Sömm i tältbotten normalt?

Hej,

Var hos friluftsvaror i Malmö och köpte mitt första tält. Försäljaren kunde inte slå upp tältet och visa det i butiken så tyvärr var det lite som att köpa grisen i säcken. Men tältet hade bra specifikationer och jag hade googlat en hel del så tänkte att det här skulle nog passa oss. Jag frågade om jag kunde slå upp tältet hemma och om jag inte gillade det kunna lämna tillbaka det men den sa försäljaren att det fick man inte. Var tvungen att vara oanvänt.

Det är det här tältet jag köpte
http://www.friluftsvaror.se/talt/fjalltalt/fjallmark-arctic-dome-3p

Slog precis upp det i trädgården och gillar tältet. Känns perfekt för våra behov men en sak förstår jag inte. Tältbotten har en sömm rakt över golvet! Är det normalt för tält!? Känns som det bara är en tidsfråga innan den spricker eller vatten kommer att tränga upp. Visserligen verkar sömnen tejpad men känns helt ärligt inte förtroendegivande med en sådan sömmn. Men har aldrig köpt ett tält tidigare och det kanske är normalt? Behöver jag oroa mig? Tältbotten ska klara 10 meter vattenpelare men har svårt att tro att sömmnen ska klara det.

Jag bifogar lite bilder så får ni experter bedöma det. :)

På insidan av tältet ser det ut så här:

20150628_131522.jpg


20150628_131342.jpg


På utsidan av tältbotten ser det ut så här:

20150628_133231.jpg


20150628_133245.jpg



Behöver jag vara orolig eller ska jag försöka lämna tillbaka det eller reklamera tältet?
 
Noterade samma sak på mitt Keron 3 imorse, så det verkar vara som det ska.

EDIT: Slå upp det i vardagsrummet nästa gång och kom ihåg hur det var ihopvikt. Då torde det räknas som oanvänt av de allra flesta butiker.
 
Helt normalt och hänger ihop med vävens bredd. Jag har en söm på innertältsgolvet på samtliga 2-3 mans tält jag äger, och inget som har påverkat funktionen på något sätt.
 
Senast ändrad:
Vill bara flika in att försäljaren kan säga lite vad han vill, vill du lämna tillbaka tältet så kan du göra det, oavsett om det varit upsatt eller inte. Sätta upp det gör man för att kontrollera, det betyder INTE att det är använt. Sover du i tältet så är det använt och kan inte lämnas tillbaka dock.
 
Vad jag förstått är standardbredden på de flesta tyger 150 cm, det innebär att allt som behöver ha bägge dimensioner större än 150 cm kommer att behöva sömmar.

Är sömmen schysst tejpad så ska det inte vara något problem.
 
Vill bara flika in att försäljaren kan säga lite vad han vill, vill du lämna tillbaka tältet så kan du göra det, oavsett om det varit upsatt eller inte. Sätta upp det gör man för att kontrollera, det betyder INTE att det är använt. Sover du i tältet så är det använt och kan inte lämnas tillbaka dock.

Det du påstår ovan är en sanning med modifikation. Man kan lämna tillbaka varan så länge den är oanvänd om säljaren tillämpar öppet köp. Om säljaren inte tillämpar öppet köp, något som är ganska ovanligt i dagsläget, kan du inte returnera en oanvänd vara och få pengarna tillbaka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
Ix Laga tältbotten Bo och sova 0
Askel hur mycket dunläckage är normalt? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.