Start och stopp Ritsem

Hej! Planerar en vandring nästa sommar med start och stopp i Ritsem. Skulle gärna vilja ha förslag på en medelsvår tur med inte alltför mycket folk (vill helst undvika motorvägarna). Förslag?
 
Javisst, hur länge tänker du vara ute?
Boende i tält antar jag.
Van?
Hur långa dagsetapper anser du vara din kopp med te?

Christian
 
Om du berättar varför du vill börja och sluta i Ritsem så blir det också lättare. Det finns ju t ex flera andra ställen på vägen till Ritsem som kan fungera som start eller mål?
 
Tänker åka bil upp då jag ska göra några stopp på vägen. Behöver inte nödvänditvis vara Ritsem men jag vill ha mer fjäll än lågland. Van friluftsmänniska och har vandrat väldigt mycket även om det var några år sedan. Både i Lappland och Härjedalsfjällen. Dagsetapper kanske runt 15km (beroende på lutning och svårighet) Tält har jag med mig ja. Jag tänker solovandra och vara ute runt 1 vecka.

/D
 
Ett vanligt råd - med dina förutsättningar - är att ställa bilen i Suorva, ta bussen till Ritsem och sen gå tillbaka genom Sarek och Stora Sjöfallets nationalparker. En fin tur som tar ungefär en vecka utan stress.

Från Ritsem tar du båten till Änonjalme, går sen till Treparksmötet och vidare in i Ruohtesvágge till Skarja. Fortsätter sen längs Övre Rapadalen till Bierikjávrre, vidare till Gukkesbron och sen åter till Suorva.

Ett annat alternativ är att ställa bilen i Ritsem, gå västerut längs Gränsleden, sen söderut längs rösad led. Fortsätt utan rösning väster om Rautåive och följ sedan Sieberjåhkå till STF-stugan i Kutjaure. Åter till Vaisaluokta och båten till Ritsem.

Lycka till önskar Pelle
 
Tack!! Ritsem -Sourva känns som en trevlig tur. Hur lång är den mellan tummen och pekfingret om man tar den vägen du beskrivit? Några svåra vad? Löser man det själv?
 
Tack!! Ritsem -Sourva känns som en trevlig tur. Hur lång är den mellan tummen och pekfingret om man tar den vägen du beskrivit? Några svåra vad? Löser man det själv?

Du har väl egentligen bara Tjågnorisjåhka som kan vara besvärlig vid mycket vatten, finns massor med trådar om just den. De gånger jag passerat har det varit hyffsat enkelt, men vet att den har halvtaskigt rykte.
 
Sarekturen är ungefär 8 mil fågelvägen, dvs. utan slingertillägg. I praktiken går man kanske 20 % längre.

Din fundering kring svåra vad är berättigad, eftersom det är vaden som begränsar framkomligheten i dalgångarna. Du har förstås med dig en eller två stavar.

Som Almgren skriver är Tjåggnårisjåhkå normalt den svåraste, men om du går tidigt på säsongen, före mitten av juli, så brukar det finnas en rejäl snöbrygga en bit ovanför platsen där stigen kommer fram. Jag tror att bryggan ofta duger även senare, men det beror naturligtvis på väderleken. Finns ingen brygga är den säkraste vadplatsen nere på svämkäglan före utloppet i Rapajåhkå. Om det är mycket vatten i markerna så planerar du in en övernattning omedelbart före jokken, så att du kan vada tidigt på morgonen, då avsmältningen från glaciären är som minst. Men ibland måste man ha tålamod och vänta ut t. ex. ett regnväder. Det kan ta ett dygn extra.

Smajlajjåhå i Ruothesvágge är förmodligen nummer två på listan, men jokken delar upp sig i många armar med grusbotten, så det brukar lösa sig. Men att vada tidigt på morgonen är även här en bra idé.

När du närmar dig Suorva kan Njavvejågåsj ställa till problem, men då går du bara uppströms tills den blir lagom liten.
 
Misstänker att det gäller att hålla höjd mellan Bierikjávrre och Gukkesbron? Ingen stig där vad jag kan se på fjällkartan?!
 
Misstänker att det gäller att hålla höjd mellan Bierikjávrre och Gukkesbron? Ingen stig där vad jag kan se på fjällkartan?!

Vi gick den vägen i somras, och normalt går det fint att hålla sig kring 820-840 m kurvan med lättgången terräng. Stigen går upp mellan Vuojnesskajdde och Vuojnesvarasj. Lite brant nerfart på norrsidan, men tydlig att följa ner i ravinen.
Samtidigt som vi gick var det några andra vandrare som tog höjd och gick norr om Vuojnesvarasj, men de tappade rejält med tid mot vårt vägval.

Instämmer i att Tjåggnårisjåhkå kan vara krävande och definitivt det svåraste vadet på sträckan. Smajlajjåhkå som vadas strax efter vattendelaren i Rouhtesvagge går normalt fint att vada i svämkäglan, men välj vägval noga och var vaksam på att vissa strömfåror kan ha djuphålor så tips är att känna efter med staven innan ni kliver vidare för att inte överraskas.
 
Jag har ett annat förslag:
Dag 1, Ritsem - Sitasjaure
Dag 2, Sitasjaure - Hukejaure
Dag 3, Hukejaure - Gautelis
Dag 4, Gautelis - Skoaddajarvi
Dag 5, Skoaddajarvi - Sitasjaure (på norska sidan)
Dag 6, Sitasjaure - Pauro
Dag 7, Pauro - Roysvatn (28km)
Dag 8, Roysvatn - Gränseleden till Akkajaure
Dag 9, Akkajaure - Ritsem

Det kanske är för många dagar men kan kortas ner med att få skjuts eller med cykel från Ritsem till Sitasjaure och vandra samma dag till Hukejaure.
Från Akkajaure kan man låta sig hämtas med båt, den sista sträckan är inte så roligt ändå. På så sätt kan man spara in 2 dagar.
Etapperna är lågom utmanande, rätt folktomt och mycke vackra. Dock har jag själv inte gått från Ritsem till Gautelis, jag startete i Katterat.

Ett annat bra förslag är som redan nämts, Gränseleden till Sörfjorden. Den tar bara 2 - 3 dagar men kan kombineras följande:
Dag1, Ritsem - Akkajaure
Dag 2, Akkajaure - Roysvatn
Dag 3, Roysvatn - Sörfjorden
Dag 4, Sörfjorden - Pauro (orösat)
Dag 5, Pauro - Roysvatn (28km)
Dag 6, Roysvatn - Vaisaluokta (ca. 54 km)
Från Vaisaluokta med båt till Ritsem. Kan kortas ner med en dag om man beställa båtskjuts från Ritsem till Akkajaure.
Mvh Veni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
flindvl Mårmapasset med start i Kaisepakte Fjällvandring 5
Feorie Artfjället, start i södra delen Rönäs Fjällvandring 5
Askel Tips på start/slutpunkt för 1 vecka i Hardangervidda Fjällvandring 6
veni Trepassleden med start 20 Augusti Fjällvandring 4
cloud76 Vandra norra lapplandsfjällen med start 10-17 juli? Fjällvandring 4
UnderEnTarp Lämplig start för vandring Sundsvall - Trondheim? Fjällvandring 7
bahlgren8 Med start från Grövelsjön, funkar denna rutt? Fjällvandring 5
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
Almgren Sommarens tur start i Katterat Fjällvandring 22
niklaz Fjällvandring och lite fiske kanske, start i Sundsvall - var? Fjällvandring 12
Chowdhury Start Surova slut Saltoluokta på 4 dar, genomförbart? Fjällvandring 2
Rombo Sarekvandring med start 14 juli Fjällvandring 2
johan5588 Turtips !? Med start från Våladalens Fjällstation..... Fjällvandring 0
muminfar 10 dagars vandring med start och mål Kvikkjokk? Fjällvandring 3
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Henning K Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem Fjällvandring 58
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
adtor Transport Gällivare - Ritsem Fjällvandring 0
janstj Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme Fjällvandring 23
flayyan Parkering Ritsem? Fjällvandring 2
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
BushWalker In i Sarek fran Ritsem Fjällvandring 11
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
s_werner Ritsem-Sulitjelma Fjällvandring 2
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
cloud76 Bussgods till Ritsem? Fjällvandring 5
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
Örnsätrarn Fel i båttider Ritsem/Änonjalme Fjällvandring 10
Sentient6 Ritsem-Kebnekaise Fjällvandring 3
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Kicki J Vandring Ritsem till Riksgränsen Fjällvandring 8
Diminuendo Bilskjuts Ritsem–Sitasjaure? Fjällvandring 10
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
eyck Bussturer Gällivare > Ritsem och Salto > Gällivare Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.