Stänga ett projekt?

Såg precis "The Sends" där en klättrare "stänger" ett projekt i granitgrottan i Bohuslän för att han skulle åka bort ett tag. Leden får senare namnet Leroy.
Min fråga är, kan man göra så? Är inte en klippa öppen för allmänheten alltid?
 
Det går alldeles utmärkt att be folk låta bli att klättra ett projekt, och det går naturligtvis lika bra för folk att ignorera detta.

Huruvida övriga klättrare respekterar att ett projekt är stängt eller inte beror på många faktorer; rent generellt brukar stängda projekt respekteras.

Min personliga övertygelse är att stängda projekt är en styggelse och verkar negativt på klättermiljön, alla mina projekt är öppna från den sekund jag har rensat färdigt och slagit eventuella bultar. Det går bra att försöka medan jag hämtar mig från bultningen.

Men om någon bad mig respektera att ett projekt är stängt skulle jag göra det om inte jag inte har mycket starka skäl för motsatsen.

(Jag anser också att klättrare som aldrig rensar en led, aldrig förbättrar en stig, förstärker ett ankare eller iordningställer på andra sätt är överflödiga.)
 
Vad det gäller bultade leder så tycker jag att om någon har tagit sig tiden till att rensa och bulta en led tycker jag att man kan respektera en önskan om att få sätta leden först, åtminstone under en begränsad tid. Till den som inte ens vill ge bultaren det skulle jag fråga: Om nu linjen är så åtråvärd, varför var du inte där före och bultade den?
 
Ja, den respit som någon som "stänger" ett projekt ska ha är ganska direkt avhängig den mängd arbete den presumtive förstebestigaren lagt ned som jag ser det.
Det är ju i och för sig hedervärt att rensa, borsta, bulta och tycka att det är OK att någon klättrar så fort borstaren klivit åt sidan - om man själv är rensaren/borstaren/bultaren.
Problemet är ju annars att det kan ta ett tag att först rensa, sedan ev toppa leden för att bestämma bästa bultplaceringarna och till sist bulta. Att man inte i vid samma tillfälle hinner göra ens ett försök att klättra när man bultat i pannlampans sken är ju rätt troligt.

Ett sätt är förstås att inte sätta hängare på de första bultarna... Då kan ingen bara komma med sina QD och ticka av en nytur.

Sen tycker jag förstås att det är en hederssak att inte hålla ett projekt stängt när man själv ändå fått ett ärligt försök efter sitt slit.
Skadade mig dock själv på ett nytursförsök en gång och fick vänta ett par månader på nästa försök, och säkringsmannen väntade snällt med att prova leden tills jag kunde klättrar igen. Sen repeterade han leden omedelbart när jag efter nåt fall osv till sist satte den. Sånt är snällt!
 
Vad det gäller bultade leder så tycker jag att om någon har tagit sig tiden till att rensa och bulta en led tycker jag att man kan respektera en önskan om att få sätta leden först, åtminstone under en begränsad tid. Till den som inte ens vill ge bultaren det skulle jag fråga: Om nu linjen är så åtråvärd, varför var du inte där före och bultade den?

Min erfarenhet är att det på många klippor i svenska skogslandet är betydligt mer arbete med att iordingställa en traditionellt säkrat spricka än en bultsäkrad väggtur, eftersom det är mer arbete med att rensa sprickor än väggar och att det i allmänhet går rätt fort att bulta om man har lite vana.
 
Min erfarenhet är att det på många klippor i svenska skogslandet är betydligt mer arbete med att iordingställa en traditionellt säkrat spricka än en bultsäkrad väggtur
Du har förmodligen rätt, men bultarnas kostnad kanske jämnar ut det lite.

Vad ska man egentligen göra för att visa att linjen är ett stängt projekt? Wiki förare så som sverigeföraren är ju bra, men de flesta i stockholm går omkring med en tryckt förare. I vissa länder hänger man ett hänglås på första bulten, hur många gör det här? Och vad gör man på en tradled? Hänger ett hänglås i en kil? Jag skulle iallafall haja, med det gäller nog inte alla. Jag har klättrat några tradleder där jag bara har sett linjen/sprickan och inte tittat alls i föraren innan jag gett mig på den. Jag vet att fler gör så. Hur skyddar man sin linje mot sånt? Har man sitt projekt på en okänd klippa, eller okänd del av en klippa, så får man förmodligen ha den i fred ett tag, men annars kan man nog inte skydda sin linje om man inte är någon slags kändis som har en blog där alla undersåtar kan läsa dagligen om hur det går... Men sen kommer nån som inte läser dem heller...
 
I can only say about my own practice.

Many really steep lines require bolting up before one can even start doing any sound clean up. I declare any such route (bolted by me) as a "closed project" until I finish up the cleaning of it and climb it - one way or another - to be sure that "it holds" and does not present any danger anymore.
 
I declare any such route (bolted by me) as a "closed project" until I finish up the cleaning of it and climb it
Yeah, but how? Sätter du ett hänglås på första bulten? Skriver upp det på scverigeföraren? Ber en bön? Vad gör du för att sprida informationen om att det är ett stängt projekt?
 
Yeah, but how? Sätter du ett hänglås på första bulten? Skriver upp det på scverigeföraren? Ber en bön? Vad gör du för att sprida informationen om att det är ett stängt projekt?

Jepp, lite info på Sverigeföraren är alltid en bra ide. På riktigt farliga orensade linjer kan det va svarta bandet eller en borste på första bulten. Jag kräver inget specielt med det, utan bara säger till att all climbing here is done on your own risk.
 
En inkilad stålborste i början av leden (t.ex. i en spricka eller bult) brukar väl vara det klassiska tecknet på ett "pågående projekt".
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.