Snöskor för stora skor och lössnö?

Jag har ett par TSL 325 snöskor som jag använder när jag bär omkring mellanformatskameran och tar bilder ute i vinterlandskapet.

Två problem. 1) för dålig bärkraft, 2) för dålig passform i bindningen.

Jag använder ett par Kamik Goliath vinterstövlar, storlek 42. Dessa är designade för temperaturer ner till -60C. Jag måste ha extremt varma skor eftersom jag fryser lätt och står mycket stilla när jag fotograferar så skaffa andra skor är inte ett alternativ. Skor av den här typen är både breda och höga pga den stora mängden isolering, medan TSLs snöskobindningar förväntar sig både lägre och smalare skor (längden är inget problem). Resultatet blir att bindningens plastdetaljer passar dåligt, främst framme vid tåhättan. Det händer ibland att skon hoppar ur.

För att få mer bärkraft tänker jag mig ett par 30 - 36-tummare. Den storleken finns från några tillverkare. Jag har tittat på TSL Toundra som säljs lokalt, men är inte nöjd med bindningen.

På kortlistan är MSR Axis Lightning 30 och Tubbs Military 36". Båda skorna ser bra ut, men jag undrar hur bindningarna är. På bild verkar som att MSR kan funka, men att Tubbs kan vara problematiskt med höga och breda skor som jag har.

Någon som har tips att komma med?
 
Snöskor

Kan rekommendera Tubbs Mountaineer! Garanterar att bindningarna funkar, har själv vinterstöveln P-Original i storlek 45 och den passar perfekt! Sedan har du Crescent Moon Gold series 17. Den funkar också lika bra! Men upplever att den är litet för mycket uppåtböjd fram så man tappar litet bäryta på det sättet. Bättre bindningar än Tubbs! Men jag skulle ändå välja Tubbs som numera finns att köpa på XXL butiker/postorder! Lycka till!
 
Tackar för tipset.

Det slutade med ett par TSL Titan 36" i alla fall, för den fanns här lokalt och jag fick ett bra pris på dem, och med lite god ansträngning kunde man få en någorlunda passsform i bindningen, provade med skon i butiken. Det sämsta kommer vara att det blir svårt att få på sig bindningen ordentligt ute i fält, svårt att sparka in skon längst fram i bindningen, men ska inte ta av och på skorna hela tiden så jag kan leva med det.

Jag jämförde mina Kamik Goliath 42 med P-original 45. De är ungefär lika stora (Kamik har en uttagbar innersko som gör att ytterskon är större än en typisk 42:a) med skillnaden att Kamik är mycket högre framme vid tåhättan, det är det som gör att det blir knepigt med bindningarna som förväntar sig lägre skor. Bredden på skon är inte extrem.

Tådelen i bindningen på mina TSL 325 kan jag vika ner så skon lossnar även när man spänt på bindgen så tajt som det går, och det gör att skon kan lossna ute i fält. Tådelen är gjord lite annorlunda på Titan så de ser ut att sitta säkert där även om passformen inte är så bra, det gjorde att jag vågade slå till. Plus att säljaren i butiken var duktig :).

Jag tror att MSR Lightning Axis och bindningen på dem skulle ha varit lite bättre för de här Kamik-skorna, men då hade jag behövt beställa utomlands ifrån och jag ville ha dessa snabbt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Snöskor Utrustning allmänt 4
Johan123 Erfarenheter av TSL snöskor? Utrustning allmänt 2
dmitrij Snöskor Utrustning allmänt 1
majjen Antika snöskor Utrustning allmänt 4
Dan B Försvarets snöskor. Utrustning allmänt 2
pysen78 Uppblåsbara snöskor Utrustning allmänt 3
ChristinaV Bra snöskor? Utrustning allmänt 7
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
Still Alive Kapacitet för snöskor? Utrustning allmänt 13
sparken Snöskor? Utrustning allmänt 30
ramsis_iv Snöskor vs Skidor Utrustning allmänt 19
Helseth Snöskor med rottefella Utrustning allmänt 2
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
nahoj81 snöskor vs turskidor Utrustning allmänt 12
Raskesven Snöskor? Utrustning allmänt 16
Bearpaw Traditionella snöskor Utrustning allmänt 4
karl-petter Erfarenhet av Julas snöskor? Utrustning allmänt 17
sajberjohan Hyra Snöskor? Utrustning allmänt 0
avslutat080903 Arméns snöskor Utrustning allmänt 4
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
graylingman Billiga snöskor? Utrustning allmänt 2
Avslutat medl Försvarets snöskor Utrustning allmänt 3
leonsson Tips på snöskor Utrustning allmänt 0
zeromaker Snöskor Utrustning allmänt 0
ringo Snöskor Utrustning allmänt 0
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Svårt att komma under de tre stora som ensamvandrare Utrustning allmänt 10
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
Xilef88 La Sportiva skor rea Utrustning allmänt 1
Hamplan Trailrunning skor istället för vandringskängor Utrustning allmänt 62
Fidolf Snabbtorkande skor till fjällvandring Utrustning allmänt 5
oddball Skor som inte klämmer tårna Utrustning allmänt 9
FruNalleman Nån som vandrar i handgjorda skor? Utrustning allmänt 23
Io Skor för fjällvandring jämtland september? Utrustning allmänt 7
sjolund82 Skor till snabb vandring?? Utrustning allmänt 21
Joakim Ågren Nån här med erfarenhet av Icebug Rapid BUGrip skor? Utrustning allmänt 7
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
forslund Snedslitna skor Utrustning allmänt 9
alven Skor förstör dina fötter! Utrustning allmänt 12
lotta-lisa Vinterläger/bivack skor Utrustning allmänt 2
marcusen Sula som rör sig i lasportiva skor. Utrustning allmänt 1
Aknot Laga läckande skor Utrustning allmänt 11
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
kendaglish Skor Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.