Sprickklättring inomhus?

Hej!

Ifrån en annan diskussion på detta forum har jag hämtat följande:

Anna Frimodig; sa:
Jag tycker personligen att bra inomhusleder ska försöka efterlikna ett riktigt berg så mycket som möjligt.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36702


När kommer Stockholms första seriösa inomhusspricka? Jag vill kunna träna/underhålla min jamteknik även under vintern. Inomhusklättringen har en tendens att premiera crimp/pinch-grepp.

Karbin har något som kan liknas vid en spricka. Den är gjord av trä. Problemet med den är att träet är alldeles för halkigt; man förstör bara fingrarna i den.

Jag tolkar frånvaron av inomhussprickor som att de är svåra att bygga.

Hur gör de i Amerika där sprickklättringen har en med central roll i klättringen? Ser deras gym ut som våra?

/Örjan
 
Borde väl inte vara så svårt.. 2"x4" regel som skrivas fast stående och sen plastas in med glasfiber + friktionsmaterial borde ge önskad effekt.

Att det inte gjorts beror nog på att det är så dj*vla tråkigt att klättra spricka ;)
 
I det stora fantastiska landet i väster är det ju vackert väder varje dag och då behövs inga gym!

Beträffande det roliga med sprickor har vi säkert olika uppfattningar. Själv är jag lite ambivalent i min inställning till sprickor, men inser varför...
Jag nöjer mig dock med att fritt översatt citera John Long:
Identifiera dina svaga sidor som klättrare, och förbättra dessa!
 
Mezzner; sa:
I det stora fantastiska landet i väster är det ju vackert väder varje dag och då behövs inga gym!

Beträffande det roliga med sprickor har vi säkert olika uppfattningar. Själv är jag lite ambivalent i min inställning till sprickor, men inser varför...
Jag nöjer mig dock med att fritt översatt citera John Long:
Identifiera dina svaga sidor som klättrare, och förbättra dessa!

Kan bara hålla med, orsaken jag tycker så är att jag är SK*T på sprickor :)
 
mydeza; sa:
Borde väl inte vara så svårt.. 2"x4" regel som skrivas fast stående och sen plastas in med glasfiber + friktionsmaterial borde ge önskad effekt.

Att det inte gjorts beror nog på att det är så dj*vla tråkigt att klättra spricka ;)

Ja nog är det tråkigt att klättra en spricka enligt beskrivningen ovan :)
 
Örebro

I Backahallen i Örebro så har vi haft en spricka de senaste 3 åren. Självklart är den justerbar så man kan klättar alla bredder upp till drygt 30 cm. Mycket enkel att justera. Vi brukar ha en sprickcup under vintern. Bredden justeras varje vecka och man får poäng för hur många zoner man klarar.

Sprickan är en del i boulderväggen och är riktigt överhängande. Har tyvärr ingen bild på bygget...
 
Eye! Är det sådär den ser ut! Har bara hört talas om den i några år. Sån vill jag ha.

Hur justerar man bredden?
 
Tuff spricka! En sån borde man ju fixa. Fråga: Vad är det för tejp/sandpapperliknande på insidan? Är den väldigt "vass", så att man måste ha tejp på händerna?

Blir det inte jobbigare av att sprickan bara är (ser ut att vara) 15 cm "djup"?
 
Re: Örebro

mathias; sa:
I Backahallen i Örebro så har vi haft en spricka de senaste 3 åren. Självklart är den justerbar så man kan klättar alla bredder upp till drygt 30 cm. Mycket enkel att justera. Vi brukar ha en sprickcup under vintern. Bredden justeras varje vecka och man får poäng för hur många zoner man klarar.

http://web.telia.com/~u19207570/spricka.JPG




Ingen fin bild men det var vad jag hade hemma... Sprickan består av plywood och därför har den fullt djup. Använder vanlig halkskyddstejp så man behöver en jammhandske. De det går att justera bredden så kan man tex ha 15 cm bred spricka i botten och ha 5 cm högst upp. Då är det inte lätt att komma upp särskillt som det är kraftigt överhängande...
[Ändrat av mathias 2006-03-08 kl 11:20]
 
The real thing

Geir Eriksen har jamsprickor hemma med riktig västgötadiabas - inget sandpapper här inte!
Du kan ju slå honom en signal om du vill ha tips hur du kan bygga såna själv..
051163640
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.