Solcellsladdare

Hej,

hittade inga nya trådar i ämnet så jag tar upp det på nytt.

Jag skulle behöva en solcellsladdare till framförallt GPS (Garmin Colorado är en batterislukare) men även mobiltelefon, pannlampa mm. Hittade Solio Classic som verkade rejäl, men det framgår inte om den pallar att ligga på ett kajakdäck. Om den är vattentät alltså. Eller är det tanken att man stoppar in den i en vattentät (genomskinlig) påse med den pryl man nu vill ladda?
Nån som har nån erfarenhet av solcellsladdare för paddling?

/Måns
 
Är själv på jakt efter en bra laddare. Har kollat in Freeloader men inte köpt.
FreeLoader Batteriladdare Globetrotter solcellsladdare
Tror att man behöver en stor yta för att få tillräcklig laddning.

Köpte en på ClasOhlson för att testa och det verkade fungera men den är ganska liten så det tar lång tid att ladda upp den. Provade ladda i Ortlieb vattentät påse.
 
Jag har nu haft en solcell placerad på min kajak i ca 4 år. Med den laddar jag ett litet 12-volts motorcykelbatteri och på kvällarna laddar jag upp mobiltelefon, gps etc från motorcykelbatteriet.
Bara vi paddling uppemot en vecka eller mer sätter jag in motorcykelbatteriet eftersom det väger uppemot 3 kg.

Det här lösningen fungerar helt perfekt och jag har alltid ström till allt man kan tänkas förbruka på en långtur. Du kan läsa mer på min blogg.

//Peter
 
Intressant läsnig där Peter, och kanske blir det nån sån lösning i framtiden, men inte just nu. Jag har behova av att kunna ta med mig solcellsladdaren mellan olika kajaker och även kunna ta med den på andra övningar än paddelturer. Så en mindre och portabel modell är jag ute efter och Solio verkar rätt rejäl, men vattentäta är deras modeller inte. Fick precis svar av dem att de är på sin höjd vattenskyddade. Frågan är hur mycket effekt de förlorar om man har den i en genomskinlig vattentät påse på däck?

/Måns
 
Det är ju tämligen enkelt att mäta ljusgenomsläppet med en ljusmätare. En mätning ute och en inne i påsen. Skiljer det så dämpar den.
Ortliebs matta halvstora kartfodral dämpar rejält enligt min Lunasix.
 
Det var ett test nu nyligen, möjlitvis i Pc för alla. Det kan ha varit den näst senaste eller senaste, lite osäker. Det var ca 8 stycken de testade.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.