spöfråga

Har i dag ett 2.40 långt flugspö men vill även ha ett kortare spö så man kan kasta i mindre bäckar med.undrar om någon har tips om ett relativt billit men helt okej spö.
 
Jag köpte precis ett Pool 12 spö, #3 som är 8 " långt. Pool 12 gör i mitt tycke billiga spön som håller relativt god kvalitet.

[Edit] Nu är det ju inte kortare än 2.40 inser jag ;) [Edit]
 
Senast ändrad:
Att hitta ett kortare flugspö än 8 fot är nog svårt däremot kan du gå ner i klass för att få ett spö som passar bättre i mindre vattendrag. Själv använder jag ett Fjällsländan i klass 3/4 (8,6 fot) när jag fiskar i mindre bäckar, åar och tjärnar. Det fungerar ypperligt till just sånt fiske. Det är inte ett jättebilligt spö, kostar 1995kr på Fly Fisherman. Mitt är tredelat och passar därför bra att ta med sig på fjällvandringen.

Ron Thompson har billiga flugspön som i mitt tycke är fina men jag tror tyvärr att det klenaste spö dom har är klass 4/5.
 
Har i dag ett 2.40 långt flugspö men vill även ha ett kortare spö så man kan kasta i mindre bäckar med.undrar om någon har tips om ett relativt billit men helt okej spö.

du kan ju köpa ett bättre beg.spö till väldigt bra pris,du kan ju kolla i de här forumet eller lägga in en annons själv på köpes tråden.

jag har själv köpt spön från personer i forumet.

http://www.edgeforum.com

mvh/pelka
 
Senast ändrad:
Att hitta ett kortare flugspö än 8 fot är nog svårt däremot kan du gå ner i klass för att få ett spö som passar bättre i mindre vattendrag. Själv använder jag ett Fjällsländan i klass 3/4 (8,6 fot) när jag fiskar i mindre bäckar, åar och tjärnar. Det fungerar ypperligt till just sånt fiske. Det är inte ett jättebilligt spö, kostar 1995kr på Fly Fisherman. Mitt är tredelat och passar därför bra att ta med sig på fjällvandringen.

Ron Thompson har billiga flugspön som i mitt tycke är fina men jag tror tyvärr att det klenaste spö dom har är klass 4/5.


det finns en hel del flugspön som är kortare än 8fot.





mvh/pelka
 
Vilka spön är kortare än 8 fot?
Ett tips ovan var ett spö från ebay men var i Sverige hittar man spön som är kortare än 8 fot?
Dom finns säkert (det mesta brukar gå att hitta) men var?
Tack på förhand för eventuella tips.
 
Kortare spön

Kolla capricorn.se, de har ett antal kortare flugspön, t.ex från Loop samt några märken till.

/Göran
 
Det finns t ex
Vision Nite #3 6,6’ 1995:-
Vision GT4 #3 7’ 2995 :-
G.Loomis whispercreek GLX 7,9’ 6949:-
Guideline LPxe #3 7,6’ 2348:-
Loop Opti creek #3 7,3’ 3495:-
Wittmore W9-7634K 7,6' 1095:-
Thomas & Thomas Light presentation #3 7´ 4470:-

Kolla t ex wittlock.se, flyfishingmasters.se och lbflugfiske.se

Så där små lätta spön brukar dock hamna i de högre prisklasserna och det beror säkert på att det inte är några volymsäljare. De billigare tillverkarna och billigare serierna hos dyrare tillverkare, är ju främst inriktade på längder och klasser där volymerna finns. Vision Nite är ju dock ett fint och prisvärt spö som inte är jättedyrt (ur ett flugfiskespöperspektiv). Wittmorespöt är billigast men det känner jag inte till närmare, verkar vara Wittlocks "egna" märke. Kan nog vara värt att ta en titt på.

/David
 
har funderat på att bygga om ett längre spö till ett kortare i den längd som känns bra.kapa av den grövre delen från handtaget å uppåt på te.x ett 3delat spö och använda de 2 nedre delarna och skarva på handtaget på dem så det blir ett kort 2 delat spö.skulle detta funka?
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.