Snickra skidbox

Jag tror mdf och plywood är bara glömma. Då man kör med bilen i upp mot 100km
Har haft försarets plyfalåda på taket i styv kuling snett framifrån. Resan var på över hundra mil och det var helt torrt inuti trots ihärdigt regnande. Lådan har inte ens tätninslist. Självklart går det att bygga en lika bra låda själv. Det finns färdiga aluminiumlister att köpa för hörn. Med rätt typ av plyfa och bra arbetsmetoder blir det tätt, starkt och bra.
 
Epoxi, Glasfiber alternative Kolfiber... med armering... plus glöm inte diverse infästningar och gångjärn som önskas. Har själv byggd diverse saker i båda materialen, gör man en noggrann form så är det inga svårigheter, glöm EJ skyddsutrustning och väl ventilerad miljö!

Mvh troswe
 
Avloppsrör med fastnitat ändstycke i ena änden och ändstycke med spännband i andra. Insatsskivor i plywood antingen längsgående kryss eller tvärsgående runda som man kan spänna fast utrustning i. De runda kan kopplas som en skivstång där ändarna möter avsluten på ytterrören. Om man når kan man sätta fast två bryggor mot takställningen med vagnsbult och en invändig aluminiumlist. Det är min ögonblickliga lösning.

Precis, det låter som mina funderingar, jag är inte riktigt med på hur du menar med dom tvärsgående runda

//Classe
 
Ett par turskidor. Jag tänker mig någon typ av insats med skidhållare som man bara trär in. Runda skivor med slitsar till två, tre eller fyra par skidor. Kardborrerem runt. Mmmm...
 
Ett par turskidor. Jag tänker mig någon typ av insats med skidhållare som man bara trär in. Runda skivor med slitsar till två, tre eller fyra par skidor. Kardborrerem runt. Mmmm...

Eller kapa ett rör på längden dit med gångjärn, låsanordning lock i ändarna och i undre halvan kan man ha halvmånar med slitsar för att stoppa i skidorna i hmmm..... det börja närma sig en prototyp känns det som.

//Classe
 
Fast då får du in en massa guck. Enligt min åsikt är det bättre att trä in skidorna bakifrån. Spänn fast dina skidor i två runda stycken som följer med in.
 
Sant, då är det bättre som du skriver att trä in bakifrån, men jag är fortfarande inte med hur du menar med att spänna fast dom runda

/Classe
 
Sätt ihop skidorna, lägg dem med sidan neråt i två runda plywoodbitar med slitsar i som är på tvären. Spänn ner med gummistropp. En skiva fram, en bak. Sen in med alltihop. Ungefär som en korv med bröd fast bara två tunna brödskivor.
 
Ok det var så jag trodde du menade då får man kolla efter något lämpligt rör eller som jag har tänkt lite på är att titta på kabelkanaler ,den blir ju då rektangulär
//Classe
 
Jag skulle byggt en strömlinjeformad avång låda av vattenfast plywood.
Denna med ett lock som öppnar hela ovansidan,locket låsbart på några ställen.
Lådan görs så stor som den behöver vara,det kommer ju att gå att frakta annat än skidor i den...
Att lådan väger några kilo gör ju absolut ingenting,takräckena tål ju åtskilliga kilon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lleberg Snickra en pulka Gör det själv 33

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.