Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig

EN 13537 och verkligheten

Familjen äger flera såckar från både Roberts och Cumulus och jag personligen har använt bägge märkena under ganska många år. Har inte märkt någon skillnad på resp. märkes temperaturklassning i relation till upplevd verklighet, och absolut inga "glädjekalkyler". Snarast var bägge systematiskt lite försiktiga - jag hör till de riktigt frusna, men har kunnat sova skönt i bägges säckar ner till några grader under de angivna gränstemperaturerna.

Jag ville dock ha detta utrett inför nästa köp 2013, så jag mailade Cumulus och frågade. Svaret jag fick var (översatt):
"De temperaturer vi anger motsvarar "limit" enligt EN-standarden. Med andra ord betecknar de komforttemperaturgränsen för män."
Sedan dess har Cumulus även börjat ange "Comfort" (dvs komforttemp. för kvinnor) och "Extreme"-temperaturerna. Också dessa ska följa EN-standarden, men "kvinnokomforttemperaturen" kan jag som sagt underskrida med flera grader utan att frysa.

Anledningen till att Cumulus med flera mindre tillverkare avstår från formell certifiering är fr a den skyhöga kostnaden. Men de (mycket kunniga) fackmän jag talat med på både Roberts och Cumulus är också ganska skeptiska till standardens validitet, dvs om den verkligen mäter det man är intresserad av att mäta.
De tyckte inte att EN-klassningen kommer närmare en praktiskt användbar "sanning" än deras egen professionella bedömning. Roberts tyckte den gamla brittiska standarden var bättre. Cumulus ville hellre lägga sina produktutvecklingsresurser på annat, och har nyligen mycket riktigt kommit med en egen version av hydrofoberat dun.
 
Senast ändrad:
En mycket intressant tråd!

Nu har inte jag så höga krav på min sovsäck, jag vandrar inte (vikt inte så viktigt) och jag håller mig i skärgården på sommaren (mindre temperaturspann och högre temperaturer generellt).

Men för MIN del var det LIGGUNDERLAG jag valde väsentligt för hur sovsäcken funkade. Dvs rätt liggunderlag så sjönk kraven på sovsäckens komforttemp rejält.

Men så är det kanske inte vid nollgradiga förhållanden...

mvh thomas
 
Titta på dunvikten

Hmm, roade mig en stund med att jämföra en säck från Roberts (Ultralight 400) med en från Cumulus (LiteLine 400) med samma mängd dunfyllning.
I dessa fall är temperaturklassningen Comfort och Limit försiktigare hos Cumulus (+2/-4) än motsvarande hos Roberts (-2/-9), trots att Cumulussäcken har något mindre längd- och breddmått (vilket ju ger högre loft med samma mängd dun). Extreme- klassningen är dock i princip lika för bägge (-20 resp. -21).
Cumulus har f.ö. trapetssydda kammare mot Roberts H-kammare, vilket på sikt håller dunet jämnare fördelat, men antagligen inte påverkar klassningen initialt.

Före de formella certifieringarnas tid tittade de erfarna polska himalaya-alpinisterna i princip bara på dunvikten när de valde sovsäck, och det är kanske fotfarande det säkraste sättet, när man väl skaffat sig lite personliga referenser.
Naturligtvis under förutsättning att jämförelsen i övrigt avser välsydda kvalitetssäckar med lika hög dunkvalitet.
 
(...) för MIN del var det LIGGUNDERLAG jag valde väsentligt för hur sovsäcken funkade. Dvs rätt liggunderlag så sjönk kraven på sovsäckens komforttemp rejält.
Men så är det kanske inte vid nollgradiga förhållanden...
mvh thomas
Mycket viktigt påpekande, med tanke på att det är tresäsongsanvändning som TS tänkt sig!
Särskilt på våren, när marken fortfarande är kall, kan underlaget göra hela skillnaden - där står ju sovsäcken knappt för någon nämnvädr isolering.

En luring i samband med detta: de flesta mer avancerade sovsäckarna, inkl. i stort sett alla från Cumulus, optimerar den givna mengden dunfyllning: mer dun/högre loft i facken på sovsäckens (tilltänkta) översida. Det blir mest verksamt i förhållande till totalmängden dun, då undersidan ju ändå trycks ihop.
Problemet för oss medvändande mag- och delvis sidsovare är ju att vi gärna får upp den tunnare sidan och pressar ihop den välfyllda, när vi vänt sovsäcken "upp-och-ner"...

I mina två specialbeställda säckar från Roberts har jag bett om att få vända på det hela och har fått mest dun på kapuschongsidan (som alltså blir övrsida när jag sover). Cumulus LiteLine från 2013 var standard, beställd till min ryggsovande dotter, men jag har lånat den rätt ofta. Och jag märker faktiskt tydligt skillnaden, när jag f min vana trogen försöker sova i den med kapuschongsidan upp.

Så kolla upp detta och ev. specialbeställ "omvänd" fyllning, ni som inte snällt sover på rygg.
 
TS söker 3 säsongers sovsäck under 2000 kr.

En 3 säsongers sovsäck i min bok har en komforttemperatur av -5 grader, helt blixtlås så att den kan användas som täcke när det blir varmare.

En dunsäck med de prestanda lär bli svår att hitta ny för önskade priset.

Huruvida TS är i eller medvändare framgår inte. En ivändarsäck måste vara rymligare.

Men begagnademarknaden bör ge en möjlighet att även få in en tvätt för prisgränsen.

Som tidigare påpekats är liggunderlaget viktigt, själv sover jag lugnast och godast på en flerkanalig luftmadrass med en isolermatta av en en gjutisolering överst.

go tur
 
Jag håller på och kollar på liggunderlag parallellt. Vad ska R-värdet ligga på för att matcha sovsäcken i det här fallet, runt R=3? Nu har jag en lättviktsluftmadrass utan isolering så den måste ersättas men jag funderar också på att komplettera den med ett billigt cellplastunderlag som en budgetlösning. Tankar om det? Tyvärr vet jag inte om jag är med- eller i-vändare. Funkar Roberts Skaut och Cumulus Lite line för bägge typerna eller är det någon skillnad mellan dem?

Joanna

Tack för den rediga genomgången, jag litar på din bedömning även om man blir lite misstänksam när en tillverkare undviker standardisering. Men certifieringskostnaden kan förstås förklara det. Det gör att Cumulus lite line 300 återigen är ett alternativ. Jämfört med Skaut har den 250 gram mindre dun men 850 cuin istället för 600. Det ger nästan identiskt comf och extrem men däremot anger cumulus 4 grader kallare som limit. Ganska konstigt eller? I slutändan landar det hur som i en likvärdig sovsäck som är 370 gram lättare för 320 kr mer. Värt pengarna?

seobserver

Begagnat är förstås alltid en god idé men just sovsäckar känns lite tveksamt. Just nu finns det heller inget passande här på utsidan. Om du med komfort menar T-limit som för män anses vara "komfort" så är ju Skaut nästan där med -4. Nu upplever jag som sagt mig själv som frusen av mig så därför kollar jag på T-comf istället men jag antar att jag helt enkelt får parera den frusenheten på andra sätt (kläder, liner, mer isolering underifrån) om jag ger mig ut i frostväder. Avfärdar du Skaut av någon annan anledning? Har du tips på en sovsäck som klarar kraven för strax över 2000kr?
 
(...) Tyvärr vet jag inte om jag är med- eller i-vändare. Funkar Roberts Skaut och Cumulus Lite line för bägge typerna eller är det någon skillnad mellan dem?
Robert är ju marginellt bredare, om det nu gör någon skillnad. Hur stor du själv är och din önskade sovposition betyder nog mycket mer. Själv märker jag att jag helt enkelt anpassar mig efter sovsäcken - vänder mig runt i en stor, men "tar med mig" en tajt, särskilt eftersom jag som sagt sover på magen. I en LiteLine vänder jag mig ledigt runt, men jag tjej och troligen mindre än du (170 cm lång, 60 kg tung). Mina specialsydda Roberts-säckar fick jag (förutom "bakvänt" fyllda enligt ovan) kortare än standard men i stället generösare över axelpartiet - dels för att jag är rejält bredaxlad, dels för att det behövs om man sover på magen.
Det bästa du kan göra är att maila respektive tillverkare, ange dina kroppsmått och preferenser, och be om råd. De är jätteduktiga på att fråga sig vidare fram tills du fått ett optimalt val.
(...) Det gör att Cumulus lite line 300 återigen är ett alternativ. Jämfört med Skaut har den 250 gram mindre dun men 850 cuin istället för 600. Det ger nästan identiskt comf och extrem men däremot anger cumulus 4 grader kallare som limit. Ganska konstigt eller? I slutändan landar det hur som i en likvärdig sovsäck som är 370 gram lättare för 320 kr mer. Värt pengarna?
Att ställa Skaut mot LiteLine blir lite som att jämföra äpplen och päron; som du märkt är det skillnad på både ytterväven, dunvikten och dunkvaliteten och de vänder sig nog till lite olika målgrupper med olika prioriteringar. Till skillnad från LiteLine prioriterar Skaut ett måttligt pris före låg vikt och packvolym (det skiljer 0,8 liter), så liknande temperaturgränser uppnås med mer dun av lägre kvalitet och ett tyngre tyg med lite sämre ånggenomsläpplighet (="svettigare", men i gengäld lite mer vattentätt). Skaut är också i andra avseenden en lite enklare produkt: platt huva, syntet i blixtlåsisoleringen, färre och raka dunfack, m m.
Rimligtvis behåller dun med högre kvalitet sin höga spänst lite längre, men där spelar handhavandet minst lika stor roll.

Ska man jämföra produkter på ungefär samma ambitionsnivå hos dessa bägge tillverkare, så är det nog rimligare med LiteLine versus Ultralight med samma resp. dunvikt och dunkvalitet.

Generellt skulle jag nog inte vilja gå ner under temperaturgränserna hos LiteLine 400 (eller motsvarande annat fabrikat) för tresäsongsbruk i fjällen.

Liggunderlag får nog någon annan råda dig om, eftersom jag inte använder några uppblåsbara. Som referens så klarar jag en höstlig höghöjdsbivack på frusen mark/klippa/snö i strax under nollgradiga temperaturer med en Thermarest Z-lite sol, med det nominella R-värdet 2,6, men som jag upplever som varmare än t ex Ridgerest som anger ett högre R-värde.
Riktig vinter är något helt annat.
 
Senast ändrad:
Joanna

Tack för bra input återigen. Jag hoppas och tror att jag också kan anpassa mig efter sovsäcken så jag kommer nog inte prioritera den här aspekten. Jag är 183 cm/67 kg så jag borde ha rätt bra med plats i de flesta säckar för den längden.
Om Skaut är så pass av en budgetprodukt som du antyder så kanske de 300 kr extra för Cumulus är värt det alla gånger? Anledningen till att jag jämför dom är ju att de helt enkelt uppfyller mina krav, sen om den ena har en högre ambitionsnivå så är det bara att tacka och ta emot. Roberts ultralight 300 kostar 275+25 euro så det blir en helt annan prisbild, mer än 30 procent dyrare. Dessutom kan Roberts inte leverera annat än Skaut förrän 20 augusti så det är definitivt inget alternativ. Om de två verkligen är likvärdiga framstår Cumulus som en riktigt bra affär.
I fjällen tänker jag bara sommarsäsongen, däremot 3-säsongs i Stockholmsområdet och söderöver vore bra. Borde jag slå till på Cumulus?
Bra att veta att man kommer långt även på R=2,6!
 
(...) Om Skaut är så pass av en budgetprodukt som du antyder så kanske de 300 kr extra för Cumulus är värt det alla gånger?
Känns spontant så, bara av vad jag kan läsa mig till.
Mina polska polare tycker generellt att Cumulus oftast är lite mer prisvärt än Roberts för motsvarande kvalitet. Fördelen med Roberts är däremot att de är mer flexibla med specialanpassningar.
I fjällen tänker jag bara sommarsäsongen, däremot 3-säsongs i Stockholmsområdet och söderöver vore bra. Borde jag slå till på Cumulus?
Visst kan det bli nollgradigt, och mindre än så, på natten i fjällen, även mitt på sommaren, så ta inget för givet. Att ligga och huttra sig genom nätterna kan verkligen förstöra nöjet med en tur. Men vi är alla olika frusna och prioriterar olika, så det är helt omöjligt att veta dina gränser. Skillnaden mellan LiteLine 300 och 400 är inte ens 200 kronor och dryga 100 gram. jag skulle i ditt ställe satsat på 400 - det är ett billigt pris för att säkra marginalerna, utvidgsa användningsområdet och... slippa risken att ångra sig ;)
Bra att veta att man kommer långt även på R=2,6!
En missbedömning på det området är i alla fall betydligt lättare att åtgärda än en felköpt sovsäck, utan att man åker på en felinvestering. Man kan alltid komplettera sitt köp, t ex med 4 mm evazote (köps billigast som betongtäckmatta) eller tunnaste sortens billigt skumplastunderlag från jula/biltema.

Själv har jag ofta ändå med ett ark bubbelplast som "footprint" (skydd under tältgolvet), och det ger ju ett bra tillskott till markisoleringen. I kombination med det har jag faktiskt börjat lämna min z-lite hemma mitt på sommaren, eftersom jag upptäckt att jag då klarar mig fint med en 8 mm evazotematta.

Men jag är ju magsovare som inte alls bryr mig om hur mjukt jag sover - snarast tvärtom. För mer normalt funtade rygg- och sidsovare är det nog oftast inte markisoleringen, utan sovkomforten, som blir dimensionerande.
 
Jag och en kompis köpte precis varsin liteline 300 med hydrofobt dun. Jämfört med roberts produkter verkade den som lägsta vikt kontra temp och pris. Som joanna skriver är den nog i kallaste laget. Jag resonerade så att eftersom jag ändå har med mig en dunjacka som förstärkningsplagg så bör den kunna agera förstärkning på sovsäcken också (i sann UL-anda att allt man har med ska kunna användas samtidigt😉).

Sedan kan jag bara instämma i att dragkedja är skönt för att kunna reglera temp och liggunderlag är minst lika viktigt för att kunna hålla värmen. Själv kör jag på det tjocka ridgerest sommartid.
 
Liggunderlag.

Jag håller på och kollar på liggunderlag parallellt. Vad ska R-värdet ligga på för att matcha sovsäcken i det här fallet, runt R=3? Nu har jag en lättviktsluftmadrass utan isolering så den måste ersättas men jag funderar också på att komplettera den med ett billigt cellplastunderlag som en budgetlösning. Tankar om det?

Jag använder Exped Synmat lite ul 5 m....som väger in på 390g och har ett R värde på 2,5, vilket ska klara ner till -2 grader enligt tillverkaren. (Deras Airmat som är utan fyllning har ett R värde på 1.7 och ska funka ner till +5.)

Jag använder den året om och har aldrig känt att jag påverkats av markkylan på något sätt. Under vintertid kompleterar jag bara med ett Thermarest ridgerest.

Dock brukar jag numera ha med ett halvt cellplast liggunderlag av billig modell, mest för att sitta på i tältet då ett uppblåsbart är värdelöst ur den synpunkten. Den halvan lägger jag sedan under det uppblåsbara(under överkroppen) när jag ska sova som extra isolering. Ligger man på sida så trycker man ju ner höften och axelpartiet mot backen...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.