Soloklättring

Tjena!

Jag är lite sugen på att börja soloklättra (med rep, alltså inte bouldring) lite lättare klippa och undrar nu om någon kan rekomendera en bra hemsida eller kanske böcker som mer ingående behandlar detta ämne. Att gå en kurs skulle naturligtvis vara bra också så om någon har någon bra kurs att rekommendera så varsågod, jag är även tacksam för all övrig information om soloklättring på klippa.

//Mikael
 
hade tänkt börja med topprep och om det funkar bra så skulle det naturligtvis vara kul att lära sig leda solo också.

tack så mycket:)

//Mikael
 
Jag kan komma med några egna erfarenheter på soloklättring på topprep och jag har ett par av de repklämmorna som nämns i länken.
The USHBA basic ascender: Den behöver lite tyngd på repet för att den skall löpa fritt uppåt utan att dra med sig repet. Den tycks funka bäst om man har en bröst sele, även om man klarar sig utan.
The Petzl Basic: Taggarna är lite smått elaka mot manteln på repet även vid repklättring. Ett fall med lite slack i kan nog slita rätt rejält på manteln.
Petzl Rescuescender: Min favorit. Den löper fin fint upp för repet med minimal tyngd på repet och jag behöver ingen bröstsele. Skulle man behöva rigga om till firning av någon anledning så behöver man inte hålla på med skruvkarbinen och riskera tappa den, den har en sprint som håller 'armen' på plats som gör att den är lätt att ta av repet.
Ingen av de här lämpar sig för ledklättring.

Är du intresserad av ledklättring så läs den här tråden:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14824&pagenumber=1
Jag kommer att prova med en Grigri. Det finns tips om hur man modifierar Grigrin så att den kan fungera bättre för ledklättring men Markus82 skriver i tråden att det behövs inte alls, så testa först med en standard Grigri innan du meckar med den så att du vet vad det är du vill förbättra. Här är en länk om Grigri meck:
http://ulrichprinz.de/alpin/equipment/selfmade/index.html
 
Tack så mycket!:D

petzl rescuescender verkade intressant så förmodligen blir det en sådan när jag nu kommer igång. fortsätter jag med ledklättring efter det ska jag kolla mer på gri-grin och dess olika möjligheter till modifiering.

//Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.