Skräp i vår natur....

Hej !

Jag kommer om några veckor vandra i Laponia igen och kommer forsätta att plocka med mig skräp efter människor som jag anser ej har något där att göra. Hoppas jag ej får syn på någon som kastar skräp i områden jag tycker står i världsklass och är unika....

Har varit på färd på vår jords samtliga kontinenter utan Australien och besökt många nationalparker....

Jesper
 

avslutad210712

Gäst
Hemkommen från fjällen måste jag säga att jag är lätt besviken på svineriet i vår fjällnatur. Hade varit roligt att säga att det nog är skoteråkarna som svinar ner men med tanke på att skotrar är förbjudna nästan överallt där jag gått så måste det innebära att det är folk med ryggsäckar/pulkor som svinar ner. Ett nytt fenomen har också börjat visa sig och det är att redbull burkarna som säljs i STF's stugor börjar ligga kastade fullt synliga vid sidan av Kungsleden. Åtminstone på den sträcka där Fjällräven Classic drog fram dagarna innan jag gick där. Inte kan det väl vara så att arrangemang av den typen lockar till sig folk som inte har nog med ork att ta med sig tomma burkar till nästa fjällstuga. Om så är fallet kan man nog fundera på om vi verkligen skall ha den typen av arrangemang i naturen.
 
avslutad210712; sa:
...Inte kan det väl vara så att arrangemang av den typen lockar till sig folk som inte har nog med ork att ta med sig tomma burkar till nästa fjällstuga. Om så är fallet kan man nog fundera på om vi verkligen skall ha den typen av arrangemang i naturen.
Hejsan,

Jag gick Fjällräven Classic med min hustru och vi tillhörde de bakre leden, dvs de som tog 5 dygn på sig att genomföra sträckan. Jag minns inte att jag såg någon Red Bull-burk, ej heller särskilt mycket annat skräp förrän vi kom till Abiskos närområde (där det var riktigt skräpigt på sina håll). Tror inte deltagarna i ett sånt här arrangemang skräpar ner, snarare tvärtom - det är förmodligen genuint naturintresserade människor som ställer upp. Då tror jag, kanske fördomsfullt, att såna som tar helikoptern ut är de stora bovarna...

Mvh
Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.