Spännande djurmöte vid Helags

Under helgen var jag i Jämtlandsfjällen för en tur runt Helags och Sylarna med start i Nedalshytta.
Jag gick norr om Sylsjön vilket var ett misstag då flera bäckraviner fortfarande var fulla med meterhöga snöbankar och breda vattendrag med mycket vatten rinnandes samt massor med snöbroar.
Då det var ganska varmt, helt molnfritt och därmed ingen som helst skugga någonstans pga solens position så slog jag upp tältet mitt på dagen när jag hittade en plats med svalkande vind upp från Sylsjön och en bred bäckfåra med snö.
Efter att ha pustat ut en stund i tältet så hörde jag plötsligt gnyende ljud som från en hund. Jag tittade upp och kunde ana ett hundvalpshuvud som stack upp ovanför en kulle på knappt 100 meters avstånd. Jag spanande i kikaren och såg ett schäferhuvud som tittade åt mitt håll och då och då spanade norrut med stora gäspningar. Plötsligt såg jag ett huvud till och sen ytterligare ett.
Djuren hade lite olika färg i gråskala från närmare vit till mörkare grå.
Jag filmade några korta snuttar, https://rumble.com/v19yqw3-jmtland-2022.html
Jag blev lite fundersam över att det faktiskt kunde vara något vildare än hund så jag packade ihop och drog mig tillbaka i riktning mot Sylarna.
 
Att filma på de distanserna med skärpa kräver de där långa, tunga teleobjektiven som du inte hade med. Digital zoom är dålig.
 
Fjällräv tror jag också, högst sannolikt har du stött på en bosättning med flertalet gångmynningar på kullen.

Grattis till en fin observation. Helagsområdet har mycket fjällräv.

Thure
 
Med största sannolikhet är det fjällräv. Fint att du flyttade dit bohag så rävmamman inte blev stressad en längre tid.
 
Spännande ?
När jag på 80-90 T gick På en led N Torne träsk gick vi förbi ett ångnande varm ren nyss dödat av Björn låg precis vid den markerade leden.
Då gäller det att fortsätta och EJ stanna och Fota om du ej själv ska bi eftrer rätt.
Eller i Sarek med älgar ca 30% större än i södra Sv och hornen sticker upp bland de 2-2.5 höga Pors och Vide snår även här utefter leden i Södra Rapadalen kanske 20-30 m längre fram.
 
Spännande ?
När jag på 80-90 T gick På en led N Torne träsk gick vi förbi ett ångnande varm ren nyss dödat av Björn låg precis vid den markerade leden.
Då gäller det att fortsätta och EJ stanna och Fota om du ej själv ska bi eftrer rätt.
Eller i Sarek med älgar ca 30% större än i södra Sv och hornen sticker upp bland de 2-2.5 höga Pors och Vide snår även här utefter leden i Södra Rapadalen kanske 20-30 m längre fram.
Jaja... det är väl ingen tävling...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.