skida svenska fjällkedjan

Det finns folk som korsat Antarktis.....

...så naturligtvis går det att skida precis som Alexz beskriver. Det har ju dessutom gjorts vid ett flertal tillfällen tidigare :)

Nu finns det ju mängder med fina alternativ, men om jag skulle göra en sådan expedition (har haft sådana funderingar vid ett flertal tillfällen...) skulle jag vilja göra något lite "extra". Visst är det fint att följa Kungsleden, inget snack om det, men man missar ju en hel del av det vackraste och vildaste som Sverige har att erbjuda med den dragningen.

Nej jag hade nog snarare siktat in mig på en "Expedition-Följa-Riksgränsen" och följt den Norsk-Svenska gränsdragningen från Grövelsjön upp till typ 3-riksröset. Inte slaviskt, gränsen går ju via ett antal toppar, men sikta på att alltid hålla sig inom en mil från själva gränsen eller så. Vet faktiskt inte om detta är "gjort" eller om det skulle vara en första gångs expedition, vilket alltid ger en extra krydda.

Sen måste man givetvis lägga upp ett antal matdepåer i väl valda gränssamhällen som man passerar på vägen, som exempelvis Storlien. Men jag ska villigt erkänna att jag inte hade gjort en sådan tur ensam, är ju lite "trist" att sitta exempelvis mitt i Västra Padjelanta i rykande snöstorm med brutet ben utan hjälp. Men det finns ju som sagt var folk som gjort betydligt längre, farligare och på alla sätt tuffare turer helt ensamma, så omöjligt är det inte på något sätt.

/ Stefan
 
. Det finns folk som korsat Antarktis.....
...så naturligtvis går det att skida precis som Alexz beskriver.

det är jag inte alls lika säker på.

till att börja med är inte snön lika vindpinat hård och bärig, i dom här trakterna, i januari.

"skida mellan byarna för att proviatera" ger mig en känsla av att trådskaparen endera tror att det finns en seven-elevn på ungefär samma avstånd som det är mellan stockholms tunnelbanestationer, alternativt att han tror sig kunna tillryggalägger fyra -fem mil på skidor/dag. det är inte riktigt så det ser ut när man står nerklaffsad till midjan i ospårad lössnö, med en 45kilos pulka bakom sig...
 
Hur är det med proviantering då? Skida till småbyar?

"skida mellan byarna för att proviatera" ger mig en känsla av att trådskaparen endera tror att det finns en seven-elevn på ungefär samma avstånd som det är mellan stockholms tunnelbanestationer, alternativt att han tror sig kunna tillryggalägger fyra -fem mil på skidor/dag. det är inte riktigt så det ser ut när man står nerklaffsad till midjan i ospårad lössnö, med en 45kilos pulka bakom sig...

Ett alternativ är att lägga upp färdvägen så att man passerar ställen (byar, fjällstationer) där man provianterar, alternativt har depåstopp dit man i förväg skickat mat och bränsle (så att inte pulkan blir tung tung tung som trådskaparen påpekar ;) )
 
jo det är klart. men som jag ser det, utifrån min erfarenhet, är det snudd på omöjligt att genom att "skida fritt" i januari överhuvudtaget lyckas till rygga lägga några sträckor att tala om, ens utan pulka.

inte sällan erbjuder januari ett klimat, i den trakten, där lössnö lagret bara byggs på och byggs på utan några större avbrott för inslag som skapar skidföre. ta sig fram kan man ju i alla typer av terräng och snö, men jag tror det blir oerhört tungrott, att det är mörkt större delen av dygnet gör ju inte det hela roligare heller.
 
Det igger en hel i pessimistkonsult flanells åsikter. Tex vintern som va nu. Här i Åre hade runt -20 i två-tre månader i sträck och den första tödagen kom i mars. Vi hade minus konstant från november till mars och utan tödag blir det ett fluffigt snötäcke på ca 50-70 cm som är väldigt tungåkt.

Sannolikheten att en sånn vinter kommer igen är ganska liten men det kan inträffa.
 
kul med åsikter

ja som väntat kommer både konstruktiv kritik och ren dumhet som svar i den här tråden. Kan inte mer än skratta till dig som skriver om 7-elevenbutiker, kul med såna trångsynta inlägg utan konstruktiv text :) Tänkte mig mer som personen som svarsde på ditt citat då med att skicka depåstopp, inte smita in på en kvartersbutik o bunkra.

Jo visst kan föret vara ett problem med föret, har själv råkat ut för just samma sak bara det att nederbörden övergick i regn så det var bara att le och plaska sig fram den veckan. Men men, ska man göra något sånt här ska det ju inte vara skateskare tycker jag. Det ska vara som naturen erbjuder, men visst, start i januari kanske blir lite väl med ljuset och dålig snö men skulle ju vara så kul att göra de offseason. hmmmmm....
 
Dags för 330 cm långa skidor kanske? Eller kanske en exakt kopia av Kalvträskskidorna, världens äldsta skidor? Om de funkade i lössnö i vintern för 5200 år sedan så funkar en sådan skida säkert även denna vinter. :) ;) :)

haha läckert, man kanske skulle göra som de två expeditionerna till sydpolen eller vad de var för något år sen som gjorde precis som förr i tiden. dra ihop en expedition a la stenåldern kanske vore ballt:) skulle säkert bli bra tv men shit vad tungt hahaha
 
2 månader för att skida kungsleden? Herregud hur sakta ska du skida?

Du har juh lätt en snitthastighet på 3 km/h om du är någorlunda tränad, skidar du 8 h per dag så borde du klara 20-25 km/dag. Kungsleden är 400 km vilket ger då ca 17 dagar nonstopp. Ta varannan dag ledigt eller skida lååångsamt så tar det max en månad.

Men de är klart, om du menar att hela din expedition tar 2 mån kan jag väl köpa det. Men 800 km (t & r) klarar du snabbare än 2 månader.


På återseende!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.