet, att stryka på färdiga ark verkade smidigt. Problemet var att stora sjok av klistret inte fastnade på hudarna, utan ramlade loss helt från hudarna. Vad har jag gjort för fel? Har jag rengjort hudarna för dåligt? (strykte på tyg på klistret upprepade ggr och rev loss) Kan värmen från strykjärnet vid påstrykningen av det nya klistret varit för dålig?

Nästa helg ska det turas var det tänkt, får leta fram några gamla alltför smala hudar... suck...

Hjälp, råd och dåd mottages tacksamt!
/Jörgen
 
Med varmluftspistol o stålsickel eller brett stämjärn går det fint att få bort klister, torka sen med trasa med lite förtunning i, så blir det rent.
 
Din teori är alltså att huden var för dåligt rengjord?

Någon annan som testat de färdiga arken? Har ni fått det att funka bra? Hur har ni gått tillväga?
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.