Skivbromsar vs V-bromsar

Pratade med en tysk cykelförsäljare om detta och han konstaterade surt att skivbromsar endast är bra vid riktigt skitiga förhallanden och att de inte alls är lättare att underhalla. Är det sa?

Jag litar inte riktigt pa honom för han hade mest cyklar med V-bromsar i sortimentet.

Kan nagon bringa klarhet i detta ämne vore jag tacksam.
 
V bromsar

V-bromsar räcker långt. Men det är helt klart så att skivbromsar har bättre bromsverkan (både vid dåligt och bra väder).

Skivbromsar kan dock vara mycket känsliga för fett. Har en kompis som haft jätteproblem med sina skivbromsar på sin Cannondale Teamhojj. Kommer det minsta lilla fett (ex stänk från kedjan) på bromsskivan så sätter sig detta på bromsklossen och gör bromsverkan riktigt dålig. Kanske att andra är mindre känsliga för detta.

V-bromsar är ju annars väldigt lätta att ställa in (jmf med versionen innan).

Sedan är det ju en rejäl prisskillnad.

Provcykla är mitt tips.
 
Skivbromsar kräver tid & tålamod

Jag äger ett par Magura Clara skivbromsar och är enormt missnöjd. Har haft massor av problem med hydrauliken och bromsoken. Bromsarna måste måste man göra ren mest hela tiden för att de ej ska kärva.
Hinner adrig köra mer än två mil innan de gnisslar.

Helst ska man nog vara arbetslös, så att man har tid att putsa dem. Om man vill ha ett par fungerande skivbromsar.

Med v-Broms är det bara att dra ut röja i skogen
Med skivbroms sitter man hemma och grejar
 
Magura skivbromsar

Intressant att höra da jag precis har bestämt mig för en cykel med just Magura Clara skivbromsar. Är de fler som har daliga erfarenheter av dessa bromsar?

Magura har ju även den billigare modellen Julie och den dyrare varianten Loiuse i sitt sortiment. Har sett att bada fatt bra kritik i facktidningar, men de kanske ocksa kräver mycket tid och talamod? Nagon som använder dessa bromsar och vet bättre?

Nagon som kan rekommendera bra skivbromsar?

mvh

Stefan
 
Skivbromsar

Hej

Jag har inte haft några som helst problem med mina
Hayes skivbromsar, visst det kan gnissla lite efter ett riktigt lerbad men det brukar man kunna bromsa bort rätt fort.
När det gäller justeringar så har jag inte behövt
trixa något alls pga att bromsarna är självjusterande!

Visst det kostar en del, men det är det värt!!
För skivbromsar är en helt annan känsla än "vanliga bromsar.
///Jens
 
Ang Skivbromsar

Har haft Hayes skivbromsar i snar två år och är helnöjd. Skillnaden mot V-bromsar är tydlig. Det är inte det att du får så mycket mer kraft utan att det är mycket bättre känsla. Vad gäller justering så är det enkelt, lossa bara på oket, tryck in bromshandatget, skruva fast oket, klart.
Det enda man ska se till är att man har en gaffel som klarar belastningen. Jag hade en Rock Shox Judy innan och den var för vek. När jag bromsade kraftigt med frambromsen kunde jag se hur framhjulet vred sig lite åt ena sidan. Nu har jag en Marzocchigaffel istället och den klarar av det mycket bättre
 
Ang.skivbromsar.

Har själv inga skivbromsar att stoltsera med men kan prata av erfarenhet av egna tester och snack med cyklister på elitnivå: Skivbromsen ligger ofta emot= det går tungt,gnisslar & låter illa. Den är dyr. Den väger alldeles för mycket. Den tar bättre än v-broms i lerigt före. & allvarligt talat,man ska väl inte bromsa sig fram i skogen,då går det ju saktare. Allt är ju en smaksak men personligen ser jag ingen vits med att utrusta sin cykel med ngt så dyrt som inte är bättre. En annan sak är det ju förstås om du kör downhill,för de skivbromsen tar ju trots allt bättre än v-bromsen.
 
Hej!

Jag har kört med Shimano XT skivbromsar under våren. I början var jag lite tveksam men de kräver inbromsning. Bromskraften blir bättre snabbare än man vänjer sej!
Jag har hittills övervägande positiva erfarenheter.
Man slipper fälgslitaget helt.
Bättre bromsverkan både i torrt och vått.
Bättre känsla och modulering.
Nästan justeringsfritt. Man schimsar in oken och sedan sitter de rätt.
Inga problem om hjulet skulle bli skevt.

Men några negativa.
De väger ca 350g mer än XT V-broms.
De kostar ca 3000kr mer än XT V-broms (ca 6st fälgar...).
De skriker lite när skivorna är blöta och leriga (det gör V-bromsar åxå).

Får man fett på skivor och belägg kan man tvätta skivan med avfettning och därefter sprit. Bromsbeläggen lägger man på spisplattan, slår på värmen och låter de stekas tills det slutar att ryka, då är fettet borta. Se till att flickvännen, sambon, frun är ute...
Sedan skall man ju alltid se till att inte överdriva oljningen av kedja för det drar ju till sej mycket skit om kedjan är klibbig.

Rätt justerade V-bromsar är faktiskt nästan alltid tillräkligt bra. Men skivbromsar är definitivt bättre. Inte lika mycket bättre som dyrare. Har ni råd; köp skivbromsar, det är bra, roligt, ser trevligt ut, man kan bygga racerhjul med skivbromsnav och sätta på MTB:n men V-bromsar är TILLRÄKLIGT bra.

Anser
Sailor
 
Hejsan
Har inte skivbromsar själv. Bromskraft och framförallt bromskänsla(förutsatt hydralisk broms) lär generellt vara bättre än V-broms. Ett par negativa sidor som jag noterat hos bekantas skivbromsar och på tävlingar är:
-Skivbromsen tar oftast mkt bra i lera, men många har problem med oacceptabelt snabbt slitage just i leriga förhålanden (avsevärt mer än V-broms. På SM i Västerås förra året var det flera som monterade på nya belägg före start, men saknade helt belägg på sista varvet!! Jag vet inte om vissa belägg eller skivbromsmärken är mer belastade av detta än andra.
-Vid vurpor slås lätt skivan lite skev, med missljud, oönskad "broms" och reparationer som följd.
Fast.......V-bromsen är ju inte helt problemfri den heller....Så??
Roll on
Sladden
 
Skivbroms/V-Broms

Jag har precis börjat med skivbromsar och är än så länge nöjd ( bara 15 mil ännu. Jag hade inte skaffat skivbromsar om jag inte hade fått ettvettigt pris. Den extra vikten kompenseras väl av att bromsen funkar även när det är lerigt och blött. Förresten så var mina fälgar nästan genomslitna, och minskat slitage på fälgen är ett stort plus. Jag minns när V- bromsen kom, jag åkte över styret rejält innan jag hade vant mig vid hur dom tog och var jätteimponerad av hur lätt det var att få stopp på cykeln. Men rent tekniskt så är det ingen hit att utsätta fälgen för all den påfrestning det innebär att bromsa. Jag kommer säkert att hitta massvis med att vara missnöjd med på skivbromsarna, det kommer....
 
If it ain't broke...

Jag har ett par Avid V-bromsar som är helt sjukt bra, och har enormt svårt att se varför man skulle byta från ett par V's som funkar (Så du vet att jag är partisk...) Skivbromsar är dock bättre i just lera/väta/snö. Dels för att de inte blir skitiga lika lätt (fälgen är ju konstant i geggan men inte naven) och dels för att de är lite lättare att rensa. Men i torrt väglag verkar det rätt meningslöst att lägga på några helto. Jag har svårt att se hur man skulle kunna använda mer bromskraft än ett par (bra) V-bromsar ger, man går ju över styret långt innan man bromsar till max! (jag åker inte downhill, så det vet jag inget om)

Men jag håller med om att det är bra att inte nöta ner fälgen. Men då jag själv gillar långa pass ute i bushen tycker jag att det verkar osäkert att ha bromsar som är så svårmeckade ifall nåt pajar. En V-broms kan man böja och trixa med rätt mycket, men vad händer om man får ett läckage eller en krokig bromsskiva? Då får man nog gå=inte så fältmässigt. Hög vikt och högt pris är ju också avskräckande faktorer. Mitt råd är att vänta så länge du kan med skivbromsar, för än så länge är det ju relativt nytt, och om ytterligare nåt år eller två så är de säkert betydligt bättre än idag.

"Less is more"
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.