Smärta ljumske

Hejsanhej!

Har sedan i somras lidit av smärta som strålar från höftbenskammen ner mot ljumske och testiklar. Besökte husläkare som konstaterade bitestikelinflammation och skickade mig på röntgen av testiklar för att utesluta cancer. Har nu träffat urolog som snabbt konstaterade att jag inte var intressant för honom.

Efter att ha blivit remitterad till en kirurg som var lika frågande som urologen väntar jag på tid hos en ortoped eftersom jag envist hävdar att mina smärtor kommer i samband med fysisk aktivitet (läs cykel och inlines). Innan jag fick problem körde jag en del cykel några timmar/vecka i kombination med ganska långa inlinespass.

Min egen teori är att jag har en nerv (Ilio-inguinalisnervern) som har blivit klämd eftersom jag har utövat fysisk aktivitet med överkroppen fälld framåt alltför mycket. Har läst att läkare ordinerar antiinflammatoriskt för att få bukt med problemen. Jag är dock skeptisk till att medicinera och brukar försöka använda mig av alternativ medicin.

Har du erfarenhet? Berätta!
 
Ljumske

Hej
Problem med ljumsken kan vara drygt och besvärligt. har själv problem ibland fortfarande efter 35 år. 1973 minns de som i går ett långt träningspass på cykel ganska rått och kyligt, va fan nu ont i höger ljumske. De följde mig i många år. Käkade Cernitol ett pollenpreparat som jag tyckte hjälpte för jag trodde att de var prostatan som krånglade. Var aktiv tävlingscyklist i 10 år började sen springa maraton i ca 10 år har nu sedan 10 år gått tillbaka till cykel kör ca 600 mil om året. Fan mitt liv ser ut att gå i 10 årscykler. För 5 år sedan var jag hos en sjukgymnast för en annan krämpa just då hade jag även ont i ljumsken hon letade upp den ömma punkten och maserade (ganska smärtsamt) men de hjälpte, hon menade att jag kan massera själv, de gör jag numera så fort jag får känning.
Lägg dig på rygg med benen upp på en stol eller soffa benen i 90 grader nu är ljumsken avlastad sök med ett finger tills du hittar en öm punkt massera.
Lycka till

Rollbe/ pensionär
 
Har sedan i somras lidit av smärta som strålar från höftbenskammen ner mot ljumske och testiklar.

Har läst att läkare ordinerar antiinflammatoriskt för att få bukt med problemen. Jag är dock skeptisk till att medicinera och brukar försöka använda mig av alternativ medicin.

Lite off kanske...
Jag hade ont där, och ungefär så. Och i ryggen. Det handlade då om överansträngda höftböjare. Jag fick denna goda analys, behandling (massage & stretch) av min Naprapat. Efter det egna stretchövningar och styrketräning. Det blev bra!! Kanske att det kan vara samma för dig? Inlines "låter" höftböjare i mitt förvisso outbildare öra.

Mitt generella standardtips är att gå till sjukvåd som just pysslar med "friska" människor som du, typ idrotts-sjukgymnaster/naprapater/läkare. Håll dig borta från "allmänkunnigt läkefolk" som husläkare eller folk inom primärvården oavsett profession - åtminstone om du själv tror att det är starkt idrottsrelaterat. Mina erfarenheter... (Jag har för andra problem än "idrottsrelaterade" dock rätt stort förtroende för "den generella sjukvården och dess medarbetare".)

[Gällande antiinflammatoriskt så tycker jag att jag har blivit hjälpt. Gällande alternativ medicin så tror jag mer på klassisk medicin där biverkningarna är väl studerade. Inom det alternativa är inte alltid ens de åsyftade verkningarna studerade, än mindre biverkningarna. Ditt val förstås! Detta behöver vi inte debattera... Jag har inga belägg ändå, huvudsakligen en känsla... Whatever... ;) ]
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.