Spårat?

Hej alla gamla skidrävar!

Jag har planer på att skida kungsleden med start i Hemavan och avsluta i Abisko. Men min fundering är den, vet ni hur det ligger till med ledmarkeringen i dom södra delarna om leden, dvs söder om Kvikjokk?
Jag har fått för mig att det kan vara lite trixit att hitta själva leden, om det inte är uppåkt vill säga...
Vet ni om den södra delen brukas något på vintern, eller är det sällsynt med skidåkare där?
Det är alltid skönt att möta någon, bla pga säkerheten, och för att slippa spåra hela vägen genom skogarna...

Trevlig helg, Anders.
 
Söder om Kvikkjokk

Hej

Jag åkte leden för några år sedan och du finner min historia här:

http://www.utsidan.se/ddb/skidsport/artiklaralla/681.htm

Generellt kan man säga att kundsleden är skoterkörd hela vägen, förutom de områden som är nationalparker. Söder om Kvikkjock är detta fallet i en liten nationalpark söder om Jäkkvikk (ursäkta stavningarna). Vi hade aldrig några problem med navigeringen även om jag inte minns om det fanns markeringar överallt. Kom ihåg att det finns vissa partier som inte har stugor (just söder om Kvikkjock gäller det för en 8 mil).

Här av dig om du har några andra frågor.

/Jakob
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
orkesterchefen Spårat i Stockholmstrakten? Turskidåkning 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.