Slingor för alpinist

Är just nu i tagen att införskaffa lite grundutrustning för lättare alpin klättring, t.ex. Mt Blanc. Det jag undar över är om det räcker med två D-skruvkarbiner samt en 120 cm och en 50-60 cm lång slinga.

Räcker det att D-karbinerna är large, eller är det en fördel om någon/båda är X-large?
Jag har spanat in rundslingor i nylon, 19 mm i längderna 120 och 60 cm. Tror ni att dessa lämpar sig för mina ändamål. Jag tänker främst på bandets bredd samt material. Behöver jag någon annan slinga, snöre?

Mvh /Joel
 
Om du går med guide eller instruktör har de med sig allt du behöver.

Om du går utan någon mer erfaren; skaffa dig kunskap och erfarenhet om hur du använder utrustningen först!

Sedan blir det mycket lätt för dig att skaffa rätt utrustning eftersom du kommer veta vad du behöver för att göra en glaciärräddning eller säkra på is.

Det spelar ingen roll vad man säger åt dig att köpa om du inte kan använda prylarna...
 
Om du går med guide eller instruktör har de med sig allt du behöver.

Om du går utan någon mer erfaren; skaffa dig kunskap och erfarenhet om hur du använder utrustningen först!

Sedan blir det mycket lätt för dig att skaffa rätt utrustning eftersom du kommer veta vad du behöver för att göra en glaciärräddning eller säkra på is.

Det spelar ingen roll vad man säger åt dig att köpa om du inte kan använda prylarna...

Inköpet ingår i en långsiktig strategi. Tanken är att få utbildning av instruktör, men jag ser inget hinder i att jag införskaffar grejerna själv (men det är tydligen inte ett populärt förfaringssätt), speciellt när jag tänker mig fler turer i framtiden.

Mvh /Joel
 
skal ned til mt blanc om en vecka och av klættringutrustning ær detta vad jag tar med meg(funkar oxå på gaciærvandring):
1, yxa i normal længd, 60 el 65 cm kommer inte ihåg
2, sitt sele av merket BD
3, 3 stk skruvkarabiner, en i sele, 2 till ev ræddnings systemer,
4, 2 prusikk, en kort och en lång(fotprusikk)
5, en pullie(litet hjul før reddningssystem(c+z)
6, ev tar jag med meg "handtag" (ær det jumar det heter?? av mærket petzl)før fasta rep
7, 2 stk slingor, långa, de kan man gjøra korta om det behøvs men korta kan man inte gjøra långa...
8, kan hænda att jag tar med meg några vanliga nautrino(BD) karabiner om ifall att..
hadde jag gått ren glaciær så hadde jag tatt med meg ett snøankar av mærket msr. rep ar ett 7mm.

tænk på att træna glaciær reddning førre du reser. sætta upp ett c system, z - system och c+z system. har sett på mina turer att guiderna skal først læra upp kunderna hur man knyter in seg i ett rep(detta var på kahiltna gacier i alaska infør en denali tur.). du førlorar dyrbar tid och du ær osæcker på om det ær rætt. samt guiden blir osæker på kunden.

robert
 
Inköpet ingår i en långsiktig strategi. Tanken är att få utbildning av instruktör, men jag ser inget hinder i att jag införskaffar grejerna själv (men det är tydligen inte ett populärt förfaringssätt), speciellt när jag tänker mig fler turer i framtiden.

Mvh /Joel

Om din ambition är att fortsätta klättra alpint i framtiden, kommer du med all sannolikhet att ha användning för flera 120-slingor, et tiotal 60 slingor, många skruvkarabiner, vanliga karabiner, prussiksnören, cordelette mm mm. Du kommer troligen inte köpa något i onödan.

Men självklart vill man inte köpa massa dyr utrustning bara, utan prioritera det som är nödvändigast. Några slingor och karabiner behöver du i vilket fall, samt prussikar, isskruvar, snöankare osv.

Du kommer ingenstans utan egen kunskap!
Att gå en kurs hos en instruktör är bra. Ju mer påläst du är när du kommer till kursen, desto mer kommer du att lära dig! Låna en bok på biblan, läs och öva på en gräsmatta så inser du vad du saknar i materielväg för att genomföra något så grundläggande som galciärräddning tex.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
teoek Alpinist lägger ner Alpin / Bigwall 12
wmthned vad är Alpinist Alpin / Bigwall 11
Martin90100 vägen till alpinist.. Alpin / Bigwall 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.