Smör??

Extra saltat

Extrasaltat smör höller sig lite bättre. Jag tycker att smör är godare än olja. Inget j-vla margarin, det blir dåligt direkt.

Olivolja håller sig bättre än annan olja. Olivolja ska ju inte ens förvaras i kylskåp när man är hemma. Ta inte med olivolja om det väntas bli kallt väder, den stelnar redan i kalla kylskåp.
 

Guest

Gäst
smör på tub

Använd dig av en använd tub (kaviar-, mjukost-). botten på dessa är nämligen inte sammansvetsade, så det är bara att veckla ut tuben, lirka upp tuben, diska ur och sedan fylla på med smör. kylproblemet har jag dock ingen idé om hur man kan göra. Du får iallafall en förpackning som krymper med användningen.
 
Smörmargarin

Har haft med mig smör i upp till elva dygn i varm sommartemperatur utan att smöret härsknat.
Har också haft med matolja, men det smakar inte lika gott att steka fisk med.
Den typen smör jag använder, är smörmargarin som både funkar på smörgås samt att steka med.
Jag tror inte det blir så farligt varmt i en ryggsäck som är hårt packad och tillsluten, och under nätterna är det ju oftast ganska kyligt.
 
Smör på tub

Kommer sent i debatten pga av alla friluftsaktiviteter. Vi använder oss av smör eller bregott på sommaren. Den packar vi i en tub av plast, som man kan köpa på t.ex. Naturkompaniet. Den går lätt att diska och använda om och om igen. Rymmer ca 200 g. I kajaken har vi en liten mjuk kylväska, som håller alla färskvaror första dygnet, men om man dessutom passar den noga och flyttar runt till skugga, så har vi kunnat hålla smöret utan att det rinner under en hel vecka under högsommaren. Tuberna går dessutom lätt att sänka ned i kallvatten om nu 20 grader kan kallas kallvatten. (Det är den temperatur vattnet i yttersta havsbandet hållit de senaste veckorna.). Tuberna är praktiska på vintern också, men då skall man ta något mer lättflytande smörgåsmargarin i dem. "Smör måste man ju ha, vad skall man annars klistra fast pålägget med!?"
\C
 
funkar utmärkt.

extrasalta smör funkar utmärkt. Var ute mellan 14-24 Juli nu i sommar, med bra väder, och hade smöret packat i endast en fryspåse (förutom folien som är runt smöret när du köper det). Pastan blir alldeles förträffligt god med en rejäl klick smör, som ju även är bra på mackorna. Vi gick från Sitasstugorna upp till Abisko (inte efter kungsleden dock) och vi fann snölegor lite varstans på fjället. Under nätterna grävde vi ner smöret i dessa för att fåd det nerkylt.

Om man har någon typ av hårdplastförpackning kan ju bäckarna funka bra som "kyl". Smöret borde väl i alla fall hålla sig i fast form och inte flyta bort. Några problem med hållbarheten har vi då inte upplevt

/Urban.
 
Efter två veckors fjälltur äter man smöret trots att det är en gnutta härsket (det brukar inte vara några större problem, bara lite ofräscht på sin höjd). Matolja kan också vara bra att ha, men man kan inte göra negerbollar på det som är kvar vid slutet av turen :)
 
Förvara ditt smör.

Jag har alltid med smör sommar som vinter. Extrasaltat riktigt smör. Lägg smörpaketet i en 2 liters fryspåse av bra kvalité t.ex. "toppit" svep in i två ark tidningspapper (OBS inte runt öppningen på påsen). Lägg smörpaketspåsen i en 3 liter fryspåse och förslut påsarna med en påsförslutare. Om man slår läger vid en sjö,bäck eller myr så stenar man fast påsen i vattnet. Om man inte är i närheten av vatten så se till att smöret hamnar i skugga. finns det ingen skugga så kan man blöta en yllestrumpa, stoppa i smörpåsen och lägga det hela i solen. Detta fungerar som ett kylskåp, prova med en dricka eller en öl om ni tvivlar.
 
Jag håller med Ralf på alla punkter utom en: Det fungerar alldeles utomordentligt med matdosa i aluminium.
Dessutom behöver smöret definitivt inte vara extrasaltat för att hålla, normalsaltat klarar sig fint.

//B
 
Re: Re: Olja???

Pigge84; sa:
Göran C; sa:
Vilken typ av olja håller sig bäst utan kylförvaring?

olivolja

Precis som Pigge sà riktigt och korthugget pâpekar, sà är svaret olivolja. Jag vet inte om man överhuvudtaget ska kylförvara nàgon olja, men olivolja ska man defintivt inte kylförvara: den ska stà framme pà köksbordet, alt. köksbänken, alt. skafferiet. Aldrig i kylskàpet!

MVH /Mats
 
Re: Smör vs. Olja

zeromaker; sa:
Vad ska man med smör till i fjällen?

Smör smälter, härsknar, blir dåligt!

Olja funkar alldeles utmärkt att använda i matlagning och det håller sig dessutom. Smör på mackan kan man väl vara utan.


Mvh, Per Nyberg.

Hur gott är det med olja till en nyfångad harr? Å klart man ska ha smör på mackan, varför ska man lida bara för att man är i fjällen?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.