sovsäckslakan lågbudget

Jag försöker få ihop en komplett friluftslivsutrustning till mig och min familj någorlunda billigt. Även om jag letar extrapriser och försöker välja med stor omsorg blir det mycket pengar till slut. Det är många grejer som behövs och vi är fyra personer.

och så pratar man med personal i friluftsaffärer...
som säger "och här har du sovsäcklakan och liners, eller har du redan det?"

Lakan till sovsäcken verkar smart, men en nyhet för mig som fullständig nybörjare. Det sparar ju sovsäcken och är enklare att tvätta. Dessvärre är de ganska dyra eller tunga. Vi har ju precis köpt lätta och för oss relativt dyra sovsäckar, tänker jag.

Min idé skulle kanske platsa bättre under "gör det själv" kategorin men jag postar här.
Om man kommer över billigt sidentyg kan man väl ganska enkelt sy de där säckarna själv. Det är ju ingen avgörande detalj i utrustningen.
Jag hittade detta tyg som både är snyggt? och billigt. Jag googlade lite och hittade beskrivningar på lite olika modeller.

Har någon erfarenhet av att sy sovsäckslakan själv eller kanske tips ändå skulle jag vara tacksam. Det finns säkert någon som har någon annan smart lösning.
 
Köp stuvbitar av fodersiden i tygaffären, sy enkla påslakan på bredden 90 ev med en kuddficka under huvudet. Våra har kostat ca en Selma vardera......
Hemtorkad mat kostar ca 1/4 av trista påsar...........
Footprint till tältet och absiden gör man av en bit byggplast....etc etc
 
forts...

...tältpinnar av stickor (stickningsstickor alltså)
..."UL-hängauppgrejjor i tältet" av Biltemas kabelhållare (art.nr. 44-0000... de har en utan basplatta)
...packremmar på metervara med ditsydda spännen
...praktiska kardborrband (Biltema 23-252)
...fleecepläd från IKEA för 15 spänn omsydd till kuddvar
...köksbestick i plast man UL'ar själv (sågar av)... jag har en ypperlig osthyvel som dubblerar som stekspade mm. av märket "Gastro Max" för 39 spänn (på Naturkompaniet av märket MSR hade den kostat 390 bagis)
...spara alla dragskor från gamla grunkor och gör nya av elastiskt snöre på metervara
...köp dessa glasögon; http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16596&plats_id=1390, istället för några ufobrillor för 1800 spänn.
...Köp begagnat !!!

Gör en egen tältlykta av lite plaströr och aluminiumbitar vettja... köp ljus på IKEA (jaaaaaa, nu är det någon som påtalar stora variationer i stearinkvalité)

Hälsningar snål
 
Jag försöker få ihop en komplett friluftslivsutrustning till mig och min familj någorlunda billigt. Även om jag letar extrapriser och försöker välja med stor omsorg blir det mycket pengar till slut. Det är många grejer som behövs och vi är fyra personer.

och så pratar man med personal i friluftsaffärer...
som säger "och här har du sovsäcklakan och liners, eller har du redan det?"

Lakan till sovsäcken verkar smart, men en nyhet för mig som fullständig nybörjare. Det sparar ju sovsäcken och är enklare att tvätta. Dessvärre är de ganska dyra eller tunga. Vi har ju precis köpt lätta och för oss relativt dyra sovsäckar, tänker jag.

Min idé skulle kanske platsa bättre under "gör det själv" kategorin men jag postar här.
Om man kommer över billigt sidentyg kan man väl ganska enkelt sy de där säckarna själv. Det är ju ingen avgörande detalj i utrustningen.
Jag hittade detta tyg som både är snyggt? och billigt. Jag googlade lite och hittade beskrivningar på lite olika modeller.

Har någon erfarenhet av att sy sovsäckslakan själv eller kanske tips ändå skulle jag vara tacksam. Det finns säkert någon som har någon annan smart lösning.

Självklart kan du sy lakanen själv. Svårt at veta hur tjockt tyget du länkar till är. Fodersiden är nog en bra idé, det här tex, samma pris som det du länkat till. http://www.tyg.se/Tyger/Klaedtyger/...rticle&ProdNr=15_C2_443&t=778&c=73538&p=73538

Beställ en provbit först så du får känna på tyget.

Jag är dock osäker på om det blir billigare att sy själv, men om man ska sy fler kan det nog bli det. Jag gav 200 kr för mitt lakan på en vanlig sportaffär, s¨å det behöver inte vara hutlöst dyrt.
 
Gör en egen tältlykta av lite plaströr och aluminiumbitar vettja... köp ljus på IKEA (jaaaaaa, nu är det någon som påtalar stora variationer i stearinkvalité)

Hälsningar snål

Ja faktiskt... Just IKEA-ljusen är ju kända för att självantända i för små ljusstakar.

Angående lakan: Flörta med någon som ska till Thailand. Där går det att köpa sidenreselakan för en femtiolapp.
 
Lakan till sovsäcken verkar smart, men en nyhet för mig som fullständig nybörjare. Det sparar ju sovsäcken och är enklare att tvätta. Dessvärre är de ganska dyra eller tunga. Vi har ju precis köpt lätta och för oss relativt dyra sovsäckar, tänker jag.

Kan du inte sova i långkallingar och undertröja istället? Skyddar sovsäcken, går att tvätta och går dessutom att använda även utanför sovsäcken.
Pengar sparar du också.

Men sovsäckspåse i siden kan också vara trevligt på resor även utan sovsäck - de går att använda som sovsäck när man sover över (bara att slänga en filt över sig om man fryser).
 
Att jag inte tänkte på det.

Min svärmor är i Thailand just nu. Jag ska maila henne medetsamma för att kolla upp om hon har möjlighet att köpa sidenlakan/-tyg. Är det någon som vet vilken tjocklek tyget bör ha? Det mäts visst i momme.

Tack för alla smarta tips! Jag försöker hitta en medelväg med bra kvalitet till låga priser. Gärna extrapriser och begagnat.

Sidenlakan till sovsäcken kanske är onödig lyx.
 
Jag tänkte att det kunde dessutom vara ett roligt första diy-projekt att sy egna lakan.
Lagom svårighetsgrad, men det får bli med sidentyg.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.