Skåneleden...

Har du cyklat längs skåneleden på Skånes Sydöst/öst kust? Är den frabar med packad cykel? Har du några tips? Finns det vinsskydd längs denna del av leden vid typ etappmål?

Hör gärna av dig!

Stefan
 
Utemagasinet

Jag gick Skåneleden förra våren och förra helgen. Vissa sträckor är helt klart inte farbara, medan andra helt klert är det. Jag skulle tro att det finns mysiga vägar förbi det icke farbara avsnitten. Förra året gick jag från Ystad till Skillinge och i år från Simrishamn till Brösarp.

Jag skulle nog inte ge mig på att cykla leden eftersom den ofta går på sandstrand eller över klitter, men så är jag ingen vad MTB-cyklare heller. med packning tror jag det är uteslutet. satsa istället på att cykla på vägarna bredvid leden. Leden går precis vid vattnet och ofta går det en väg en bit in i landet.

Hör gärna av dig om du vill ha mer detaljer.

Jag tror dessutom att Utemagasinet hade en artikel förra året om just cykling längs delar av Skåneleden. Jag minns inte vilket nummer, men jag är säker på att det var förra vintern eller våren. Det var det reportaget som inspirerade mig till att gå där. Vilket jag inte ångrat. Därav mitt återvändande i år.

Kalle
 
ås- til åsleden

Har för mig att sträckan som cyklades i Utemagasinet för något år sedan var Ås- till Åsleden. De började i Åstorp längs Söderåsen ner till Skäralid, förbi Höör eller Hörby och vidare på Linderödsåsen tror jag den heter. De slutade nog inte förrän de var nere i trakterna kring Österlen.

Vad jag förstod hade de ingen direkt packning med sig, de bodde på B&B och käkade nog lunch/middag längs vägen. Ett kreditkort var i stort sett allt som behövdes ta med :)

Sträckan Åstorp - Skäralid har jag gått, och den är nog klart farbar med MTB, även om jag inte gjort det. Stigarna är breda och inte alltför fulla med vare sig stenar eller rötter.
 
Skåneleden S & O

Ta med dig tak så går det bättre! Vindskydd saknas. Cykla på standvägar går men blir mkt tungt. Satsa på kustvägen och gör utsickare till kusten.
Det finns relativt gott om butiker..... Vatten ber man om...

Go tur

Johan K
 
Nej, inte Utemaggan!

sickboy; sa:
Har för mig att sträckan som cyklades i Utemagasinet för något år sedan var Ås- till Åsleden. De började i Åstorp längs Söderåsen ner till Skäralid, förbi Höör eller Hörby och vidare på Linderödsåsen tror jag den heter. De slutade nog inte förrän de var nere i trakterna kring Österlen.

Vad jag förstod hade de ingen direkt packning med sig, de bodde på B&B och käkade nog lunch/middag längs vägen. Ett kreditkort var i stort sett allt som behövdes ta med :)

Det var jag och min kompis Fredrik som gjorde turen, och nej, det har inte stått om den i Utemagasinet. Den är bara publicerad här på Utsidan!
http://www.utsidan.se/ddb/cykel/lasarberattelse/skane_cykling/189.htm

Läs också tråden:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9151

Cykla längs kusten på Österlen är en helt annan sak än vår cykeltur. Skåneleden går längs stranden större delen av vägen, och sandstrand är inte ett ställe som jag skulle vilja cykla mil efter mil på. Speciellt inte med packning. Däremot finns det cykelleder som följer vägarna lite längre innåt land. Jag var på Österlen och cyklade förra helgen, och blev glatt överraskad när jag hittade en fin cykelväg vid sidan om "stora" vägen från Simrishamn och ca 1 mil norrut.

Peter
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.