STF Tältavgift

Tror absolut inte att några priser kommer sänkas. STFs ekonomi har ju varit ansträngd ett tag. Men jag hoppas att vi åtminstone kan få tillbaka möjligheten att bo på fjällstugor utan att behöva förboka.

Tror inte heller på prissänkningar och avgiften för Dagbesökare (som kom 2020 vill jag minnas) lär bli kvar den med.
 
Varför vill man tälta nära stugorna utan att använda faciliteterna? Därför, att man är förstgångare, och sträckorna iaf på Kungsleden är ganska lagom långa mellan stugorna. Vid stugorna finns det alltid vatten för att tvätta sig och fylla på flaskorna (sjö eller bäck) och dasset tackar man inte nej till. När vi landade t ex till Servestugan sommaren -21 var vi mera döda än levande, det var kväll, och jag hade ingen lust att fortsätta vandra vidare. En underbar stugvärd gav oss t om saft(!) och visade några tältplatser för de icke-betalande (de var något längre bort från stugan än de som kostade).
Varför skulle man behöva betala för att besöka en affär? Man betalar ju det man köper.
Vi släpar med tält och mat för att vi vill vara "självförsörjande" och icke bundna till tidtabeller. Jag uppskattar verkligen STF och deras service, och vi är medlemmar. Men vi är också många i familjen, och avgifterna är rätt så höga, t om per person. Jag hoppas att STF kan nyansera priserna lite nu när pandemireglerna försvinner.
Skriv en motion till årsmötet och föreslå en annan modell för finansiering. På så sätt kan du få upp frågan på agendan.
 
För mig är det fortfarande helt befängt att 4 utbytesstudenter ska betala 1200kr per natt för att få använda STFs dass. 6000kr för 5 nätter.

Även om STF gör mycket bra jobb så är deras hutlösa priser för både tältning och självhushåll exkluderande.

Att vissa även vägrar att ta den diskussionen och hånar nybörjare som vill tälta nära andra människor, är för mig också mycket underligt.
 
Senast ändrad:
För mig är det fortfarande helt befängt att 4 utbytesstudenter ska betala 1200kr per natt för att få använda STFs dass. 6000kr för 5 nätter.

Även om STF gör mycket bra jobb så är deras hutlösa priser för både tältning och självhushåll exkluderande.

Att vissa även vägrar att ta den diskussionen och hånar nybörjare som vill tälta nära andra människor, är för mig också mycket underligt.
Ja. Det är dyrt att nyttja STF's anläggningar. Men tror väl inte att 4 utbytesstudenter skulle betala 6000 kr för att i fem nätter få skita med träväggar omkring sig istället för ute i naturen. Dessutom så är det ju inte ett problem då alla stugvärdar verkar anse det vara självklart att man får lämna lite last i hemlighuset.
 
Att STF tar ut en serviceavgift om man använder faciliteter är fullt förståeligt, däremot kan man diskutera om det borde vara lika dyrt vid en Fjällstuga som vid en Fjällstation (el, dusch, torkrum, tvättmaskin osv osv)… men då jag misstänker att skilda priser skulle leda till att priset går upp vid stationer snarare än ner vid stugor avstår jag från den diskussionen 😇
 
Jag misstänker att till en viss del så blir det en ond cirkel.

STF märker att färre vill betala, för att få in mer pengar så höjer de avgifterna, vilket gör att ännu färre vill betala.

Då deras kostnader knappast är direkt beroende av antalet "kunder" så kunde nog en bättre lösning varit att sänka avgifterna så fler vill betala. Då får man troligen in lika mycket pengar, tack vare högre volym.

Tittar man t.ex. på ÖoB, Rusta, Biltema, Dollarstore etc så tjänar de knappast sina pengar på höjda priser, de tjänar sina pengar på stora volymer.
 
Att vissa även vägrar att ta den diskussionen och hånar nybörjare som vill tälta nära andra människor, är för mig också mycket underligt.
Hoppas du inte tolkar mina inlägg som "hån". Det är åtminstone inte min mening. För mig får naturligtvis var och en vistas i fjällen på det sätt den själv föredrar, så länge det sättet inte förstör.

Däremot känner jag inget behov av att "ta diskussionen" om STF:s avgifter eftersom jag inte är engagerad i STF. Jag tycker att det är bra att alternativet att tälta i anslutning till fjällstation/stuga finns. Jag tycker det är rimligt att även de som tältar bidrar till underhåll och stugvärd.
Exakt vilken summa som är rimlig, vad som bör ingå i den summan och vad som bör vara gratis är en annan diskussion.
 
Men jag hoppas att vi åtminstone kan få tillbaka möjligheten att bo på fjällstugor utan att behöva förboka.
REKOMMENDERAD FÖRBOKNING
Vi rekommenderar att du som gäst förbokar din övernattning i våra fjällstugor. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan. Antalet förbokningsbara bäddar är begränsade beroende på stugtyp/område och de kan bli fullbokade. Förbokar du din övernattning får du ett rabatterat förköpspris och du garanteras en sängplats förutsatt att du ankommer till fjällstugan senast 18.00, därefter gäller platsgaranti i ospecificerad bädd. Bokningsbekräftelse ska skrivas ut och visas för stugvärden vid ankomst. För dig som inte har möjlighet att förboka övernattning i förväg erbjuds med betalning på plats alltid tak över huvudet i ospecificerad bädd vilket kan innebära golvbädd i fjällstugan eller annat inomhusutrymme. Ospecificerade bäddar tilldelas normalt efter kl 18 på kvällen. Observera att tältplats och dagbesök ej kan förbokas, serviceavgift betalas på plats till stugvärden.
 
Jag förstår inte problemet med tältning intill STF fjällstugor. Är man inte intresserad av stugans faciliteter vad det än må vara, så slår man läger på behörigt avstånd, åtminstonde några hundra meter före eller efter stugan. Vill man nyttja stugans faciliteter som tex. laga mat och äta inomhus till bords, så tältar man i stugans närområde. Hur svårt ska de va ?!
 
Jag förstår inte problemet med tältning intill STF fjällstugor. Är man inte intresserad av stugans faciliteter vad det än må vara, så slår man läger på behörigt avstånd, åtminstonde några hundra meter före eller efter stugan. Vill man nyttja stugans faciliteter som tex. laga mat och äta inomhus till bords, så tältar man i stugans närområde. Hur svårt ska de va ?!
Är det du som bestämmer det? I tråden framkommer att STF själva säger att det är OK att tälta i närheten av stugorna gratis så länge man inte utnyttjar STFs faciliteter.
 
Kolla med respektive stugvärd var det är ok att tälta om man känner sig säkrare som nybörjare tex., om man är framme vid tåget i Abisko tidigare än planerat , är det bättre att gå till Abisko östra och slå upp tältet lite utanför tomter och du kan anv SJ WC och hämta vatten där och slänga skräp i kommunens soptunnor på väg ner till affären(dock finns det INGET att göra i dentta tidigare Rallar samhälle)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
martinhedman Tältavgift? :) Fjällvandring 10

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.