Sovsäck till lång man för fjällvandring

Har mailat roberts@roberts.pl. Antar att det tar ett tag att få svar nu runt nyår. Vilken modell skulle passa mig? De har ju en del olika. Är kanske inne på Superlight / Ultralight / Voyager Light. Men tycker det är svårt att veta vilken man ska välja?

Då jag inte äger någon sovsäck från Roberts vill jag inte uttala mig om deras säckar. Det finns många andra här på forumet som har bättre erfarenhet av deras produkter som kan ge dig råd.

När du däremot väljer säck bör du gå på dina egna kroppsmått och lägga till ca 10cm på alla ledder för att säcken inte skall kännas för klaustrofobisk. Är du dessutom i-vändare (som jag) och gärna sover på sidan med knäna lite uppdragna är det skönt att kunna hitta en bekväm ställning i säcken varför den inte bör vara för trång över höft och knän (dvs den bör vara så rymlig att du kan röra dig lite i säcken utan att den hänger med som klistrad på kroppen).
Vid val av tyg har jag själv valt att avstå Pertex Quantum då jag tycker tyget är allt för tunt (sämre hållbarhet och slitstyrka) och kan släppa dun. En bra dunsovsäck är en investering för många år. Mitt tips är att välja en säck sydd i Pertex Microlight:
http://pertex.com/fabrics/

Av de sovsäckar du räknar upp ovan hade jag tittat på Voyager light 500 eller Backpacker 500 alt 600 för en bra "3-säsongssäck" till svenska fjällen.
 
Då jag inte äger någon sovsäck från Roberts vill jag inte uttala mig om deras säckar. Det finns många andra här på forumet som har bättre erfarenhet av deras produkter som kan ge dig råd.

När du däremot väljer säck bör du gå på dina egna kroppsmått och lägga till ca 10cm på alla ledder för att säcken inte skall kännas för klaustrofobisk. Är du dessutom i-vändare (som jag) och gärna sover på sidan med knäna lite uppdragna är det skönt att kunna hitta en bekväm ställning i säcken varför den inte bör vara för trång över höft och knän (dvs den bör vara så rymlig att du kan röra dig lite i säcken utan att den hänger med som klistrad på kroppen).
Vid val av tyg har jag själv valt att avstå Pertex Quantum då jag tycker tyget är allt för tunt (sämre hållbarhet och slitstyrka) och kan släppa dun. En bra dunsovsäck är en investering för många år. Mitt tips är att välja en säck sydd i Pertex Microlight:
http://pertex.com/fabrics/

Av de sovsäckar du räknar upp ovan hade jag tittat på Voyager light 500 eller Backpacker 500 alt 600 för en bra "3-säsongssäck" till svenska fjällen.

MicroLight har jag också funderat på. Är inte så "ultralätt" att jag behöver jaga de grammen med sämre hållbarhet som följd. I dina modellförslag menar du med 750 eller 850 fillpower dun?
 
MicroLight har jag också funderat på. Är inte så "ultralätt" att jag behöver jaga de grammen med sämre hållbarhet som följd. I dina modellförslag menar du med 750 eller 850 fillpower dun?

Allt från 750 i fillpower är mycket bra dun, så välj det som passar plånboken och hur frusen du är. Verkar som om Roberts har samma fyllnadsvikt i på samma säck trots olika dunkvalitet, vilket ger utslag i olika komforttemp.
 
Efter att ha studerat beskrivningen på Roberts sovsäckar bättre, hade jag valt bort Voyager light då den saknar krage. Backpacker 500 i 850 CUIN dun hade varit mitt första val alt 600 om du är frusen (Backpacker 600 i 750 CUIN dun om priset avgör). Den säcken verkar ligga nära Marmot Pinnacle eller Helium i specifikation vilket är min egen referens.

Du skriver även att du använder ett Thermarest liggunderlag i regular, vilket inte håller dig fri från markkylan pga din storlek. Jag är själv 193cm/91kg och använder ett Thermarest Prolite plus i storlek large (63x196cm). Ganska skönt att kunna röra sig utan att delar av kroppen hamnar mot den kalla marken;)
 
Senast ändrad:
Efter att ha studerat beskrivningen på Roberts sovsäckar bättre, hade jag valt bort Voyager light då den saknar krage. Backpacker 500 i 850 CUIN dun hade varit mitt första val alt 600 om du är frusen (Backpacker 600 i 750 CUIN dun om priset avgör). Den säcken verkar ligga nära Marmot Pinnacle eller Helium i specifikation vilket är min egen referens.

Du skriver även att du använder ett Thermarest liggunderlag i regular, vilket inte håller dig fri från markkylan pga din storlek. Jag är själv 193cm/91kg och använder ett Thermarest Prolite plus i storlek large (63x196cm). Ganska skönt att kunna röra sig utan att delar av kroppen hamnar mot den kalla marken;)

Aha fattade inte att den saknade kragen, stod "3D hood with drawcord" på båda men ser nu att bara Backpacker har "down collar protects against draughts.". Då blir det ju helt klart Backpacker.

Är ute efter liggunderlag också. Ska gå upp i storlek där ja. Lutar nog åt tjocka Exped eller liknande just nu. Eller kombinera tillsammans med tunnt liggunderlag.
 
Ultralight/Voyager

Hej igen!

Jag har två säckar från Roberts! (So far) :)
1 Ultralight 300 (sommar) och 1 Voyager 700 (tidig vår/sen höst)
SUPER nöjd med båda!

Så långa diskussioner på mejl och så mycket råd och dåd som jag fick av Roman har jag ALDRIG fått från någon handlare någon gång!
Ni två skulle garanterat komma fram till en bra säck för JUST DIG! Helt övertygad!

// Egiz :)
 
Din längd gör att utbudet krymper kraftigt då både Marmot och Western Mountaineering anger 198cm för sina "långa säckar". Ett undantag är WM Badger MF som finns i modell upp till 215cm i ligglängd. Badger har ett lämpligt temp intervall för 3-säsongsbruk med TComfort -4C och TLimit -10c enligt EN13537 standarden, dock en högklassisk dunsäck så inte direkt billig. Känner du någon som skall till USA så är det bra att veta att säckarna är betydligt billigare där;)
Då du även fått tips Cumulus men vill i så fall göra dig uppmärksam på att de inte testar enligt EN13537 utan enligt Brittisk Standard, så lägg på ca 6 grader på Cumulus angivna komforttemp för att få motsvarade TComfort enligt EN.
Ett annat tips som många här på utsidan tipsat om är att låta specialbeställa en säck från Roberts i Polen.

Har provat Badgern, väldigt fin säck. Temperaturmässigt borde den ligga bra.

Varför inte bara beställa den från USA själv?
 
Har provat Badgern, väldigt fin säck. Temperaturmässigt borde den ligga bra.

Varför inte bara beställa den från USA själv?

Att beställa från USA går fint, men för att kunna räkna på priset måste man beakta att följande kostnader tillkommer:
+frakt
+tullavgift (12%)
+moms 25% (på varuvärde inkl frakt)
+100kr för postens tullklarering.

Tar man istället med sig säcken själv i på resa från USA kostar en WM Badger drygt USD 500, dvs inom frigränsen (4300kr) som man kan ta med sig från en utlandsresa utan att betala moms och tull i Sverige.
 
Har nu haft möjligheten att provligga en The North Face Aleutian 2S Long(198cm). Det var inga problem. Pratade med Haglöfs och Addnature också som sa att dels Haglöfs och amerikanska märken är väl tilltagna i storlek 198cm och det inte skulle vara några problem för min del.

Detta öppnar kanske lite nya möjligheter? Men vad jag kan se så verkar Roberts och Cumulus mest prisvärda alternativen fortfarande.
 
Har nu haft möjligheten att provligga en The North Face Aleutian 2S Long(198cm). Det var inga problem. Pratade med Haglöfs och Addnature också som sa att dels Haglöfs och amerikanska märken är väl tilltagna i storlek 198cm och det inte skulle vara några problem för min del.

Detta öppnar kanske lite nya möjligheter? Men vad jag kan se så verkar Roberts och Cumulus mest prisvärda alternativen fortfarande.

198cm verkar lite trångt för din längd, kolla verkligen att du kan sträcka ut dig i säcken utan att det stramar över axlar och tår (dvs komprimerar loftet så kylan kommer igenom). Om 198cm säck fungerar kan du ex titta på Marmot Helium, Pinnacle eller Sawtooth (alla i long modell och fallande prisbild) som borde passa det temperaturområde du söker. Har själv bl a en Pinnacle som jag kan rekommendera.
Några tips: Undvik äldre modeller av Helium med halvlång dragkedja som är mycket opraktiskt. Var även uppmärksam på att de bytt från gåsdun till ankdun i Sawtooth i 2013 års modell, så titta gärna efter en äldre.
TNF Aleutian 2S är inget jag vill rekommendera för svenska fjällen sommar och höst, helt enkelt för sval med Tlimit på +2C.
 
Jag är lite drygt 200cm lång och väger runt 97 kg. Söker en sovsäck för fjällvandring i norra Sverige under sommar och höst. Har kollat på cumulus/pajak/roberts. Hittar bara pajak som verkar ha 200 cm varianter.

Har blivit en veckas fjällvandring per år de senaste åren, så vill inte ha en dyr sovsäck. Har idag sovit i farsans McKinley dunsäck från 70/80-talet (1400g). Den är liten och ganska tung. Sista fjällvandringen i Helags fick jag komplettera med en tunn dunjacka, och extra kläder över ansiktet då jag inte får plats med hela mig.

Vänder mig gärna i säcken. Liggunderlaget jag använt är ett Therm-a-Rest 4 Military Reg. Runt 3-4 cm. Har planer på att byta ut det med då det har punka som jag försökt fixa men inte får till.

Isbjörn måttsyr med det mkt måttliga tillägget 20% på priset.

http://isbjorn.no/

Tvärtemot andra här på Utsidan har jag inga bra erfarenheter av Roberts. Sömnadskvaliteten är ypperlig och kundservicen god - men jag ställer mig ytterst tveksam till att dessa följer EN 13537.

/Mats
 
Hej

Jag har en Marmot Pinnacle Long (198cm) och tror nog tyvärr att den blir väl kort för dig på 200cm, framför allt Om du som jag vrider runt i säcken om natten.

Jag är 186cm och är mkt glad att jag tog Long/198 och inte Regular/185cm.

Inte minst att du kan lägga i ngt klädesplagg i fotändan under natten om det krävs, där får Du ingen marginal överhuvudtaget med ditt längdmått 200/198. Finns likaså inget mer irriterande än att veta att fötterna spänner mot fotändan och man snart kommer få kalla fötter vid kallnätter, då säcken annars skall klara detta med god marginal f.ö (om du nu skulle tälta vid kallperiod?)

Men är annars oerhört nöjd med Pinnacle so far (väntar på vintern) , rekommenderas varmt f.ö
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
snuffle Alternativ till sovsäck? Bo och sova 6
mkruse Sovsäck till Padjelanta Bo och sova 3
majjen Sovsäck till barn Bo och sova 12
Cryfish Sovsäck till min fru Bo och sova 0
graylingman Sovsäck till frun? Bo och sova 6
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
niklasaxelsson Sovsäck till fjällvandring sommartid Bo och sova 18
yps Sovsäck och liggerunderlag till småbarn? Bo och sova 18
Underlig Hök Förvaringssäck till sovsäck? Bo och sova 17
Friskus1 Innerlakan till sovsäck... Bo och sova 16
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sjolidens Sovsäck till hund i kylan? Bo och sova 24
Picea Dragkedja till sovsäck Bo och sova 7
emeliem Sovsäck för upp till 1000 kr Bo och sova 6
never sovsäck, liggunderlag till ca. 0C Bo och sova 2
greendanger Tipps på sovsäck ner till -15 grader Bo och sova 13
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13
chito65 Sovsäck till fjällturen! Bo och sova 7
LUV Sovsäck till barn? Bo och sova 4
caisar Kompakt sovsäck ner till nollan? Bo och sova 5
petho Lättburen lagom varm sovsäck till bra pris? Bo och sova 5
Egel sovsäck till vinterpaddling mm Bo och sova 4
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 2
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.