Södra fjällen på några dagar.

Vi har tänkt åka till fjällen bara över helgen. Hade tänkt åka till de södra delarna i Värmland eller kanske lite längre norr.

Har någon tips om sevärd natur i södra delen av bergen vore vi tacksamma att få tips. Vi åker om ett par tre veckor.
//Janne
 
Fjäll i Värmland?

Såvitt jag vet finns det inga fjäll här i Värmland, men jag har kanske missat nåt... Sydligaste fjällen är Transtrandsfjällen (Sälen), men är ni ändå ute & åker är det i mitt tycke bättre att fortsätta upp till Särna och Fulufjällets nationalpark. Där finns t.ex. Njupeskär (Sveriges högsta vattenfall), sjyssta urskogar och raviner med spår efter skyfallet 1997. Räcker gott för en helg. God tur!
 
Re: Fjäll i Värmland?

aäkovbd; sa:
Såvitt jag vet finns det inga fjäll här i Värmland, men jag har kanske missat nåt...

Tja, han kanske gör som endel från "fjollträsk" och andra "världsmetropoler" som kallar allt norr om Mälaren för Norrland och börjar kolla efter renar när de har kört över Kvicksundsbron...
 
Off-topic

greendanger; sa:
Tja, han kanske gör som endel från "fjollträsk" och andra "världsmetropoler" som kallar allt norr om Mälaren för Norrland och börjar kolla efter renar när de har kört över Kvicksundsbron...

Nja, jag tror ju inte att just fjollträskarna gör sej skyldiga till detta, eftersom ungefär hälften av dem bor norr om Mälaren. Det är nog mera exil-danskarna i vårt sydligaste län som har lite dålig koll på vart norrlandsgränsen går...

Fördomar? Jag??
 
Re: Fjäll i Värmland?

aäkovbd; sa:
Såvitt jag vet finns det inga fjäll här i Värmland, men jag har kanske missat nåt... Sydligaste fjällen är Transtrandsfjällen (Sälen),

Apropå dålig koll så räknas Tandövarden 775 møh. (Tandövala på dialekt) som Sveriges sydligaste fjäll ca 5 mil söder om Transtrandsfjällen.
 
Ok. Nej, jag vet inte hur långt ner man kan säga att fjällkedjan går. Förlåt så hemskt mycket. Kan ju för övrigt tillägga att jag har haft 18 olika adresser sedan jag flyttade hemifrån och har bott i Skellefteå, Åre, Trollhättan, Vänersborg, Göteborg, Vaggeryd, Öyer(utanför Lillehammer) så att det blir lite svårt att säga att jag inte känner till Sveriges geografi i övrigt.

Om man nu skall frånse defenitionen fjäll så har jag ett minne av att jag har sett bilder från just värmland som kan liknas med lågfjällsområden. Ställen som f.ö. såg fina ut.

Vore tacksam att få tips istället för plumpartade inlägg som endast är baserade på att någon nitisk människa har kollat upp vart jag bor och utgår från att jag kommer härifrån för att jag för tillfället råkar bo här.

//Janne
 
Re: Off-topic

aäkovbd; sa:
Nja, jag tror ju inte att just fjollträskarna gör sej skyldiga till detta, eftersom ungefär hälften av dem bor norr om Mälaren.

Haha! Jobbigt när den som klagar på fördomar själv för-dömer.
Fast i och för sig - man har ju hört om orten "Lapplands Väsby", som ligger i trakten av Fjollträsk.

Förresten, i just landets sydvästra delar kan ordet fjäll användas även på berg som inte når över trädgränsen.

Hur som helst - vill man ha "riktiga" fjäll är även mitt tips Fulufjället.
 
OK, jag var uppenbarligen inte tillräckligt tydlig med att det inte var så allvarligt menat. Jag gör en pudel och ber så hemskt mycket om ursäkt, och lovar att komma ihåg att internet inte är så bra för ironi etc. Naturligtvis kan man också diskutera hur långt ner fjällkedjan sträcker sig, beroende på vad man använder för definition. Men Fulufjällets nationalpark var iallafall menat som ett seriöst förslag!

/Magnus
 
Fulufjället

Fulufjället är mitt tips också. Bo på Fulufjällets fjällgård.(trevlig personal)
Fulufjället är (tror jag) även sveriges senaste (eller näst senaste) tillskott i nationalparker.
Kolla på http://www.fulufjallet.net/

/Mats
[Ändrat av matspe 2004-09-29 kl 15:35]
 
Hej,

Jag minns arr jag har läst om fjälliknande terräng i Värmland, har sökt lite snabbt på internet och hittade inte mycket vilket leder mig att tro att jag läst det i en bok som jag lånade tidigare i år.
Kan var värt att kika i den.
Alt. kan det vara i ngn annan bok jag läste det.

Vandra i Sverige (STF)
Författare: Lars Magnusson
ISBN: 915184012X


/Mattias
 
Värmlandsleden

Du kan ju kolla recentionen av Värmlandsleden här på Utsidan. Den startar i Höljes och där kan man stundtals få en känsla av "fjällskogskaraktär". Allt beror ju på vad man är ute efter men att tillbringa ett par dagar längs denna led är inte helt fel. Vindskydd finns ett par stycken och då vi var där var den ordentligt utmärkt.
Lycka till!
 
vildmark?

om "vildmarkskänsla" är viktigare än vyer borde du nog undvika de södra fjällen och istället finna ditt eget "skogsberg" i norra Värmland/ Dalarna. Tex. Tandövarden, (som i ofs har en liten kalfjällstopp) eller Långberget i Värmland. Det finns massa områden i söder med (periodvis) betydligt färre besökare än Sarek.

God Tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
Enstöring Södra sidan av Guhkesvagge Fjällvandring 2
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
FlyerSword Ny statlig fjälled i södra Västerbottensfjällen Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Feorie Artfjället, start i södra delen Rönäs Fjällvandring 5
ViktoriaR Vadet i södra Latnjavaggi, Abisko Fjällvandring 2
Dosferra Södra storfjället västra sidan Fjällvandring 1
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
stenblock Fjällsäsongens längd södra norge Fjällvandring 3
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
RogerYork Södra Norge. Fjällvandring 0
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
jonsson332 södra kungsleden. Fjällvandring 0
nicko_ Pris på flyg från Kiruna till södra Sverige Fjällvandring 5
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
ma271 Vandra södra kungsleden! Fjällvandring 4
stenblock Södra norge, Kongsberg, tips Fjällvandring 9
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
eilertp Vandring i södra Norge? Fjällvandring 8
Skogens narr Långhelg i södra dalafjällen, tips? Fjällvandring 5
mariahelena Myggläget södra Kungsleden? Fjällvandring 2
skellington Sevärt i södra/sydvästra padjelanta? Fjällvandring 2
Sigi Teusadalen södra sidan Fjällvandring 16
niben Södra kungsleden vs. Padjelanta? Fjällvandring 5
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
Stordrulen Södra Norge. Fjällvandring 6
emerson rapadalen, södra sidan Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
Vindskydd Södra Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Medon Erfarenheter av Södra Storfjället från Atoklinten? Fjällvandring 7
Bandersson Södra Rapadalen Fjällvandring 0
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
Stordrulen Södra Norge Fjällvandring 0
Yenny Singivaggis södra sida Fjällvandring 10
petratetra Veckovandring i södra Norge Fjällvandring 3
PFE Södra sidan Tarradalen!!!? Fjällvandring 0
bjornw Södra Sarek runt midsommar Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.