Jag själv gillar inte ospreys grejer, då jag tycker att det ofta är underdimensionerat vad det gäller remmar och spännen och dåligt med vettiga fästpunkter av grejer utanpå säckarna.
Jag själv gillar äldre säckar, gärna med ram, bättre. Speciellt om jag ska vara ute länge.
Men allt handlar givetvis om personliga preferenser här. Men ska man vandra "3 veckor i fjällen" eller "i Alaska" vill jag ha något som framförallt _håller_. Något som inte går sönder, oavsett väder eller annat - och där hamnar (tyvärr) inte osprey i min bok. De gör fina säckar - inte tu tal om den saken - men ofta har man koncentrerat sig mer på att göra _lätta_ än slitstarka grejer.
Någon i tråden föreslog LK70 - och den är egentligen inte så dum om man vill ha något som man vet håller - men ramen till den funkar inget vidare på min rygg och avbärarbältet - med två infästningspunkter i ramen som sitter väldigt brett isär - lämnar en del övrigt (för mig) att önska.
Själva _säcken_ är emellertid _riktigt_ bra. Har sett flera som hängt dessa på t.ex. Fjällrävens gamla gyroram och då fått ett mycket bra resultat.
Problemet med en sådan lösning är nog priset - ifall man inte redan äger både ram och säck. LK70 brukar betinga ett pris nu för tiden som ligger i paritet med helt nya ryggsäckar av samma kvalitet. (Såg en på Tradera för ett par dagar sedan där utropspriset var över 2 tusen kronor!).