Skyddar dessa skor mot ormbett?

Nja, en kollega till mig som är orienterare sprang på en huggorm och blev biten i knät, rakt igenom ett Vulkan knä skydd som han hade på sig. Det gick bra för honom trots att ormen bet rakt igenom knäskyddet, men troligen stannade merparten av giftet i knäskyddets tjocka material. Konsensus är att även en svensk huggorm kan bita över ankelhöjd.
 
Nja, en kollega till mig som är orienterare sprang på en huggorm och blev biten i knät, rakt igenom ett Vulkan knä skydd som han hade på sig. Det gick bra för honom trots att ormen bet rakt igenom knäskyddet, men troligen stannade merparten av giftet i knäskyddets tjocka material. Konsensus är att även en svensk huggorm kan bita över ankelhöjd.

Eller så rev han sig på en gren
 
Vilket konstigt resonemang, att det är större risk med fästingar. Visst, TBE och borrelia är inget kul alls och det är ett vanligare problem, men det gör väl inte ormbett mindre farligt.

Fr.a. kan man få akuta problem av ormbett, det får man inte av fästingar. Inte roligt att kanske vara själv ute i busken och bli dålig. Jag har sett en person bli riktigt dålig av ett huggormsbett. Hon kördes i ilfart till akuten och det gick bra, men den möjligheten finns inte alltid. Jag har ingen aning om hur jag själv reagerar och jag hoppas jag slipper få reda på det också. Gaiters har jag inte, men alltid stövlar eller kängor i skogen.
 
Vilket konstigt resonemang, att det är större risk med fästingar. Visst, TBE och borrelia är inget kul alls och det är ett vanligare problem, men det gör väl inte ormbett mindre farligt.

Fr.a. kan man få akuta problem av ormbett, det får man inte av fästingar. Inte roligt att kanske vara själv ute i busken och bli dålig. Jag har sett en person bli riktigt dålig av ett huggormsbett. Hon kördes i ilfart till akuten och det gick bra, men den möjligheten finns inte alltid. Jag har ingen aning om hur jag själv reagerar och jag hoppas jag slipper få reda på det också. Gaiters har jag inte, men alltid stövlar eller kängor i skogen.

Närmast jämförbart med ormbett lär väl getingstick vara. Det lär medföra betydligt fler ordentligt "sjuka" människor per år än vad ormbett gör. Där skyddar inga skor, stövlar eller gaiters. Sedan har vi ju trafiken..... Det är svårt att skydda sig!
 
Eller så rev han sig på en gren

Knappast, det är en mycket erfaren orienterare som vet vad han sysslar med. Han såg ormen precis i steget och de två bettmärkena var tydliga. Tog tydligen lång tid att läka då ormgift är vävnadspåverkande lokalt kring bettet.
 
Närmast jämförbart med ormbett lär väl getingstick vara. Det lär medföra betydligt fler ordentligt "sjuka" människor per år än vad ormbett gör. Där skyddar inga skor, stövlar eller gaiters. Sedan har vi ju trafiken..... Det är svårt att skydda sig!

Och? Innebär det att man inte ska skydda sig mot det man kan skydda sig mot? Gå barfota i högt gräs du om du vill, men vi andra kan väl få ha stövlar om vi vill. ;)

P.S. Har även vaccinerat mig mot TBE. Men det är väl dumt det också. Kunde ju ha blivit överkörd på väg till vårdcentralen.
 
Knappast, det är en mycket erfaren orienterare som vet vad han sysslar med. Han såg ormen precis i steget och de två bettmärkena var tydliga. Tog tydligen lång tid att läka då ormgift är vävnadspåverkande lokalt kring bettet.

Omöjligt är det inte

Det finns huggormar i kingsize , men dom stora avger inte allt gift tydligen på första angrepp - det är det som gjort dom så stora - dom har klarat sig på smidighet.
Dom är väldigt tjocka och mer än 1m långa - stabila pjäser.
Finns både som vanlig grå zickzack och svart.
Haha blitt jävligt förvånad en gång av storleken i en gammal hölada - den var stabil..låg på en hög takplåtar utanför.

Vanliga huggormar av unga varianter är ofta extremt aggresiva och lägger hela giftdosen i ett hugg annars , dom stora kan vara helt lugna - så har han trampat på en stor huggorm så kan det mycket väl bli så.
 
Och? Innebär det att man inte ska skydda sig mot det man kan skydda sig mot? Gå barfota i högt gräs du om du vill, men vi andra kan väl få ha stövlar om vi vill. ;)

P.S. Har även vaccinerat mig mot TBE. Men det är väl dumt det också. Kunde ju ha blivit överkörd på väg till vårdcentralen.

Du behöver inte känna dig utpekad som "dum", det var inte min mening. Det var kanske onödigt att citera just dig i den här tråden. Jag nekar ingen att gå i stövlar eller barfota och jag anser inte att någondera är dumt. Jag försökte bara ge litet perspektiv på det trådskaparen undrar nämligen om en viss sorts skor skulle vara bättre än andra. Om man vill raljera så är ju sjöstövlar i så fall ett självklart val.

Jag tycker faktiskt att du ofta har väldigt bra inlägg och jag ber om ursäkt om du kände dig påhoppad.
 
Beroende på var i landet du tänker vandra, så kan det finnas betydligt större skäl att skydda sig mot fästing- än mot huggormsbett. I södra Sverige och allt längre uppåt i landet finns rikligt med fästingar, och många av dem bär på borrelia och i vissa områden även TBE, som kan vara betydligt allvarligare än ett huggormsbett. Huggormar ser man väldigt sällan och om de inte blir överraskade så flyr de undan.

/Thor

Jag är vaccinerad mot TBE.
 
Jag försökte bara ge litet perspektiv på det trådskaparen undrar nämligen om en viss sorts skor skulle vara bättre än andra. Om man vill raljera så är ju sjöstövlar i så fall ett självklart val.

Ja, sjöstövlar skyddar nog ganska bra mot ormbett. Men även en hederlig gammal tung riddarutrustning skyddar nog också ganska bra. Dock är inget av ovanstånde särskilt bekvämt eller praktiskt om man ska gå några mil. Det var därför jag frågade om kängorna, istället för sjöstövlar eller riddarutrustning.
 
Du behöver inte känna dig utpekad som "dum", det var inte min mening. Det var kanske onödigt att citera just dig i den här tråden. Jag nekar ingen att gå i stövlar eller barfota och jag anser inte att någondera är dumt. Jag försökte bara ge litet perspektiv på det trådskaparen undrar nämligen om en viss sorts skor skulle vara bättre än andra. Om man vill raljera så är ju sjöstövlar i så fall ett självklart val.

Jag tycker faktiskt att du ofta har väldigt bra inlägg och jag ber om ursäkt om du kände dig påhoppad.

Ingen fara, jag tog inte åt mig. Men jag förstår fortfarande inte vad risken för fästingburna sjukdomar och trafikrelaterade skador har att göra med att att vilja skydda sig mot ormbett.

Det är klart att vad man har för skodon spelar roll. Joggingskor som var på tapeten är t.ex. för låga. Är de i tyg är de möjligtvis också för klena.
 
Ja, sjöstövlar skyddar nog ganska bra mot ormbett. Men även en hederlig gammal tung riddarutrustning skyddar nog också ganska bra. Dock är inget av ovanstånde särskilt bekvämt eller praktiskt om man ska gå några mil. Det var därför jag frågade om kängorna, istället för sjöstövlar eller riddarutrustning.

Meindl Performance är för varma på sommaren.
Dina fötter dör - var så säker

Köp joggingskor och tjocka damasker , sök Nato Goretexgaiters (typ 250 spänn) - hellre.
Dom är ganska stöddiga och en huggorm biter inte igenom , desutom har dom rest sig ofta lite om det ska huggas så det är vristen/vaden som gäller och då är gaitern i vägen , det är grov,styv nylon med goretexmembran - det krävs utomnordiska huggtänder för att slå igenom

Länk , hinner inte kolla men jag har DPM-LONG GORETEX.

Tror det är samma , dom är tjocka - pallar en bäver nästan.
https://www.surplusandoutdoors.com/dpm-gaiters-genuine-military-396726.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
m9859 Sulorna spricker på skor från Ecco Kläder 44
tio_kronor skor/kängor Kläder 8
L.A. skor som luktar skunk Kläder 36

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.