smörja letherman

Diskmaskin?

En risk med stålborste är väl att Leatherman är i rosttrögt ("rostfritt") stål. Om man använder en borste av vanligt stål kan man paja ytans "passiva skikt" om man får in stålpartiklar i det, och därmed få tången att rosta precis som om den vore av vanligt stål.

Kan man inte köra sitt verktyg i diskmaskin? Det borde få bort ganska mycket skit.
Och sen smörja med nån trevlig olja som får den att må gott.
 
Matolja är ett tips! Jag smörjer mina "fällknivar" med det. Jag diskar dom i vtn och diskmedel, på med matolja. Har man tillgång till tryckluft är det ett bra sätt att bli av med överskottsolja. Anledningen till att jag använder matolja, som kanske inte är den beständigaste oljan i världen är att jag vill kunna använda kniven till att preparera mat och äta med!

Maua
 
Plocka isär!

Hallo!
Det absolut bästa måste väl ändå vara att plocka isär den som jag tycker överreklamerade multigrunkan, därefter diska, torka och smörja för att slutligen sätta ihop alla delarna på rätt plats.
Eller?

/TG som tycker gerber är bättre.
 
Re: Plocka isär!

thomastg; sa:
Hallo!
Det absolut bästa måste väl ändå vara att plocka isär den som jag tycker överreklamerade multigrunkan, därefter diska, torka och smörja för att slutligen sätta ihop alla delarna på rätt plats.
Eller?

/TG som tycker gerber är bättre.

och på detta sätt får man snabbt en fribiljett till en slapp och sladdrig läderman?

//Tycker inte att nån e sämre/bättre än nån annan!
 
Går väl att dra åt igen?

Hej igen, det går ju att dra åt de där "muttrarna" igen, det har jag lyckats göra iaf, med gott resultat!
Annars undrar jag lite hur "reparatörerna" bär sig åt när de byter ut trasiga delar. =)
/TG
 
Re: Går väl att dra åt igen?

thomastg; sa:
Hej igen, det går ju att dra åt de där "muttrarna" igen, det har jag lyckats göra iaf, med gott resultat!
Annars undrar jag lite hur "reparatörerna" bär sig åt när de byter ut trasiga delar. =)
/TG

Med vad drog du åt dem med?
En polygrip eller liknande lär ju göra den operationen omöjlig att göra igen... Reparatörerna har ju anpassade verktyg, eller finns det sådana tillgängliga för gemene man?

/ Fenris
 
Det finns livsmedelsoljor för maskiner

Fredrik Mauritzon är inne på rätt väg, om inte vanlig rengöring räcker.

Det är 25 år sedan jag jobbade med detta, men inom livsmedelsindustrin används speciella oljor för maskindelar som behöver smörjas. Dessa förstör och förgiftar inte livsmedel (om olyckan är framme och en droppe kommer in i livsmedlet).
Jag har tidigare köpt sådana olja i butik när jag tvingats smörja verktyg som kan komma i kontakt med livsmedel.

Mvh Björn
 
Re: Köp en Gerber ;-)

thomastg; sa:
Köp en Gerber ;-)
/TG

Jag har en Gerber också, båda märkena fyller sina funktioner vid olika aktiviteter... Gerbern använder jag vid fiske och där jag behöver enhandsmanövrera verktyget. Dock tycker jag inte om sladdret hos Gerber. Men det är inte detta tråden handlar om, ursäkta mig.

Du säger att du "med gott resultat" skruvat åt muttrarna på en Leatherman, varför är det så svårt att kläcka ur sig vad du använde för verktyg? Eller menar du att du använde Gerbern?

Undrar
/ Fenris
 
Re: Re: Går väl att dra åt igen?

Fenris; sa:
Med vad drog du åt dem med?
En polygrip eller liknande lär ju göra den operationen omöjlig att göra igen... Reparatörerna har ju anpassade verktyg, eller finns det sådana tillgängliga för gemene man?
/ Fenris

Självklart behöver du en läderman till, för att serva den första...
 
-ÄR DET NÅGON SOM HAR EN LEATHERMAN?
Frågade eller snarare roppade en uppgiven soldat i ett tält någonstans i norrland efter en hård eldstrid (se repmånad för att förstå hur det går till;))
Anledningen?
Han hade tryckt in den gula hörselskyddsproppen för lång men med lite lirkande, svärande och skratt fick vi ut den...

Leatherman...Alltid med..
[Ändrat av bash 2003-02-26 kl 13:53]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyback Rengöra/smörja Meindl Kansas Utrustning allmänt 1
pergit Smörja sadlen? Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.