Stenmurkla

Hur giftiga?

Svar på frågan hur giftiga murklor är. Mycket giftiga! Direkt dödliga om man inte förväller dem.
Giftet angriper de inre organen vilket kan leda till döden. Förr sa man att det räckte att torka eller förvälla dem, men ny forskning visar att det är svårt att få bort allt gift och att det som finns kvar dessutom kan orsaka cancer. Om man ändå vill äta dem ska man förvälla dem 2x10 min och byta kokvattnet och hälla bort det. Ha köksfläkten på vid kokningen. Se gärna livsmedelsverkets sajt. Lycka till......
 
Var ute över en timme idag utan att hitta en ända Murkla.
Tycker det borde finnas där jag var. Tidigare har det varit tall-& granskog där,
men sedan 3-4 år sedan är skogen avverkad.
Någon som har bild på en typisk Murkelplats eller kan beskriva hur den ska se ut.
Hittade i förra veckan c:a 1 liter murklor av ren slump då.

Murklorna är beroende av att marken är störd, jorden blottlagd, för att sporerna ska kunna gro.
Därför dyker de upp på nya hyggen och försvinner igen efter några år. På stigar där folk och fä går och trampar upp kan de finnas kvar i många år på samma ställe.
 
vart tog lilla murklan vägen...???

Ganska så gott om murklor hemmavid i år! Kul!
Men murklorna förvinner ju väldigt snabbt och min teori är att sniglar i skogen äter upp dom...är det någon som vet vart murklorna tar vägen?
 
tänkte bara berätta lite om giftighetsgraden: När jag arbetade som miljöinspektör hade jag en kollega i en annan kommun som förde en mångårig batalj att man överhuvudtaget inte skulle tillaga mat på murklor för att det lockar människor att gå ut och plocka och tyvärr bereda murklan på ett fel sätt. Förgiftning/dödsfall av murkla är inte så vanligt, men det är väl just på grund av att många direkt avråder att hantera denna svamp. Men å andra sidan så äter japanerna fortfarande fugu och dennes gift är ändå tusenfalt gånger potentare än murklans.
Ut och plocka, men bara om ni har svångrem, hängselbyxor och kunskapen med er.
 
tänkte bara berätta lite om giftighetsgraden: När jag arbetade som miljöinspektör hade jag en kollega i en annan kommun som förde en mångårig batalj att man överhuvudtaget inte skulle tillaga mat på murklor för att det lockar människor att gå ut och plocka och tyvärr bereda murklan på ett fel sätt. Förgiftning/dödsfall av murkla är inte så vanligt, men det är väl just på grund av att många direkt avråder att hantera denna svamp. Men å andra sidan så äter japanerna fortfarande fugu och dennes gift är ändå tusenfalt gånger potentare än murklans.
Ut och plocka, men bara om ni har svångrem, hängselbyxor och kunskapen med er.

Nja enligt mitt tycke lite dålig jämförelse, för att en kock i Japan ska få licens att tillaga fugu krävs ett par års utbildning, samt att det bara är i vissa delar av fisken giftet finns. Därav utbildningens längd och rättens pris på restaurang.

Du kan ju komma billigare undan om du vill smaka på fugu, har du tur råkar du ut för att bli blåst på någon annan fisk, i bästa fall klarade kocken fisken denna gång, i värsta fall... Det dör varje år ett flertal av måltider på denna "utsökta" fisk!

I en murkla innehåller hela svampen giftet, kanske inte lika potent, jag vet inte hur det samlas i kroppen (fettvävnad, lever och njurar har jag för mig blir påverkade) och ev nedbrytningstid... Min murkelkonsumtion är som stört under höst/vinter i såser/stuvningar, det behövs inte mycket heller för att ge en tydlig murkelsmak. Så säg att jag totalt får i mig i torkat, förvällt i 3 vatten, vad som i växande skick var mellan 5-10 stenmurklor.
 
du har rätt greendanger, ville bara dra en referens till vikten av kunskap vid hantering av livsmedel, om man inte är säker, don´t do it. Skulle vara bra om fler fick kunskap så att fler vågade sig ut och plocka svamp, inte bara kantareller, det finns ju så mycket mer därute!
 
du har rätt greendanger, ville bara dra en referens till vikten av kunskap vid hantering av livsmedel, om man inte är säker, don´t do it. Skulle vara bra om fler fick kunskap så att fler vågade sig ut och plocka svamp, inte bara kantareller, det finns ju så mycket mer därute!


Håller helt med! Finns massor med goda svampar där ute.
Har faktiskt denna vecka smakat på årets första egenplockade kantareller :)
 
du har rätt greendanger, ville bara dra en referens till vikten av kunskap vid hantering av livsmedel, om man inte är säker, don´t do it. Skulle vara bra om fler fick kunskap så att fler vågade sig ut och plocka svamp, inte bara kantareller, det finns ju så mycket mer därute!

Själv har jag dragit en vinstlott. Jag bor granne med en sjukpensionerad mykolog. Hon är ute och plockar svamp hela dagarna i svamptider och när hennes förråd är fulla kan det plötsligt stå 10 liter rensad svamp på trappen när jag kommer hem (av alla sorter som jag aldrig skulle våga plocka själv). "Det är ju du som betalar min lön - så något ska väl du ha tillbaka." är argumentet när jag tackar.
 
greendanger:
vart bor du? var ute i dag och och hjortronen är på g nu, en vecka så börjas det! (dalarna)
efred: lyckans ost.
 
Senast ändrad:

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.