Stickskador av ispikar

I vissa organisationer är man negativ till att man använder dubbelpikar som "skidstavar" vid skridskoåkning. Man hävdar att det finns risk att medåkare blir "spetsade" eller får stickskador när man använder dubbelpikar för stakning. Sådana skador lär ha förekommit. Själv har jag dock varken sett några sådana skador eller träffat någon som med egna ögon upplevt dem.
Det skulle vara intressant om de som har konkreta uppgifter om sådana skador kunde höra av sig så att man kan få en uppfattning om hur stora riskerna är.
 
Hoho, jag gjorde en gång nåt riktigt dumt med min Hansa-pik. Fick för mig att jag skulle skicka iväg den framför mig i farten och se hur långt den skulle glida.
Kastade den med spetsen först men den träffade isen för brant så spetsen stoppade upp den och jag höll på att få piken i magen men var kvick nog att slå bort den med handen.

Håll i piken!
 
Jag körde idag på Norrvikens plogade bana. Banan är ganska smal och enbart två åkare får plats på bredden. En tredje åkare kan tränga sig förbi. Runt hälften av åkarna på banan använde stavar eller dubbelpik och jag blev riktigt irriterad på dessa. Deras stavspetsar kom ofta upp i ögonhöjd på åkare som kom ifatt dem och det var väldigt obehagligt att köra förbi dessa stakande skrinnare. Många gånger fick jag slå undan stavar/pikar som kom oroväckande nära mig. Jag fick en stavspets i smalbenet, dock blev skadan bara ytlig. En truglös stav kan gå långt in i en människokropp.
Jag tycker att stavar/pikar borde förbjudas på plogade banor.
Man skall väl inte behöva en skyddsutrustning då man åker på plogade banor?
Ifall ingen har blivit rejält skadad än så lär det nog ske inom en snar framtid.

/Erik
 
Irriterande läskigt men mindre vanligt med olyckor

Det är betydligt vanligare att man skadar sig på framförvarandes skridskobakspets när man ligger på led än att man spetsas av stav/pik spets. Ligger man och kör på led bör man som framförvarande tänka på att ta korta skär och inte sparka bakåt när man avvecklar skäret.
Jag träffades förra året på Vikingarännet upprepade gånger av skridskobakseptsar mot mina smalben.

Jag hör till dem som tycker att det ofta är obehagligt att köra om en vilt stakande åkare.

Kanske beror frånvaron av olyckor på att piken är på väg framåt i färdriktningen när spetsen är riktad rakt bakåt i ögonhöjd?

Den läskigaste pikolyckan jag känner till drabbade en yngre kille som lekte med en träpik och använde den som ishockeyklubba med en lös isbit som puck. Pikspetsen fastnade i isen och med god fart i medvind så "spetsades" åkarens veka liv mot den trubbiga änden av piken. Stora inre blödningar till följd av spräckt lever. Vederbörande räddades till livet med hjälp av förbipasserande som höll honom varm i vindsäck och som larmade helikpter. På sjukhuset konstaterades 2L blod i buken. Detta var före mobiltelefoneran norr om Bullerö.

Thure
 
leffenisse; sa:
I vissa organisationer är man negativ till att man använder dubbelpikar som "skidstavar" vid skridskoåkning. .... Själv har jag dock varken sett några sådana skador eller träffat någon som med egna ögon upplevt dem.
Det skulle vara intressant om de som har konkreta uppgifter om sådana skador kunde höra av sig så att man kan få en uppfattning om hur stora riskerna är.

Jag har aldrig blivit skadad vid åkning, även om det känts nära ibland. Däremot var det en som tappade sina stavar på mig när jag satt på tåget förra vintern. De välte med spetsarna före och träffade mig på kindbenet, bara någon cm från ögat. Såret var väl i sig inte särskilt märkvärdigt, det hade slutat blöda tills vi kom ut på isen. Men närheten till ögat och insikten att det så lätt hade kunnat gå mycket värre gjorde det hela rätt så obehagligt ändå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Bo G testar ispikar Långfärdskridsko 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.