skydd i syd sverige

tänkte ni som har koll på läget.
vad ska man ha för skydd (det lättaste) för ensamturer i syd sverige.
dessa ska utföras på cykel i skogen.

jag kommer cykla lite på prognos så risk för regn kommer jag försöka hoppa över.
men allt kan juh hända.

det jag undrar är.
hur löser ni alla små kryp.
det finns både myggor och annat som vill åt en.

jag tänkte på myggnät med golv och sedan en tarp över detta.
eller kan man hoppaöver golv?
blir det det lättaste/billigaste alternativet?

mitt skydd kommer alltså inte behöva rymma två pers.

inte tåla fjällstormar.

antagligen inte skyfall ( om man nu kan lite på smhi).

packningen kommer vara minimal.
inte mat för en vecka och sådant.

har ni några råd så tar jag gärna emot dom.
 
Du

blir rätt begränsad om du skall vänta på så stabilt väder att regn är otänkbart. Myror är ganska vanligt så en lösning med botten i varje fall av myggnät har fördelar.

En lätt bivacksäck att stoppa in liggunderlag och sovsäck i räcker långt. Finns många enklare tältlösningar på ca kilot också.

Thure
 
Men om du ska cyckla finns det väl ingen anledning att köra lättvikt egentligen eftersom cykeln "bär" utrustningen, så då kan du gott lyxa till med tält etc.
 
beroende på var du tänkt cykla torde det lättaste alternativet vara att använda de fasta vindskydd som finns med ur ett cykelperspektiv täta avstånd längs många vandringsleder i sydsverige. då behöver du inte ha med dig något mer skydd än myggnätet du pratade om.
 
jo cyklingen blir jobbig om man ska ha tunga prylar fästa på cykeln.
jag cyklar i skogen så där ni vandrar tar jag mej fram med cykel.
så att fästa ett lyxigt tält på ramen överväger jag inte.

jo det med vindskydd tänkte jag använda.

men vid vissa tillfällen kanske man kommer avsides och vill sova.

med att jag inte tror att det kommer komma regn menar jag.
att om det skulle regna så får jag väl sova dåligt o bli lite blöt den natten.
men dom flesta gånger detta skulle bli av så kommer jag sträva efter en god prognos.
 
Kanske ett Six Moon Designs Wild Oasis? Pyramidtak med myggnätskjol. Skydd underifrån fixar liggunderlaget. Väger 370 gram (+ 50 gram för kolfiberpinne eller + 0 gram för pinne från marken). Kostar 1400 + importkostnader.

WildOasis_Open.jpg
 
six moon ser fint ut.
hur är det att ligga utan golv?
har bara provat detta vintertid.
så om det är blött eller massa djur i löven kanske man vill ha ett golv.
tror ni det finns möjlighet att sy dit ett eget golv eller ta med sej något löst golv.
eller bara sätta ett golv av myggnät undertill..detta klarar dock inte geggan.
 
täckplast

six moon ser fint ut.
hur är det att ligga utan golv?
har bara provat detta vintertid.
så om det är blött eller massa djur i löven kanske man vill ha ett golv.
tror ni det finns möjlighet att sy dit ett eget golv eller ta med sej något löst golv.
eller bara sätta ett golv av myggnät undertill..detta klarar dock inte geggan.

klarar bra av att aggera golv (använder det under Tarp). Du kan ju alltid köra med en Ponch/Tarp om du vill. Myggnät gör man enkelt själv (sy en kon klarar alla :))
Sen har du ju hammockar. då slipper du markfukten men måste ha starkare/biffigare linor så att du inte dröser i backen när du sover. (dvs ingen/liten viktbesparing från en Tarp med plastgolv... men sovkomforten kanske är bättre (jag vet inte).

BZ/
 
Jag vandrar i sydsverige, och kör med tarp modell grön presenning med blåa snören, plus sovsäck, liggunderlag och ett myggnät från Sea to Summit. Funkar finfint.

När man går ute i myggregnet finns det alltid myggmedel, men min erfarenhet är att myggen inte läser på ettiketten att de skall tycka illa om lukten. Ett myggnät för huvudet gör stor nytta, liksom heltäckande kläder.

Nu försöker jag hitta en mindre och lättare tarp, inte i plast med med nylon, gärna i sil- eller PU-belagd- dito.
 
Jag cyklar en del i skogen, inklusive övernattningsturer, och har använt en Alpkit Hunka XL bivacksäck med hyfsad framgång. Sommartid kompletterar jag med ett extra myggnät. Detta kan betraktas som en budgetlösning, men utan att ge avkall på vikt och packningsmått. För den värsta myggperioden skulle dock något i stil med ovannämnda Gossamer Gear The One vara skön att ha. Väger tydligen bara 640 g även med tältstänger. Priset är dock ganska avskräckande i jämförelse med min nuvarande lösning med bivacksäck. Jag kanske får ta och sälja mitt Hilleberg Akto, som jag ändå knappt alls använder längre och kolla på något modernt och ultralätt.

För övrigt kan väl bara nämnas att skogscykling är en aktivitet där lättvikt inte bara är en bekvämlighetsfråga, utan närmast en nödvändighet. Lika viktig som vikten är packningsmåttet, men de två går ju oftast hand i hand.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.