Skidryggsäck

Jodå,

även ryggsäckar finns i en uppsjö varianter och utföranden.

Jag gick för budgetmodellen och köpte Haglöfs ROC 45. Är för all del nöjd med den, bra isyxfästen, lite sämre lock.

Skulle egentligen velat ha Arc' teryx 40 liters (kommer inte ihåg modellen) som en kompis har. Lätt och fin. Men kostar mer är dubbla.

TNF har en fin ryggsäck i denna storlek också. Var mitt egentliga andrahandsval.

Har sett att Marmot med flera har kommit ut med nya säckar i år. Som alltid gäller att prova säcken MED packning. Låna ihop lite prylar i affären och gå runt med säcken. Först då upptäcker man olikheterna.

Är du säker på storleken? Det finns lite större säckar som sitter lika bra (om det är flerdagsturer du ska göra). Jag upplever min 45 liters som lite stor för dagsturer men lite liten för flerdagsturer.

Lycka till
 
Hejsan!
För något år sedan sökte jag också ngt liknande, en bra skidsäck ca 40 liter. Jag ville ha en säck som var bra till skidbestigning, men även var väl lämpad för andra aktiviteter. Det fanns många schyssta skid och klättersäckar, gemensamt för de jag hittade var att de hade ett för klent bärsystem för min smak. För skidåkning o klättring var de OK, men om man vill lasta ner säcken nångång fungerade de inte. rena vandringssäckar hade bra bärsystem , men hade för klumpiga avbärarbälten, ofta var möjligheterna till att smidigt fästa på skidorna begränsade. Efter mycket letande hittade jag Klättermusens Gungner. Smart placerade hålband och öglor för diverse lösa fästen gav den flexibilitet jag sökte, kvaliteten kanon men det bästa tycker jag ändå är bärsystemet. Det går att lasta ner den rejält utan att det känns överlastat eller gungigt. Axelöremmar och bälte är ändå riktigt smidiga. Säcken väger 1,7 (50 liters versionen, går att kompaktera till mindre volym), men vid skidåkning tar jag bort ryggplattan med aluminiumstänger och då sjunker vikten med flera hekto. Rullöppningen är en smaksak, men jag gillar den. Det finns en öppsjö med tillbehör att köpa till, mitt råd är att prova sig fram med egna remmar o dyl innan man köper ett tillbehörskitt. Ofta funkar det bra utan de dyra tllbehören. Sen jag köpte rygga har det dykt upp fler säckar med stor flexibilitet, men jag är jättenöjd med min Klättermus./sladden
 
Klättermusen

Hej!

Mitt tips är Klättermusen Gungner. Har själv en och är mycket nöjd. Finns både 40L och 50L. Mycket flexibel ryggsäck med de rikliga tillbehörspaketen. Det negativa är dock priset - det blir dyrt men...

//Lars
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.