Snösmältning

Hej,

Jag har läst lite olika inlägg om snösmältningen. Det är extra aktuellt för mig eftersom jag skall upp och vandra första veckan i Juni. (Och ja, jag har gjort det förrut så jag vet förutsättningarna) =)

Det jag undrar är om det finns några förstahandsrapporter att få gällande snösmältningen samt lite erfarenheter som jag vet finns här på Utsidan.

Eftersom jag vet att det finns stora lokala skillnader ser jag inte SMHI mer som en generell orientering. Jag försöker också hålla flera alternativ öppna eftersom beslutet om exakt vart resan går kommer fattas mycket kort innan avfärd och nästan helt baserat på just snöläget / vattenläget.

De områden jag tittat på som alternativ och som jag behöver information om är följande:

- Vindelfjällen
- Jämtlands triangeln
- Norge (Främst syd-östra fjälltrakterna)

Är naturligtvis intresserad av alternativ som ser ut att bli snöfria om ni har några tips.

Tack på förhand!
 
Jag funderar också på jämtlandsfjällen i början av juni, blir nog Storulvån. Så jag har mailat Storuvåns fjällstation angående detta idag, så jag skriver här när dom svarar.
Är det någon som vet hur kallt det blir på nätterna vid denna tiden?
 
Hej Martin,

Det låter ypperligt. Väntar med spänning på deras svar!
Jag var där första veckan i Juni förra året. Den veckan kan nog inte räknas som representativ, eftersom vi hade c:a 25 grader i skuggan hela tiden vi var uppe =) Vandringskompisen hade brännblåsor i nacken... Vad jag kan se efter att ha tittat på temperaturhistorik är att lägsta temperaturen (som vanligt) är runt 5 på morgonen och då faller den ner till kanske 5 grader eller så.. men det beror mycket på hur vädret är för övrigt och det kan svänga snabbt. Vad du kan göra för att skaffa dig en bra överblick är att gå in på: www.temperatur.nu och välja närmaste ort. Sedan kan du jämföra år med varandra. Tänk som sagt på att 2007 var mycket varmt just den veckan.

Förra året gick det rätt bra att gå. Det låg en del snö på vissa ställen och man fick gå över snöfält här och var (längsta var kanske 150-200 meter). Men huvudsakligen var det fint på lederna och mycket folktomt. Vi såg 6 personer totalt.

Vad jag har förstått är att det är mer snö än vanligt generellt sett, vilket kan innebära mycket vatten och en del av broarna är inte utlaggda. Om inte jag missminner mig gick det inte att ta sig över till ulvåtjärns stugan från sylsidan. Det hade kanske gått att vada men vi kände inte för det..
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.