Skogsvett?

Tippen

När jag var liten så gick det ett program på sommarlovsmorgon som hette "Tippen" som utspelade sig på nån slags soptipp (utan 100.000 råttor dock) där huvudtemat var att man skulle ta hand om naturen och plocka upp skräp och tomburkar efter sig. Tror inte att Sverige någonsin varit så rent som den sommaren... Lösningen är således att ALLA barn går skogsmulleskola så man lär sig leva efter mottot "WWMD", what would Mulle do?
 
När ego var ungdomsledare utrustades alla glinen med en sopsäck, fynd klassades som återbrukbara i grå säck eller skräp i svart säck när som säckarna var halvfulla och fortfarande handterbara vändes färden hemåt, i de fyra väderstrecken vi gick blev det markant renare de åren och vi fick gå längre och länge för att komma upp i våra halvfyllda grad. Moderna ungdomsledare åker buss förbi skräpet.
Garnisonen satte ut alla vpl med säckar och plockepinnar, utspisade ute i terränglådan och mot kvällen plockades vpl och sopsäckar in det blev närapå dubbelt så många välfyllda säckar som vpl.
FMs soldater och sjöman alla 340 lär inte kunna göra någon större skillnad därvidlag heller.
 
Jag och en vän var i början på november ute i svartedalens naturreservat strax norr om göteborg för en liten tvådagars övernattning. Större delen av vår tripp var riktigt angenäm trots svårframkomlig terräng. Dag två hittar vi vad som från andra sidan sjön ser ut som en helt grym lägerplats! Detsamma hade någon annan gjort något år tidigare.
Personerna som hade varit där innan oss hade dock inte ens bemödat sig att plocka med sig sin enorma presenning. Eller sina gamla plastpåsar.

Om inte för skogens naturliga invånare och för skogens egen skull, så kan man väl plocka upp efter sig för oss andra som vill vistas i naturen?

För inte är det väl någon som tycker det är okay att dumpa sitt skräp i skogen?!

Fler bilder finns här: http://lattpackad.blogspot.com/2011/11/skogsvett.html

Det är för tråkigt att man kan misshandla Svartedalen på detta viset! Många är dock de som sköter sig... Jag upplever dock att det oftast är ganska lite skräp i Svartedalen. Ibland hamnar dock " helt fel sorts" människor i naturen. Vi var ute i aug/sept några km söder om Bottenstugan längs Bohusleden och övernattade stötte på en hel rejvfest (800 pers under en hel helg). Skräp och påtända människor överallt. Läskigt tyckte vi och barnen. Jag undrar verkligen hur det ser ut när nu.. Kan det vara detta du mötte?
 
Tack för klippet om sjövett från 60-t. Helt underbart! Hur ser det ut när en papplåda fylld med plastavfall har löst upp sig? Ligger plasten kvar? Eller var tanken att den skulle täckas över med nyare lådor?

Har faktiskt rest ihop med folk på Island som kastade apelsinskal på den svarta lavasanden med argumentet att det är biologiskt nedbrytbart. Förvisso men ser det trevligt ut? Sug på den.
 
Det är för tråkigt att man kan misshandla Svartedalen på detta viset! Många är dock de som sköter sig... Jag upplever dock att det oftast är ganska lite skräp i Svartedalen. Ibland hamnar dock " helt fel sorts" människor i naturen. Vi var ute i aug/sept några km söder om Bottenstugan längs Bohusleden och övernattade stötte på en hel rejvfest (800 pers under en hel helg). Skräp och påtända människor överallt. Läskigt tyckte vi och barnen. Jag undrar verkligen hur det ser ut när nu.. Kan det vara detta du mötte?

Jag är tveksam till att ett gäng påtända ravers skulle bemöda sig med att fälla ett gäng stora björkar och bygga sig vad som en gång i tiden troligen var ett riktigt prydligt vindskydd. Tror snarare det är några fiskare! Där har vi ett jäkla pack!

Fiskare, mördare, cyklister, tyskar och så dom där förbenade bagarna! Ner för stupet med dom allihop!
 
Halaj!

Jag tror faktiskt att detta är lite av en generationsfråga Som klippet om om sjövett visar hade föräldragenerationen en lite annan attityd till vad man gör av avfall.
Den yngre generationen är nog mer van vid att städa efter sig.
Kan man bara överföra deras resonemang vad gäller immateriella alster till naturen är det ju lugnt!

//T
 

Bilagor

  • scout.jpg
    scout.jpg
    47.6 KB · Visningar: 322
cyklar man istället för kör bil har man tid att upptäcka mer i omgivningen men det är inte alltid önskvärt. jag har sett allt möjligt skräp i vägrenen, allt från det vanliga med snabbmatsförpackningar och tomburkar till blöjor och diverse kläder och skor.

En gång ute i öknen i Utah såg jag en kattsandlåda och en spade. Det var jag rätt förvirrad över ett tag tills jag träffade på ett par dumpade hundar några hundra miles längre fram på resan. Den där kattsandlådan och -spaden var troligtvis bara tillbehör till husdjuret som nog också hade hamnat utanför bilen.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.