Staloluokta -Sulitelma, synpunkter

Tack för era svar! Det är den sista sträckan jag är osäker på. Jag var väldigt sugen på just det området och har bokat en dyr, ej avbokningsbar tågbiljett från Fauske, men blir lite nervös när jag ser alla snöbilder. Tror ni att snön kommer ställa till problem när det gäller att hitta, ta sig fram och vada? Hade ni lagt om rutten? Svåra frågor såklart, men jag känner mig lite villrådig!

Visst kan det vara snö kvar där på höjd...men ni startar på 14 dagar och det kommer att ta er 5-7 dagar att komma dit och vid det laget så Tror jag absolut att det är farbart om ni går efter leden :)

Jag kommer att gå samma väg ett par dagar före er och kan ju alltid skicka en lägesrapport när jag är på plats..obs, jag kommer inte att gå till orten Sulitelma, utan till Konsul Perssons stuga och sedan ta höjdmeter och söka mig emot Pieskjaur.
 
En extra dag....

Hejsan,

Precis som Anders tror jag att det inte borde vara några stora problem att ta sig fram. Gick i Rago (området strax norr om Sulitelma) förra året och hade närapå 10 km med snövandring från Furusteinsfjellet och västerut. Då snön hade satt sig var det inte värre än att det gick lite långsammare än vanligt och min gissning är att förhållandena mellan Sorjoshytta och Ny-Sulitelma kommer bjuda på liknande. Dvs ganska mycket snö, men fast och fin sådan. Mycket bra idé att kontakta DNT i Sulitelma dock, de lär ju veta!

Att hitta mellan Sorjoshytta och Ny-Sulitelma upplevde i alla fall jag som mycket enkelt, man går ju till stor del mellan massivet och en rad med småsjöar. Även i dimma borde det inte vara något jättestort problem.

Vad det gäller vad är så vitt jag minns det enda lite större bäcken/jokken som rinner ut i Storelvvatnan. Var mycket lugnt då vi var där, men visst kan man tänka sig att det blir lite lurigt i högt vattenstånd.

Men det kan ju vara klokt att knata på lite extra snabbt i början så ni får en extra dag på er att runda Sulitelma. Då behöver man ju inte känna sig stressad om det går långsammare än vad man planerat och går det kanonfin finns det ju ett gäng trevliga toppar/utflyktsmål i området. Ett spännande utflyktsmål i fint väder är att fortsätta väster ut från Sorjoshytta och gå upp i det trånga passet mot Blåmannsisvatnet....mycket cool iskant ner i den sjön :)

/ Stefan
 
Jag gick delar av turen för mycket länge sedan (1985) men terrängen brukar inte förändra sig nämnvärt i dessa trakter. Vi kom från Lofoten och parkerade bilen i fjället uppe vid Ny-Sulitjelma varefter vi gick en cirkel via norr sidan av Låmivatnet fram till Nordkalottleden som vi följde tillbaka till Ny-Sulitjelma via Staddajåkkha stugan i norr. Kommer jag ihåg rätt var det i början av augusti och en helt normal sommar. Första etappen via Låmivatnet och Moutkejávrre gick i dimma/moln (=karta+kompass) fram till riksgränsen (Rr239) när dimman släppte. Sträckan utmed Låmivatnet var lättgången, men pga dimma såg vi inte så mycket av omgivningen.
Enda snöfälten på hela turen var i norrsluttningen upp mot toppen efter Sorjoshytta, i övrigt snöfritt - men det var som sagt en normal sommar;)
Vi vandrade i gummistövlar och det var inget vad på hela sträckan som vi inte klarade med stövlarna på.
 
Senast ändrad:
Tack igen för era svar! Det här forumet är ovärderligt. Jag känner mig lite lugnare nu och ska höra med Turistföreningen. Vi har 9,5 dagar ute, är i hyfsad form och inga gnällspikar. Låter det genomförbart under omständigheterna?
 
Tack igen för era svar! Det här forumet är ovärderligt. Jag känner mig lite lugnare nu och ska höra med Turistföreningen. Vi har 9,5 dagar ute, är i hyfsad form och inga gnällspikar. Låter det genomförbart under omständigheterna?

Det gör det Absolut, med dom dagarna så har ni råd att ligga stilla eller ta kortare etapper om vädret ställer till det :)!
 
Vi använde 1,5 vandringsdag från Staddajåhkkastugan till Ny-Sultijelma (tältade på sydsidan av Bajit Sorjosjávrri om jag minns helt rätt). Så under normala omständigheter är det lämpligt med 3 dagar från Staloloukta till Sulitjelma, och Ritsem-Staloloukta 4-5 dagar, så med 9,5 dagar till förfogande är sträckan fullt realistiskt med viss marginal för väder.
 
DNT svarade: "Etter all sannsynlighet vil mesteparten av traseen mellom Sorjus og Ny-Sulitjelma være fri for snø, og elvene er som de normalt bruker å være tidlig på sommeren - greie å vade." Jag satsar på att de har rätt, men ser till att ha gott om tid. Tack för ert engagemang!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
nicko_ Staloluokta-Jiegnavagge-Luohttolahko-Niejdarihpvagge-Alggavagge-Basstavaggi Fjällvandring 4
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
veni Staloluokta till Sårjåsjaure Fjällvandring 3
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
danordgren Genom Alggavagge från Staloluokta Fjällvandring 12
uldall Helikoptertransport till/från Staloluokta? Fjällvandring 10
JenDahl "Kvikkjokk - Staloluokta för nybörjare" åsikter? Fjällvandring 9
Pappan Tips längs Staloluokta - Njåtjos - Kvikkjokk Fjällvandring 12
Cocido Hitta gamla stigen från Staloluokta mot Alkavagge Fjällvandring 1
Nordpilen Staloluokta-Sulitjelma Fjällvandring 1
brigas Tidsåtgång vandring Staloluokta-Alkajaur Fjällvandring 1
DanneB Nordkalottleden, Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 9
catswed Vandring Staloluokta - Sjöarna - Ritsem Fjällvandring 3
Bamba Turval Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
eramlao Sarek - tidsuppskattning för Staloluokta - Kvikkjokk? Fjällvandring 2
akecarl Staloluokta-Alkavare Fjällvandring 5
patriklantto Försäljning i Staloluokta Fjällvandring 2
il C Pieskehaure-Staloluokta Fjällvandring 6
Foamfollower Kostnad för flyg till Staloluokta m.m. Fjällvandring 1
Kiosk i Staloluokta Fjällvandring 1
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.