Skenattack av björn

När man ser film måste man skilja mellan fiktion och dokumentär. Men även den dolumentära filmen redigeras men det innebär inte att den för den skull inte är dokumentär.

DENOTATION
SCEN 1​
En bärplockare som går mot kameran. Han är klädd i blå byxor, rutig storskjorta, blå keps med brun skärm. Speaker röst.
SCEN 2​
Helbild av en björn som går undan. Speaker röst.
SCEN 3​
Ett ljud hörs, kameran är skakig och rör sig upp från marken och in i vänster bildkant kommer en man och en björn in i bild. Mannen har rutig skjorta och gröna byxor, i höger hand håller han en kamera. Hela scenen följer björnens rörelser och mannen kommer ibland in i blid. Hela tiden hörs mannens röst när han pratar med björnen.
SCEN 4
Scen 3 upprepas med lägre hastighet och dramatisk musik. Speaker röst.

KONNOTATION

Att filmen visar ett verkligt skenanfall från en björn indikeras av den skakiga kameran i börja och att anfallet är i en oklippt version.

För att informera har man klippt in scen 1 och scen 2 samt för att dramatisera har man i scen 4 lagt på musiken och dragit ner hastigheten.

Det enda jag kan bedömma är det som syns på bild. Björnen kan vara tam, i ett stort hägn och utanför bild kan det stå 50 man med 30-06 beredda att skjuta björnen.
 
Om de nu står utanför bild så kan man ju undra på vilket avstånd.
Jag skulle gärna stå en rejäl bit ifrån, men om de tänkt vänta längre med "nödvärnsskott" så är det tveklöst så att målobjektet kommer att vara farligt nära skyddsobjektet.
Det innebär primärt två nackdelar:

1. Risken att vådaskjuta skyddsobjektet ökar när avståndet mellan de två objekten minskar.
2. Risken att man inte stoppar björnen snabbt nog, även om man träffar blir även den uppenbar.

Visst kan det vara hägn, och "halvtam" björn. Frågan är om man brukar låta dessa göra skenutfall på detta sätt.
 
Att filmen visar ett verkligt skenanfall från en björn indikeras av den skakiga kameran i börja och att anfallet är i en oklippt version.

Den "skakiga kameran" är en teknik som ibland används för att ge sken av dokumentär. Därmed inte sagt att det behöver vara så just i det här fallet.
 
Meningslös sysselsättning egentligen, men det är rätt kul ändå att dekonstruera och analysera. Klippet med två björnar i bild ger ju lite hägnvibbar, även om det förmodligen är från et helt annat tillfälle. Dessuotm verkar björnen som gör 'utfallen' ha fokus på kameran och kameramannen eller någonting därikring, inte på flanellmatadoren. Överanalyserande :)
 
Den "skakiga kameran" är en teknik som ibland används för att ge sken av dokumentär. Därmed inte sagt att det behöver vara så just i det här fallet.
Jag undervisar i media och hur man bygger upp illusioner med hjälp av en videokamera och viss teknik vid både filmtillfället och vid datorredigering. Förresten ... den kvittrande fågeln i början kan vara ett ljudpålägg.

Vad jag bedömmer är mannens och björnens rörelsemönster. Björnen gör sina skenanfall och rör sig som ett djur brukar göra. Mannens rörelser visar att han är beredd eller rädd. Han vänder sig hela tiden mot björnen och rösten anpassar sig till björnens rörelser, höjs, sänks och han talar som för att lugna ... ett djur.

Men naturligtvis, det kanske är en skådespelare, ljudpåläggning och björnen bara en 3-D animation, sedan har man använt skakig kamera och lagt effekter vid redigering så det ser ut som om det vore filmat med en DV cam.
 
Jag undervisar i media och hur man bygger upp illusioner med hjälp av en videokamera och viss teknik vid både filmtillfället och vid datorredigering. Förresten ... den kvittrande fågeln i början kan vara ett ljudpålägg.

Jag håller själv på video. Både filmning och redigering. Mitt inlägg var inte menat som kritik av din analys - jag har inte ens kunnat titta på klippet - utan bara en tanke jag fick när jag läste om de skakiga kamerabilderna.
 
Ja på detta forum är det inte altid helt lätt att bevisa något:) Det gäller att ha både livrem och hängslen och gärna komplettera med källreferenser, vetanskapliga rapporter och annan fakta.

Det är dock inget fel i det.

/mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
Millimy Fota björn Vilda djur 5
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
Thomas04 Björn oh lodjur i öst småland ? Vilda djur 12
Bulingen Onykter vid möte med björn! Vilda djur 12
erito Björn river ur stubbar o träd? Vilda djur 2
Almgren Media löper amok då en björn är morgontrött Vilda djur 34
ryssen Skydd mot större djur (främst björn) Vilda djur 52
tbergman Björn attackerade hus! Vilda djur 31
SLUGGA Farlig björn? Vilda djur 5
liquidmonkey svart björn???????? Vilda djur 20
grodanbolle Björn jagar älg. Vilda djur 12
pack Djurplågeri i Arjeplogsfjällen (Björn) Vilda djur 2
Karpaterna.se Björn på Sånfjället Vilda djur 2
novas husse Crossåkare mötte björn Vilda djur 3
KebneKajsa Unika bilder: Björn simmar! Vilda djur 1
KebneKajsa Unika bilder: Björn slår älg Vilda djur 8
Staffan Andersson På hur lösa grunder kan man egentligen besluta om skyddsjakt på björn? Vilda djur 20
Bulingen Ofta om björn....... Vilda djur 12
Toffs. Grym tjuvjakt på björn.. Vilda djur 44
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
sfrge Europas största björn? Vilda djur 10
Peifen Björn på Åland Vilda djur 0
sachsaren Härligt: Björn i Tyskland!! Vilda djur 72
tbergman En björn som tältmarodör Vilda djur 19
Toffs. Storlek på björn? Vilda djur 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.