Skor för terränglöpning

Hej

Skulle vilja ha tips/synpunkter på bra skor för terränglöpning. Jag klarar inte rena orienteringsskor pga att de är allt för hårda (ingen dämpning). De skall klara varierad terräng (grus, asfalt, stig och lite obanad terräng). Det är också bra om de inte blir för sladdriga när de blir blöta. Vidare har jag haft lite ont i behinnorna men vet ej om detta berott på de gamla skorna.

Tacksam för svar!!

Jens
 
Hej!

Jag har ett par Sauconey (undrar om det är rättstavat...) Grid Approach sen förra hösten som jag använder både på motionsspår, korta asfaltsnuttar, skruttiga stigar och rakt ut i terrängen. Funkar bra, mycket bekvämare än orienteringsskor,är inte så hala på snö heller.Det finns även en finsk terrängsko som heter Sarva Grip och är dubbad.Brukar finnas att köpa hos sporthandlare ute på orienteringstävlingar, "min" Team Sportia butik ha r den inte. Den verkar också skönare än ol-skorna, men jag har inte sprungit i dom.
Hälsn BrittMarie
[Ändrat av swabr 2001-10-01 kl 16:20]
 
Fotlabbet motsv.

Samma krux!
Tjena här har du en som varit i samma djungel, fick efter en jägarutb problem med mina benhinnor har fortfarande inte blivit av med det men kan idrotta enligt önskemål i alla fall. Tag kontakt med en bra och då menar jag bra sportaffär där det finns folk som kan sin sak och kan filma dej när du springer. Där kan du få hjälp med vilken typ av skor dina fötter behöver själv kan jag inte längre springa i goa mjuka skor har ett par ganska hårda tråkiga. Det beror nämligen inte i alla fall på hårdheten på sulan utan vinkeln på foten osv. Du fattar detta är en hel vetenskap. Sök hjälp och lycka till!
 
Om man fått benhinneinflammation är det ju svårt att bli av med detta. Det kan dock hjälpa en hel del att springa med "Vulcan"/neopren-skydd. Det finns tunna sådana just för benhinnorna (vaderna) som är sköna och ökar blodflödet en hel del (vilket brukar göra att det gör mindre ont)
 
Sarva

VJs Sarva är en uppbyggd terrängsko med ståldubb. Den går att hitta i Multisportshopen med andra odubbade terrängskor. Sarva är en multisportsko som även många orienterare köper nu till vintern.
Mvh Per
 
Gå in på löplabbet i Göteborg och prova ut en sko som passar din fot.

Har själv ett par Asics Trabucco som är inköpta där.
Lite osäker på stavningen.
Vet inte om modellen finns kvar men en modell som är omtyckt är Asics GEL-Nandi DS3.

Adress: Östra Hamngatan 7
411 09 Göteborg
Telefon: 031 - 10 03 60

http://www.loplabbet.se

Det har kommit en uppsjö av bra terrängskor under de sista åren, mycket tack vare att folk hellre springer i skogen än på asfalt.

Mvh Juha Silfver
 
VJS Sarva

testa dem, de är mer uppbyggda än vanliga OL-skor. Jag använder dem för mixad terräng/grusväg. Dubbarna ger bra fäste på is :).

/J.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem OL-skor eller? Multisport 0
mnbd OL-skor vs grusFotb-skor Multisport 1
oloan Skor, var köpa? Multisport 2
Skor????? Multisport 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.