Skorna blev mörka vid vaxning.

The Meindl Island Pro has a Gore-Tex laminate. Never!! heat the wax on this shoes.

Sant.
Och tipset att värma läderskor (med eller utan membran) till 50-70 grader är nog något som skulle ge de flesta skomakare panikångest. "Där smör smälter bränns läder."

Men det är klart, man kanske får ljusare färg om man gör så. Problemet är väl att man tvingas rädda skon med läderfett som om det vore en sadel och inte ett skodon, och då är man tillbaka på noll. Eller minus ett.
 
I regel behöver man inte vaxa eller pà annt sätt smörja Gore-Tex-kängor när de är nya. Lädret är redan behandlat och vattenavisande.

Med tiden kan man behöva förbáttra vattenavisningsförmâgan medelst därför avsedd spray.

Nár lädret börjar se lite torrt och trist ut bör man smörja in det med nâgot därför avsedd produkt, typ skokräm, vax eller liknande. Man bör nogsamt undivika produkter baserade pà fetter, olja, silikon etc.. Denna âtgärd främjar dels lädrets livslängd, och dels dess vattenavisande förmâga.

Svârare än sà behöver det inte vara.

OBS: Vid insmorning förlorar nubuken sin matta yta och blir blank som det narvláder det ju faktiskt är, om án látt slipat. Allt läder blir mörkare vid insmorning.
 
Håller inte med

om att det är förkastligt att värma goretexmembranförsedda läderskor inför vaxning.

Jag gör så här:

Sätter ugnen på 50 grader. In med skorna ca 4 minuter vilket inte värmer upp det inre av lädret till 50 grader men ytan kommer nu att suga i vaxet mycet bättre när vaxet arbetas in med fingrarna då vaxet blir mera lättflytande. En sko som är för varm kan man inte ta i med fingrarna.

Därefter får skon svalna och borstas sedan för att ytan skall bli mindre kladdig.

Jag brukar använda ett vax som heter Sno-Seal.

Thure
 
Mörkare vid vaxning

Visste att det skulle bli liv i luckan av mitt tidigare inlägg.
Har hållit på lite med konsthantverk i skinn ock därigenom provat måååånga behandlingsmetoder.
Att Gore skriver att vax inte ska värmas in har med största sannolikhet med att det inte finns någon standard för vax. Skovax kan innehålla fett och skofett kan vara fettfri. Den erfarenhet jag har av detta är att bara fett tar sig igenom skinn och kan därmed "fördärva Gore-Tex". Ingen fara på taket där heller Tvätta med T-sprit och man får bort det med. Men glöm inte att behandla skinnet på nytt, det blir väldigt känsligt när det är rent.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap160620 Trosskydd i skorna Kläder 6
honkydory Panta skorna! Kläder 10

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.