Skor för skidbestigning?

Ska till Sylarna för att göra syltraversen, och nu undrar jag vad man ska ha på fötterna? Kan man ha stegjärn till vanliga tur/telemark pjäxor? Eller vad använder man när man går på tur och ska göra en topptur, det kommer ju bli en del klättring. Jag äger ett par Asolo Morgedal som duger bra till tur men vad tror ni om att sätta stegjärn på dessa och klättra med dem?
 
Syltraversen

Hej!
Gjorde Syltraversen i våras under gudomliga förhållanden, blå himmel, vindstilla och sol. En riktigt rolig tur.
Två av oss hade plasttelispjäxor (kul ord) och den tredje hade randonnépjuck. Jag tror inte att det skulle vara något som helst problem att använda dina Asoloskor, lite beroende på snö och isförhållanden dock. Det kan kännas tryggare med en lite stabilare sko.
Vi fick ingen användning av våra stegjärn under turen men förhållandena kan som sagt vara annorlunda.
Den enda lite klurigare passagen är precis innan Syltoppen, där det är en kort klippassage på kanten mot glaciären. Ingen direkt svår klättring men lite luftigt. Ta med några stora hexor så ordnar det sig, det kan kännas tryggt när man har skidor på ryggsäcken och det blåser lite. Klippassagen kan kringgås in på norska sidan men det blir längre och så avviker man ju från själva kammen.

Lycka till

-niklas-
 
Skor för turen och stegjärn

Glömde ju nästan att svar på frågan.
Ledade stegjärn fungerar nog alldeles utmärkt på dina skor, läppen stjäl lite av fronttaggarna men de har du knappast användning för ändå.
Kolla innan så att fästena på de stegjärn du tänker använda sitter OK på dina pjuck.
Nu så

-niklas-
 
Klättring i telispjuck

Kul att någon fortfarande använder Asolo Morgedal. Jag har gjort en del vinterklätterturer i mina gamla Morgedal, och det fungerar bra. Det som inte fungerar är att stå på fronttaggarna, men det behövs ju i stort sett bara på brant is.

Det är inte alla modeller av ledade stegjärn som passar på telemarkspjäxor. Det vanligaste problemet är att tåbygeln är för smal så att sulan inte går in tillräckligt långt. Pressar man för mycket så kan vissa tåbyglar spärras ut så att de lossnar från järnen. Mindre bra. Man gör klokast i att prova med sina egna pjäxor innan man köper. Modeller som brukar passa är Simond Scorpion, Black Diamond Sabretooth och Grivel 2F.

Remmade stegjärn passar förvisso på de flesta skor, men de sitter så pass mycket sämre att jag inte tyckar att de är något bra alternativ.

MVH

Peter Ask
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.