sprucket skaft

Körde lite räddningsövningar i går i sjön hemma när paddelskaftet plötsligt sprack längs med, från skarven (har en delbar Point coast glasfiber)och ut mot bladet. Hade ju inte reserven med, så det blev en liten simtur in till land. Är det vanligt att skaft spricker så? Nog bör väl en paddel hålla för belastningen vid en flottörräddning?

Vad har ni för erfarenheter av detta?
 
Jo det ska den, och det brukar dom göra. Men är det nån gång man kan knäcka en paddel är det väl just då.

Reklamera?
 
Sprucken skarv

Hej.

Tragiskt missöde som jag själv råkat ut för. Min padel var en gammal VKV som min son använde vid tillfället.
Plötsligt gick den bara av!
Förutom då brottet såg jag att den också delat sig en bit nedåt bladet.
Det skulle vara näst intill omöjligt att laga den hörde jag, men en gammal paddel är alltid bra att ha.

Jag tog ett rör som gick att få in i skaftet och plastade fast det. Märkte upp röret på mitten så att jag visste att det inte bara äntrade i ena delen och limmade med Super Epoxy (flödigt).
Sedan slipade jag utvändigt så att Gelcoaten och en del plast försvann. La på ett lager glasfiber och plastade. Ytterligare ett lager och sedan slipning till någorlunda rätt dimension och därefter målning.

Detta är inget att praktisera på en paddel av hög kvalite = låg vikt eftersom lagningen kan göra att paddeln ökar i vikt just kring lagningen. Den duger gott på enklare paddlar. Glasfiberlagret skall täcka hela sprickans längd. Slipa gärna motsvarande ett lager glasfiber/plast.

På min märker jag ingen obehaglig viktförändring och som en reservpaddel är den bra. Jag provade den några timmar utan irritation.

Det är mycket viktigt att delarna hamnar i linje med varandra.

Hur har den från början spruckit? Kan man ha trampat på den? Kastat den mot berg? Delningen från tillverkningen är troligtvis den svagaste punkten. Börjar det spricka är ett brott snart faktum när man minst önskar.

Ha de.
 
Paddelskaft brukar vara den del av paddlar som går sönder. Vid räddningsövningar är det lätt hänt att röret deformeras och styrkan blir nedsatt.
Används en lång flottörarm, kan momentet bli mycket större än vad skaftet är konstruerat för.

Du kan försöka reklamera paddeln och se vad Point säger. http://www.point65.se/Default.asp?page=news&type=tips&id=71
De tipsar om att hur man gör flottörräddning och då borde de även sälja prylar som tål sådant.
 
Jo, jag har varit i kontakt med dom och dom ska återkomma till veckan. Paddeln har inte varit utsatt för något "trauma" tidigare. Använd totalt kanske 15 timmar förra sommaren.
 
om den bara spuckit längs med en bit är det bara att borra ett litet hål där sprickan slutar slipa skaftes så långt som sprickan är. Ta en bit kolfiber och polyester vinylester eller epoxy och linda runt hela områder. tejpa sedan över det plastade området med eltejp som du drar åt rätt hårt. alternativt lägg en krympslang över och låt härda sedan är det bara att ta bort tejpen/krympslangen så är det kirrat. Vill man inte att en paddel skall spricka upp ifrån delningen kan det vara en bra ide att plasta fast enkelriktad kolfiber 2 varv runt skaftet just vid ändan på skaftet.
 
tips

Thougt I´d give some advice from a suppliers side with paddle shafts, they are all generally strong enough to cope with normal stresses such as rescue techniques, but if the shaft is scratched it has the same effect as a glass window when being cut, it becomes weaker, so my tip is take cgood care of your shafts and avoid scratching them.

Happy paddling

James VD /Kajaktiv
 
Scratches

Hej James.

Förlåt om jag svarar på svenska.

Dina synpunkter stärker mina antydningar att något måste hänt med paddeln innan som försvagat den.

En helt frisk paddel tål vad den skall användas till.
Oftast märker man inte om man repat den eller på annat sätt råkat skada den. Trampa på den och den ser hel ut men kanske har fått en försvagning.

James. Have You any hints about how to repair scratches without sanding off a lot from the surface.
Will a thin layer of Epoxy do.

Take care.
 
Jag har för mig att det ibland händer att elitpaddlare knäcker ett kolfiberskaft vid starten av ett lopp! Om det i så fall rör sig om ett skaft som haft någon form av skada sedan tidigare vet jag inte.

Siven kanske vet mer om detta.
 
I våras knäcktes kolfiberskaftet till BKKs paddelmaskin utan synlig orsak. Skaftet hade tjockare (1.5 mm) väggar än vanliga racingpaddlar (1.0 mm). Trolig orskak är utmattning efter flera års flitigt användande.
Råkar man trampa eller trycka med hela kroppsvikten på en liten yta av skaftet kan sprickor bildas som inte behöver vara synliga. Sprickbildningen får skaftet att flexa mer och med tiden går skaftet av pga utmattning.
 
Hej Michael

Elitpaddlare eller inte. Vad vet vi om vad en paddel varit utsatt för under tillverkning o transporter.
Rena tillverkningsfel kan lätt konstateras när olyckan skett. Saknas såna bevis får man allt misstänka andra orsaker. Oftast får man trots allt gå till sig själv.
 
Paddlar går av!! så är det. det händer några gånger varje år att en paddel går av för någon svensk elitkanotist på träning eller tävling främst vid starter. Det är som Arnström säger oftast ett resultat av utmattning. Paddeln är det personligaste man har. Många aktiva är så löjligt fästa vid sina paddlar och kan inte byta så det är inte ovanligt att någon haft samma paddel i 4-5 år och bara längt den. Helt plötsligt går den bara av. Själv brukar jag alltid byta paddel minst en gång per säsong om inte annat så för att jag inte skall gå och bli för fäst vid den. Det blir en del bytande men det ger mig en känsla av trygghet att dels ha en ny paddel och dels att det inte är en stor sak om den pajar.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...