Ställa in integrerade växlar

Hej, som rubriken lyder :) Hur gör man för att ställa in integrerade växlar? Plockade nämligen ner hela min cykel för lite lack m.m och då skruvade jag självklart även bort bakhjulet och hela växelanordningen, men nu är cykeln låst på ettans växel och jag vet inte hur man ska göra för att ställa in det. :(

Någon som vet?

/Nicklas
 
Modell?

Vad har du för modell på växelnavet? Alltså hur många växlar och vilket märke?
/Niklas
 
För att byta växel räcker det med att du drar i växelvajerna, funkar det inte att byta växel då är det nog inte inställningen det är fel på utan nåt annat.

Beroende på vad du har för växel får du ju göra på olika sätt. Men ett generellt tips kan jag ge: Sätt ihop allting, gärna med växelreglaget instället på nåt mittenläge (det brukar ju "lagom" spänd vajer). Kolla att du får in alla växlarna ordentligt, om inte, ändra spänningen på vajern. För att se hur du reglera kan du testa att bara dra i vajern och se vad som händer med växelläget.

Men utan att veta nåt mer om växlarna är det svårt att svara.
 
Vad har du för modell på växelnavet? Alltså hur många växlar och vilket märke?
/Niklas

Shimano 7-växlad

För att byta växel räcker det med att du drar i växelvajerna, funkar det inte att byta växel då är det nog inte inställningen det är fel på utan nåt annat.

Beroende på vad du har för växel får du ju göra på olika sätt. Men ett generellt tips kan jag ge: Sätt ihop allting, gärna med växelreglaget instället på nåt mittenläge (det brukar ju "lagom" spänd vajer). Kolla att du får in alla växlarna ordentligt, om inte, ändra spänningen på vajern. För att se hur du reglera kan du testa att bara dra i vajern och se vad som händer med växelläget.

Men utan att veta nåt mer om växlarna är det svårt att svara.

Ska testa det!
 
Shimano har väl en liten "flärp" som skall vara mitt för ett streck vid en viss växel? (Dottern har Shimano 4-växlat nav.)

Jag vet att gamla hederliga 3-växlade nav hade ett friläge mellan två växlar som man använda för att ställa in rätt.
 
Shimano har väl en liten "flärp" som skall vara mitt för ett streck vid en viss växel? (Dottern har Shimano 4-växlat nav.)

Jag vet att gamla hederliga 3-växlade nav hade ett friläge mellan två växlar som man använda för att ställa in rätt.

Ja det sitter en rödmarkering på själva växelföraren dock vet jag inte vad den indikerar för någon växel.

Har även testat det där med att spänna vajern på olika, eller ja alla växlar men det fungerar fortfarande inte. Det jag märkte är däremot att växelföraren inte fjädrar tillbaka mycket alls hur man än har spänt vajern :S
 
Skriver ner den beskrivning jag själv har dokumenterat, vågar inte lova att det är helt korrekt med tanke på att det var ett tag sedan jag gjorde det! Det kan låta lite krångligt men är ganska intuitivt när man väl ser grejerna framför sig.

Montera växlarna:
Det finns två eller tre lager med varsin röd prick, de röda prickarna skall vara i linje, när väl dessa är på plats skall de sättas i linje med de två röda prickarna på växelhubben. Slutligen skall den yttersta ringen monteras, där skall de gula prickarna placeras i linje för att därefter vridas 45 grader medsols så att tappen pekar rak fram i cykelns riktning, den sista ringen är själva låsringen.

OBS själva hjulet skall inte låsas fast i ändläget på urfasningen, detta är endast till för att spänna kunna spänna kedjan, sätt den istället där kedjan blir tillräckligt spänd.

Justera växlarna:
Växla upp till 4:an, kolla i "fönstret" bak på växeldrevet, kontrollera att den ring som är närmst hjulet visar en gul prick, justera sedan vajern med finjusteringen uppe vid växelreglaget tills du ser ytterligare en gul prick i lagret utanför, dessa skall vara i linje, när de är det är resterande växlar i rätt läge.
 
Ja det sitter en rödmarkering på själva växelföraren dock vet jag inte vad den indikerar för någon växel.

Har även testat det där med att spänna vajern på olika, eller ja alla växlar men det fungerar fortfarande inte. Det jag märkte är däremot att växelföraren inte fjädrar tillbaka mycket alls hur man än har spänt vajern :S

Det låter som du lagt vajern fel på navet, du har lagt den framför en lite "flärp" som den ska ligga bakom. Justera sen dom två röda markeringarna med vajer spänningen så dom står mitt emot varandra på 4ans växel.
 
Ja jag har varit ute och pysslat nu i några timmar och jag hade monterat en bricka fel så det var därför växlarna inte gick i (klantigt jag vet)

Och nu har jag justerat in 5 av 7 växlar så i nuläget får det duga för jag använder inte cykeln så mycket och sen är den inte så värst fin :p
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Staffan Andersson Elektroniska växlar Landsvägscykling 5
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.