Skyddsunderlag?

Vad säger ni, brukar ni ha skyddsunderlag under tältet och isåfall både under innertältet och i absiden eller bara ettdera?

Jag har ett Nallo 3 GT och det är väl lite tunnare än en del tält. Är det en bra idé att släpa på ett underlag?

För och emot, hur använder ni det?

Tack, Eva
 
Om man skall tälta många nätter i högalpin miljö, eller annan mycket stenig miljö så kan man ha nytta av det. Men det är INTE speciellt vanligt i Sverige. Däremot vanligare i andra Europeiska länder, det är väl också därför som de har det med i sortimentet.
 
Tunnplast

I somras (den soligaste av somrar) tog vi på chans med en tunn plast som nästan täckte undersidan av tältet. Vi fick verkligen användning för den också. Det regnade nämligen i 5 dagar, och det tält under vilket vi hade plasten sov vi torrt och gott! Men visst hade vi väl klarat oss utan också...
Nåja, den var värd att ha med då det var så blött åtminstone, och den vägde inte så grymt mkt heller.. det är min åsikt..

Sara
 
Skyddar tältgolvet

Jag använder ett extra golv (sk footprint) på mitt tält när vikt inte spelar så stor roll, t ex paddling. Det skyddar helt enkelt tältgolvet mot slitage (extra bra vid klipptältning, eller snårig och stenig terräng) men ökar inte vattentätheten. Det är snarare tvärt om. Extragolvet kan paradoxalt nog samla in vatten om det inte passar golvformen.

Extragolv är samtidigt en liten fiffig presenning som kan användas till allt möjligt, regnskydd, rastunderlag etc. Men på vandring brukar jag skippa extragolvet helt enkelt för att spara vikt/prylar.

Ibland är det praktiskt med något underlag i absiden om det är blött och lerigt. Funkar också bra med en tillklippt liggunderlagsbit, á la större sittunderlägg.
Cheers/Hans
[Ändrat av Hans R 2003-04-05 kl 17:48]
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.