Sovsäcksfrågor.

Hur är det egentligen med comforttemperaturen, innebär den att en normalfrusen person kan ligga i den i underkläder utan att frysa, förutsatt att liggunderlaget också håller måttet?

Har denna sovsäck http://www.outnorth.se/haglofs/tarius-5-sovsack#HurricaneBlue och jag är ganska varm av mig, hur klarar jag mig med den? Jag vill ha en säck som jag främst använder sommar/sensommar men som även klarar höst/vår, även i fjällen. Räcker detta då?

Vad är för och nackdelar med dun/syntet?
 
Enligt EN standarden ska komforttemperaturen gälla för en sydeuropé iförd tunt underställ. (Inget tjockt ullunderställ eller liknande)

Den sovsäcken borde fungera bra för sommarfjäll.

Dun har bättre värme/vikt förhållande än syntet. Sköter du en dunsovsäck så håller länge, vi talar 10-20 år. Nackdelen är väta, det gäller främst vid långvarigt användande vintertid eller i riktigt fuktiga miljöer där du inte kan torka sovsäcken med jämna mellanrum.
 
Syntetsäcksvikten får du på köpet. Många föredrar säckar med helt blixtlås så att fotvärmen kan ventileras ut eller säcken brukas som täcke vid varmare nätter.
Titta även på dunsäckar i ditt temperaturintervall rekommenderar ego.

go tur
 
Nackdelarna för dun stavas pris och att de tappar loftet och sin värmande förmåga om de blir fuktiga.

Fördelen är att du kan halvera vikten och packvolymen. Jag bär inte ultralätt men uppskattar att kunna använda en hyfsat kompakt ryggsäck. Med en stor syntetsäck faller den möjligheten bort.
 
Jag har syntetsäckar som är +30 år och fortfarande är bra, om än lite slitna i tyget.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Hur är det egentligen med comforttemperaturen, innebär den att en normalfrusen person kan ligga i den i underkläder utan att frysa, förutsatt att liggunderlaget också håller måttet?

Standarden finns ju förklarad här: https://en.wikipedia.org/wiki/EN_13537
Så "comfort" gäller att en standard kvinna ska klara av att sova en natt utan problem
och "limit" gäller att en standard man ska sova utan problem.

ungefär så

Den sovsäck du länkade till hade ju lim -5 så det lär väl räcka ganska långt, om du är man, annars kanske inte. Det är väl bara att kolla vad nattemperaturen brukar vara i fjällen på vår/höst och avgöra från det.

Sen så tänker jag själv så att när det gäller sommarsovsäck i juni-augusti i skogen där nattemperaturen är kanske +10 men inte lägre, så räcker det gott med nån gammal socksäck man hittar på vinden eller på loppis. Bättre att lägga pengarna på vintersovsäcken som ska klara större utmaningar. Det var kanske inte det du frågade, men bara som kommentar
 
Hur är det egentligen med comforttemperaturen, innebär den att en normalfrusen person kan ligga i den i underkläder utan att frysa, förutsatt att liggunderlaget också håller måttet?

Har denna sovsäck http://www.outnorth.se/haglofs/tarius-5-sovsack#HurricaneBlue och jag är ganska varm av mig, hur klarar jag mig med den? Jag vill ha en säck som jag främst använder sommar/sensommar men som även klarar höst/vår, även i fjällen. Räcker detta då?

Vad är för och nackdelar med dun/syntet?
Jag har den fast i +6 och den har funkat för mig ner till 6+ utan att jag har fryst.
Har iofs inte kört den längre ner heller i temp.

Jag sov i bara kalsonger.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Granbacken Sovsäcksfrågor Bo och sova 2
linus.palm Mer sovsäcksfrågor Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.