Sko-Pedal kompatibilitet

Har nyss köpt en begagnad racer med wellgo WPD-823 pedaler på.
Tydligen är det en SPD kompatibel MTB pedal enligt http://www.jarlacykel.se/kategori.php?cid=15&o=1.
Sedan tidigare har jag Shimano skor i modell SH-FN01, en spinningsko.
http://64.233.183.104/search?q=cach...=+SH-FN01&hl=sv&ct=clnk&cd=3&gl=se&lr=lang_sv
Skon är märkt med SPD och utrustad med klossar SM-SH55 vilket enligt nedanstående ska passa till alla MTB pedaler.
http://64.233.183.104/search?q=cach...t.php?id=515+SM-SH55&hl=sv&ct=clnk&cd=1&gl=se

Problemet är att jag inte lyckas klicka fast skorna i pedalerna.

Tidigare har jag kört med kombipedaler och det har fungerat bra.
http://cycle.shimano-eu.com/catalog...>cnt_id=10134198673266157&bmUID=1215728273424

Första problemet som jag har uppdagat är att klossarna är försänkta i skon och omgivande sula är i vägen.
Innan jag tar fram kniven kollade jag lite nogrannare och fick för mig att klossen är för tjock för att passa i pedalen.
Borde det passa med ovanstående kombination? Jag kan inte läsa mig till annat än att det borde det.
I så fall åker kniven fram.
Om inte vad för sko eller pedal ska jag köpa för att slippa använda mina gamla kombipedaler?
 
Senast ändrad:
Pedalen är ju en SPD pedal å är skon oxå en SPD sko å ingen racersko så borde det inte vara ngt problem!
Klossen kanske sitter lite "galet" så skon inte kommer ner riktigt på plats

/Janne
 
Tror

som du att det är omgivande sula som hindrar klossen att komma ned så att låset greppar om klossen.

Om du är osäker på om klossen är för tjock borde du kunna skruva fast klossen tillfälligt på en annan sko eller helt enkelt en träbit eller liknande bara för att vara säker innan du börjar skära i sulan.

Lossa också på fjädermekanismen i låset en del så att du lättare kan trycka dit klossen.


Thure
 
Det finns skillnader även inom familjen spd. Även om alla spd-kompatibla skor passar till alla spd-pedaler (ev. med lite trimning av sulan) så innebär det inte att alla spd-klossar passar i alla pedaler, och du har Wellgopedaler och Shimanoklossar.

Visserligen tror jag att Wellgopedalerna skall vara kompatibla med shimanos klossar, men det kan ju vara värt att kolla.

Hittade det här: I believe that the Wellgo and the Shimano are interchangeable, but saying that I personally found that the Wellgo cleats fitted the Shimano pedals perfectly, where as the Shimano cleats where not great on the Wellgo pedals, so stick with the Wellgo cleats. If you compare the cleats you will see that the Wellgo are set slightly higher and a little bit narrower at the back.
den här sidan.
Annars är det inte helt ovanligt(som thureb) säger) att man behöver trimma sulan lite, eller att man behöver ett mellanlägg under klossen för att klossen skall koppla i ordentligt.
 
Testar

träbits tricket innan jag tar till kniven. Bra tips!
Testade med klossen lös men då är det svårt att få till nödvändig kraft.
Annars kanske Wellgo klossar är tricket...
 
Tror inte du behöver byta kloss! Dom ska vara kompatibla!
Har själv shimano SPD pedal å shimano sko med wellgo kloss!

/Janne
 
Funkar inte

Testade att skruva klossen på en träbit. Det funkade inte heller.
Men om jag la två brickor mellan kloss och trä kom klossen upp tillräckligt för att kunna klickas fast i pedalen. Dock fungerade endast itryckning uppifrån, inte vridning.
 
Som tidigare sagts så släpp gärna lite(mkt) på insex skruven(3mm) så blir det lättare testa att få klossen på plats!
Kan ju vara så att tidigare ägare hade mkt hög spänning på pedalen!

/Janne
 
... om jag la två brickor mellan kloss och trä kom klossen upp tillräckligt för att kunna klickas fast i pedalen. Dock fungerade endast itryckning uppifrån, inte vridning.
??? Tror du att du skall kunna vrida fast skon?
Det normala är som du beskriver, man trampar nedåt/framåt för att fastna, och vrider för att komma ur.
 
Trampar fast

gör jag normalt genom att trycka till rejält nedåt varvid klossen trycks ned under metallbågen framtill och klossen baktill trycker undan låsmekanismen. Det känns lite som att foten åker fram någon milimeter när det klickar fast.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
Siven biltema pedal SPD kompatibel? Landsvägscykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.