skivbroms

Annat alternativ!!!!

Varför inte köpa ett par magura hydrauliska cantilever och montera??
Gjorde det själv i höstas och vilket lyft!!!!
Snabbt att montera med även om jag fick bygga om mina gamla XT handtag!!
 
Broms som pallar vintern

Jag undrar hur man ska bära sig åt att få bra bromsverkan på vintern. För egen del är det mest fråga om att cykla till jobbet på en gammal MTB, och på vintern kan det bli ner till -25 innan jag tar till andra transportmedel. Det är *ofta* som V-bromsen inte tar som önskat, och justering i kylan är inte heller kul. Det får i regel vänta, och det är inte riktigt lämpligt...

Hur är det, funkar skivbroms bättre? Hur funkar hydrauliska system i kyla? Är mekaniska bromsar att föredra?

Och kanske lite på samma tråd: om man nu sitter med en gammal cykel (stålram, ser ut som skräp, men går bra och är inte särskilt stöldbegärlig), hur ska man göra för att få på en skivbroms fram. Visst måste gaffeln bytas? Förslag på hur man i så fall hyttar en lämplig gaffel, ny eller begagnad?

Robert
 
Skivbromsar fungerar i allra högsta grad i kyla. Oljan blir bara lite trögare men inget värre. Har själv haft en Magura Louise skivbroms och den har fungerat kanon i både värmer och kyla. Faktum är att jag tyckte den nästan tog bättre i lite kyla...bättre nyp.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.